Tim Cook staat aan het hoofd van een van 's werelds meest kostbare bedrijven. Geen gemakkelijke taak, maar bij elke beslissing houdt hij twee belangrijke richtlijnen in het achterhoofd: de overtuigingen van Steve Jobs én het belang van de klant. Tijdens een interview met Bloomberg lichtte de CEO een tipje van de sluier op over de verschillende manieren waarop hij het Apple-roer recht houdt. Drie dingen waar Cook bij zweert:
1. Je moet niet de eerste op de markt zijn…
Een uitmuntende user experience was een van de stokpaardjes van Steve Jobs. Cook zet die traditie voort en dat is volgens de CEO zelf net iets wat Apple onderscheidt van de rest. Hij merkte ook op dat ze met hun producten vrijwel nooit de eerste waren, maar toch een revolutie konden ontketenen. Denk er maar eens over na: zo waren tablets al langer op de markt, maar was het de iPad die voor een kentering zorgde.
“Onze investeringen zijn op lange termijn” vertelde Cook aan Businessweek. “We voelen niet die drang om de eerste te zijn. Dat is niet hoe ons DNA in elkaar zit. Wij willen de beste zijn, en de gebruiker iets geven dat écht een verschil maakt in z’n leven.”
Zo ook met de HomePod, die je bezwaarlijk nieuw kan noemen na Amazon’s Alexa en Google’s Home. “Wij zien dit niet als een wedstrijdje. Voor ons draait het om nadenken over wat het leven van een Apple-gebruiker beter zal maken.”
2. ...maar je moet wel vooruit plannen
Apple mag dan wel niet de eerste met een tablet of smart speaker zijn, maar op hun lauweren rusten doen ze er allesbehalve. Zo experimenteert het bedrijf al volop met de zelfrijdende auto. Cook legde uit dat om de concurrentie voor te blijven, ze investeren in de groei van verschillende industrieën. Daar wordt niet enkel Apple zelf beter van, maar ook de VS in het algemeen.
Zo trok Apple één miljard uit voor advanced manufacturing, een belangrijke industrie voor Apple aangezien veel onderdelen lokaal gemaakt worden. Door te investeren in die tak, kan er grote vooruitgang geboekt worden. Dat is voor de VS voordelig, want zo ontstaan er bijvoorbeeld meer jobs, maar vooral ook voor Apple. Door de industrie vooruit te helpen, kunnen ze zelf betere producten aanbieden en zo dus aan de top blijven.
3. Focus op alle klanten
Voor een lange periode was Windows het besturingsysteem dat de bedrijfswereld domineerde. “Maar,” vertelt Cook, "dat is niet langer zo. En dat komt door onze intense focus op de klant. Het draait allemaal om begrijpen wat je klant wil en nodig heeft - zelfs als die klanten bedrijven zijn.”
Al speelt Cook het heel anders: “Wanneer je geeft om de tevredenheid en productiviteit van mensen, dan schenk je hen datgene dat het beste in hun naar bovenhaalt. En als je ze dan de keuze geeft met wat ze willen werken, vragen ze zelf wel om een iPhone of Mac. Eigenlijk is het dus de werknemer die ons binnenloodst bij de bedrijven. Volgens mij kunnen we nog veel bedrijfsbeslissingen beïnvloeden op dat niveau. En wij niet alleen, dit is een megatrend die wereldwijd zal optreden."
Maar dat is niet de enige reden waarom Apple plots aan belang wint binnen de bedrijfswereld. "We hebben wat slimme partnerships afgesloten met onder andere Deloitte en IBM. Je kàn gewoon niet zeggen 'ik wil de enige zijn'. We hebben het juiste gedaan wat onze zakenrelaties betreft."