Bron foto: Shutterstock
Het internet heeft de manier waarop we werken enorm veranderd. Thuis werken werd een pak gemakkelijker en we kunnen haast kosteloos iedereen over de hele wereld bereiken. Maar er zijn ook minder leuke kanten. Zo ben je plots al-tijd bereikbaar. Voor je baas, voor je collega’s, voor je klanten. Wat moet je met die eindeloze stroom aan mails en telefoontjes buiten je werkuren? Toch maar even beantwoorden?
Kan jij je werk links laten liggen na de uren? Veel mensen hebben het daar moeilijk mee. Uit angst om als lui of ongemotiveerd beschouwd te worden, beantwoorden veel mensen ’s avonds, ’s nachts en op vakantie nog telefoontjes en mails. Daar hadden ze in Frankrijk genoeg van. Dus is er sinds 1 januari een wet die werknemers het recht geeft om te ‘deconnecteren’.
Voor de rechter
Concreet betekent dat dat bedrijven met 50 werknemers of meer nu moeten onderhandelen hoe en wanneer werknemers hun mails en smartphones kunnen ‘negeren’. Werkgevers kunnen hun werknemers alleszins niet meer verplichten om ook na hun uren nog bereikbaar te zijn.
Op lange termijn moet die maatregel de work-life balance verbeteren en burn-outs voorkomen. Laat de werkgever het negeren van smartphone en laptop buiten de werkuren niet toe, kunnen werknemers met een burn-out naar de rechter stappen en hun baas ervoor verantwoordelijk stellen.
In onze contreien leeft er nog altijd de illusie dat je het enkel goed doet als je van ’s ochtends tot ’s avonds aan het werk bent. Nochtans wordt er bijvoorbeeld in Scandinavische landen gefronst als je overuren draait. Tot in de late uurtjes werken, is voor hen een signaal dat je niet goed georganiseerd bent. Dus of we in België misschien ook nood hebben aan zo’n wet?