Bron foto: Shutterstock
Mobiele reclame is vandaag een hot topic. Dankzij de groei van de smartphone-industrie, heeft mobiele reclame zich steeds meer in onze moderne economie genesteld. Volgens het IAB Internet Advertising Revenue Report stegen de mobiele advertentie-inkomsten de laatste jaren met 77%, waardoor ze voor de eerste keer meer dan de helft - 51 procent om precies te zijn- van alle advertentieopbrengsten bedroegen. In het vierde kwartaal van 2016 kwam zelfs 53% van de totale digitale omzet uit mobiele advertenties.
In 2016 stegen de totale digitale advertentieopbrengsten in de Verenigde Staten tot 72,5 miljard dollar. Een stijging van 22 procent in vergelijking met 2015, toen de opbrengsten 59,6 miljard dollar bedroegen. ‘Mobile’ was de sleutel tot groei voor verschillende digitale formaten, waaronder zoekmachines, banners, video, sociale media en zelfs digitale audio. De ‘Compound Annual Growth Rate’ (CAGR), het groeitempo per jaar, steeg sinds 2011 met een opmerkelijke 87%, terwijl desktop slechts steeg met 8%.
Hoogste groei per kwartaal
In het vierde kwartaal van 2016 steeg de digitale advertentieomzet met 24%, van 17,4 miljard dollar (in het vierde kwartaal van 2015) tot 21,6 miljard dollar. De ‘Quarter on Quarter’-groei (QoQ) van het derde kwartaal naar het vierde kwartaal van 2016 was het hoogst sinds 2003. Het IAB stelde ook vast dat de digitale omzet sinds 2009 elk kwartaal was toegenomen, behalve tijdens de typische dip tussen het vierde en het eerste kwartaal bij de feestdagen. Het vierde kwartaal blijft elk jaar steeds sterker groeien.
Mobiele video
Bovenstaande cijfers zijn geen verrassing, aangezien de groei van mobiele video vorig jaar een bijzonder hoogtepunt bereikte. Op mobiele toestellen steeg de advertentieomzet van video jaar na jaar met ongeveer 145%, wat resulteerde in een bedrag van 4,2 miljard dollar. In het algemeen bedroeg de advertentieomzet van digitale video 9,1 miljard dollar in 2016, een opmerkelijke stijging van 53 (!) procent tegenover 2015.
Display banners, waaronder talrijke media-advertenties, zorgden voor één derde van de digitale advertentieomzet, waarbij de omzet steeg met 21% tot ongeveer 22,8 miljard dollar. Zoekadvertenties stegen met ongeveer 19%, tot bijna 35 miljard dollar. Daardoor nemen zoekadvertenties ongeveer 48% van de ‘digitale koek’ voor hun rekening. Mobiele zoekopdrachten stegen met 91 procent tot 17,2 miljard dollar en de desktopopbrengsten bedroegen 13 procent.
Digitale audio als nieuwkomer
De opbrengsten van advertenties op sociale media stegen met 50%, tot 16,3 miljard dollar in de loop van 2015. Die advertenties bekleedden 22% van de jaarlijkse digitale advertentieomzet. Digitale audio (d.w.z. streaming van radio, muziek en podcasts) maakte zijn debuut in het rapport van 2016 en genereerde meteen al 1,1 miljard dollar aan advertentie-inkomsten.
“Mobiele -, sociale -, video- en programmatische trends herdefiniëren het digitale landschap meermaals, waardoor reclame op een ongeëvenaarde manier kan gebruikt worden om klanten te bereiken,” aldus David Silverman, partner van PwC Us. “Digitale audio, dat 1,1 miljard dollar in 2016 voor zijn rekening nam, is een bewijs van de voortdurende evolutie van nieuwe formaten die het marketeers mogelijk maken om hun klanten, waar ze ook zijn, te bereiken.”
Mobiele advertenties zitten dus duidelijk in de lift. Marketeers moeten hierop inspelen en zoveel mogelijk reclame maken via mobiele toestellen, om zo een maximaal aantal klanten te bereiken.