Werken voor een KMO heeft zo z’n voordelen ten opzichte van werken voor grotere bedrijven. Een grotere betrokkenheid van het personeel, een hechtere sfeer en een persoonlijker contact met senior besluitvormers. Maar hoe profileer je je juist als de ideale kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek en welke vaardigheden zet je best extra in de verf?
1. Je kan een breder takenpakket op jou nemen
Logischerwijze beschikken KMO’s over minder personeel en over minder werknemers per project. Daardoor zullen hun mensen een grotere verantwoordelijkheid dragen en vaker de handen uit de mouwen moeten steken. In een grote organisatie zal een Account Executive ondersteund worden door een lean generation- en na-verkoopteam. In een KMO zal men verwachten dat de Account Executive betrokken is bij elk aspect van de verkoopprocedure, van begin tot einde. Dit is een uitstekende opportuniteit om een brede waaier aan vaardigheden te ontwikkelen en meer verantwoordelijkheid op te nemen.
Je rekruteringsmanager zal derhalve willen nagaan of je een teamspeler bent die graag een breed takenpakket op zich neemt en nooit de woorden zal uitspreken “Maar dat is mijn job niet!”. Bereid je voor om volgende vragen voorgeschoteld te krijgen:
- Wat zijn je belangrijkste verantwoordelijkheden in je huidige job?
- Kan je me een voorbeeld geven van een project dat je succesvol opgevolgd hebt?
- Wanneer heb je ooit de verwachtingen overtroffen?
2. Je moet flexibel en autodidactisch zijn
Een groot aantal KMO’s staat in zijn kinderschoenen en maakt deel uit van dynamische industrieën die snel groeien, zoals de technologiesector. Dit heeft een directe invloed op de jobinhoud van de werknemers. Wanneer je takenpakket verandert, moet jij bereid zijn om je aan te passen om zo aan die nieuwe noden te voldoen.
Toon aan dat je vindingrijk bent wanneer het aankomt op het verbeteren en bijscholen van je vaardigheden. Neem deel aan gratis webinars, lees online handleidingen of probeer interne opleidingen te krijgen. Je interviewer zal je flexibiliteit en benadering tot zelfontwikkeling testen door het volgende te vragen:
- Wat heb je recent ondernomen om jezelf uit te dagen?
- Welke nieuwe vaardigheden heb je de voorbije jaren ontwikkeld?
- Hoe zorg je ervoor dat je skills relevant blijven?
3. Je bent een vat vol ideeën
Hoewel de meeste KMO’s nog volop ontwikkelen, zijn ze zeer toekomstgericht en hebben ze duidelijke doelen. Werknemers van een kleiner bedrijf zijn meestal betrokken bij de toekomstvisie en zijn zich bewust van de rol die ze hierin spelen. Er wordt van hen verwacht dat ze bijdragen door middel van innoverende ideeën, die gebaseerd zijn op eigen marktonderzoek. De rekruteringsmanager zal zich willen verzekeren dat je een enthousiast vat vol ideeën bent door je de volgende vragen te stellen:
- Kan je een voorbeeld geven van een idee dat je had, dat vervolgens succesvol geïmplementeerd geweest is?
- Hoe zou jij dit element van onze business verbeteren?
- Op welke manier blijf je op de hoogte van de laatste trends in de sector?
4. Je hebt een klantgerichte benadering
Uiteraard wil elk bedrijf zijn klanten betrekken. Een KMO is zijn klantenbestand en reputatie nog druk aan het uitbouwen, waardoor een klantgerichte benadering bij elke werknemer noodzakelijk is.
Het is essentieel dat kandidaten over een dergelijke aanpak beschikken, zelfs als ze in hun functie niet bepaald in contact komen met het cliënteel. Je kan je verwachten aan volgende vragen:
- Hoe zou je onze doelgroep definiëren?
- Hoe is jouw functie verbonden met onze klantstrategie?
- Wat kunnen wij de klant meer bieden dan onze concurrent?
Veel kandidaten passen hun interviewstijl niet aan aan de grootte van het bedrijf waarbij ze solliciteren. KMO’s zijn echter uniek: ze vragen veel van hun werknemers maar bieden enorme kansen qua loopbaanontwikkeling. Een carrière binnen een KMO is breder en uitdagender, en geeft daarnaast de vrijheid om jezelf volledig te ontwikkelen en vooruit te drijven. Door jezelf grondig voor te bereiden op een sollicitatie bij een KMO heb je alvast een streepje voor door het lezen van dit artikel! ;)