Bron foto: Shutterstock
Gamification heeft zijn kracht bewezen en uit de voorbije jaren hebben we geleerd hoe het goed en slecht kan worden toegepast. Het buzzword stierf maar veel elementen werden gemeengoed. Hoe moet het verder? Hoe brengen we gamification naar een hoger niveau?
Volgens opleidingcoördinator digital storytelling aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, Pieter Blomme, ligt het antwoord in zijn vakgebied: een fusie tussen gamification en digital storytelling.
Het grote voordeel van digital storytelling is de creatie van een ‘storyworld’, een wereld waar een verhaal plaatsvindt dat niet lineair hoeft worden verteld. Een verhaal zonder duidelijk begin, midden en einde waar de toeschouwer op een interactieve wijze zijn eigen pad gaat bepalen.
Pieter Blomme, opleidingcoördinator digital storytelling @ KASK
Digital storytelling biedt ook de kans voor een transmediale opbouw. Eén verhaal wordt vertelt via verschillende media. Elk medium wordt gekozen op basis van zijn kwaliteiten voor het vertellen van een verhaalelement en draagt bij aan de verrijking van de storyworld. Een spelaspect als extra laag hieraan toevoegen kan enkel maar bijdragen aan de ervaring.
Pottermore, niet Potterless
“Denk aan de wereld van Harry Potter”, aldus Pieter Blomme, die verwijst naar de website Pottermore. “De combinatie van boeken, films, kortverhalen, en een online community met minigames en een personaliseerbaar profiel creëren een oneindige storyworld waar de gebruiker ook zelf controle over heeft.”
Gamification werd tot voor kort vooral toegepast in sectoren zoals marketing, verkoop en het onderwijs. Maar deze fusie tussen gamification en digital storytelling opent deuren naar heel wat andere gebieden.
“Een voorbeeld uit de theaterwereld”, haalt Pieter Blomme aan. “In plaats van sociale media louter te gebruiken als een plek voor een verkoopspraatje kan je deze deel laten uitmaken van de complete ervaring. Personages krijgen elk een account en vormen een online community waar de toeschouwer aan kan deelnemen. Dagelijkse raadsels verbonden aan een wedstrijd verloten enkele tickets, het publiek wordt hierdoor warmgemaakt en zit al in de sfeer van het stuk nog voor ze één voet in het theater hebben gezet. Ook na de voorstelling blijft de ervaring verder nazinderen.”
De stap naar behaviour design ligt voor de hand
De combinatie tussen gamification en digital storytelling is nog maar een eerste stap. Gewoonten die we oppikken via games kunnen een grote invloed hebben op ons gedrag. Daarom is het gebruik van gamification in ‘behaviour design’ een veelbelovende evolutie.
Het spelen van een videospel is een zeer meeslepende ervaring. Enkele dagen na het spelen van Fallout, een postapocalyptische spellenreeks waar kroonkurken als valuta gebruikt worden, heb je het nog steeds moeilijk om kroonkurken zomaar weg te gooien. Een spelervaring leert ons enkele, soms ongewenste, gedragingen aan. Maar wat als we dit fenomeen zouden kunnen aanwenden in het aanscherpen van goede gewoonten?
“Een spelervaring leert ons enkele, soms ongewenste, gedragingen aan.”
Behaviour design, of het ontwerpen van gedrag, gaat op zoek naar manieren om mensen te doen sporten, gezonder te doen eten, meer te studeren of meer te kopen.
Een eenvoudig voorbeeld, ontworpen door het Georgia Institute of Technology, is een manier om het energievebruik van laptops te verlagen. Een kleine afbeelding van een koraalrif op het bureaublad gaat er gezonder en mooier uitzien als elektriciteit efficiënt wordt gebruikt. Deze visualisatie van de rechtstreekse effecten van een bepaald gedrag zorgt voor een duurzame verbetering van gewoontes.
Gooi nooit nog een kroonkurk weg, je weet maar nooit...
Ook straffen en beloningen dragen bij tot het sturen van gedrag, dit zijn mechanismen die inherent zijn aan gaming. Ook het maken van keuzes en moeten nadenken over de gevolgen van die keuzes, zijn elementen die al decennia lang deel uitmaken van videogames. Het is natuurlijk aan wetenschappers en psychologen om hun onderzoek verder te zetten en uit te maken welke manieren nu echt de beste zijn om gewoontes aan te sturen.
De combinatie van nieuwe technieken uit behaviour design, de mechanismen uit gamification en de meeslepende verhalen opgebouwd via digital storytelling bieden heel wat unieke en onontgonnen mogelijkheden. Is gamification dus allesbehalve dood maar zelfs een belangrijke schakel in de mogelijkheden van morgen? Hoe kijk jij hier tegenaan?