Links een jonge BAS'er, rechts Marita Daenekindt, door haar leeftijd eerder een uitzondering binnen de sector
De Belgische communicatiesector heeft tot drie keer minder 50-plussers in dienst dan andere sectoren. Slechts 8,8% van de werknemers is 50 jaar of ouder. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgian Advertising School (BAS), afgenomen bij 2404 werknemers uit de sector.
Donderdagochtend ging BAS op bezoek bij Dallas Antwerpen. Daar verrasten ze Marita Daenekindt, een 61-jarige copywriter die deel uitmaakt van de zeldzame 8,8%. De BAS’ers brachten haar een symbolische taart én ballonnen met de expliciete wens om nog lang te mogen samenwerken. ‘Het kan toch niet dat we al die ervaring zomaar laten vertrekken uit onze sector’, aldus BAS’er Alexia Ryndziewicz.
"Veertig-, vijftig- én zestig-plussers hebben, dankzij al hun ervaring, zeker nog een rol te spelen in de communicatiesector"
Marita is alvast niet van plan om de sector vaarwel te zeggen. ‘Veertig-, vijftig- én zestig-plussers hebben met hun ervaring zeker nog een rol te spelen in onze sector. Ons publiek is bovendien ook een mix van verschillende leeftijden. Ik ben in ieder geval niet van plan om snel te vertrekken’, lacht Marita. Haar collega’s juichen die beslissing toe. ‘Ik heb als beginnend copywriter enorm veel geleerd van Marita’, bevestigt collega Jasper Wouters.
De houdbaarheidsdatum in de sector onder de loep
Als stagiaires van communicatiebureaus over heel België merkten de BAS’ers eerder dit jaar dat het merendeel van hun collega’s niet veel ouder was dan zijzelf. Ze vroegen zich af waarom er zoiets bestaat als een houdbaarheidsdatum van een carrière in de communicatiesector en gingen op zoek naar een verklaring.
BAS startte een onderzoek bij 88 communicatiebureaus. Ze ontdekten dat de gemiddelde leeftijd in de Belgische communicatiesector vandaag slechts 34,8 jaar is. Om het met de woorden van de BAS’ers te zeggen: ‘#WTF’. “Studenten vinden het geen prettig vooruitzicht dat ze binnen enkele jaren al afgeschreven kunnen zijn in onze sector”, zegt Koen Thewissen, oprichter van de Belgian Advertising School.
"De gemiddelde leeftijd in de Belgische communicatiesector is slechts 34,8 jaar"
Maar hoe komt dat? Volgens Johan Vandepoel, voorzitter van de Association of Communication Companies (ACC), speelt het financiële aspect een belangrijke rol: ‘Bij jonge mensen gaat het loon meestal snel naar boven, maar eens je een bepaald niveau hebt bereikt, stagneert dat ongeacht je lange ervaring en dat kan frustrerend zijn.’
Volgens Filip Lemaitre, oprichter van het communicatiebureau The Silver Ones dat zich voornamelijk richt tot 50-plussers, ligt de vroegtijdige uitstroom niet enkel aan het financiële aspect. ‘Het is niet eenvoudig om een job in een creatieve sector te combineren met een gezinsleven. Die factor kan voldoende reden zijn om de sector te verlaten.’
Ook de onzekerheid in de sector speelt volgens hem een grote rol. ‘De communicatiesector is niet de meest stabiele. Je ziet dat bureaus krimpen om nadien weer te groeien en omgekeerd. Op een bepaalde leeftijd begint die onzekerheid te wegen. Sommigen kiezen dan voor een eigen bureau of stromen door naar een andere sector.’
"Communicatiecarrière springplank naar iets nieuws"
Sven Mastbooms, CEO van Kindred Spirits en toekomstdenker met een hart voor onderwijs, ziet er echter geen probleem in. ‘Een carrière in communicatie moet je zien als het verlengde van je opleiding. Als je het goed aanpakt is het een springplank naar iets nieuws. Het is een fantastische leerschool waar je met heel veel sectoren in contact komt. Mensen gaan weg omdat er andere opportuniteiten zijn. Niet enkel omdat ze uitgeblust zijn.’
"Met een steeds ouder wordende consument, hebben we die ervaring net broodnodig"
Lemaitre roept op tot een intergenerationele benadering van de werkplaats. ‘Met een steeds ouder wordende consument, is het absoluut noodzakelijk om gebruik te maken van ervaring. Als je voor een oudere consument moet werken, moet je je kunnen inleven in zijn standpunt.’
Vandepoel schat de evolutie van deze trend echter niet rooskleurig in. ‘Op korte termijn zie ik hier niet veel verandering in komen. Vooral omdat er momenteel heel weinig werknemers tussen de 30 en 40 jaar zijn en er dus weinig doorstroom is.’
De studenten van de Belgian Advertsing School zijn alvast van plan om deze trend om te buigen. Ze openden net pop-up reclamebureau Goudhaan, waarin ze samenwerken met 14 ervaren rotten in het vak. ‘Onze energie in combinatie met de ervaring van toppers uit de sector levert echt wel vuurwerk op’, vertelt enthousiaste BAS’er Didier Martens.