Bron foto: Shutterstock
Crowdfunding kent in België een sterke groei. Volgens het rapport van Douw&Koren werd in 2015 in België voor 10,2 miljoen euro opgehaald. Dat is 2,3 maal groter dan in 2014 .
Groei crowdfunding België - Bedragen in euro per jaar. Bron: Douw&Koren
Er zijn vier crowdfunding-modellen:
Niet financieel:
- Via donaties: wie investeert, doet dat vanuit een maatschappelijk belang en krijgt niets terug
- Via rewards: wie investeert, krijgt iets materieel terug
Financieel:
- Via leningen: wie investeert, krijgt rente of interest in de plaats.
- Via equities: wie investeert, bekomt een aandeel of deelbewijs in/van het bedrijf.
In België zijn er al tal van initiatieven: angel.me, Growfunding, Yeee-haaa, worldofcrowdfunding, Hello crowd!, Crofun, Finicrowd, Crowdfunding.gent, Boekensteun, AppsFunder, MyMicroInvest, Socrowd, Bolero, Kisskissbankbank, Ulule,... In 2016 bracht Bolero een whitepaper uit omtrent crowdfunding in België.
Waarom crowdfunding gebruiken als marketinginstrument?
Dankzij crowdfunding komen mensen samen voor een gemeenschappelijk belang en combineer je marktonderzoek, promotie en engagement. Dat zijn essentiële zaken voor elk bedrijf.
(Klik om te vergroten)
Je plaatst een initiatief op een crowdfundingplatform en maakt jouw project zichtbaar aan potentiële donateurs aan de hand van social media en mailing. Donateurs betalen online een bijdrage. Het opgehaald bedrag gaat naar jouw initiatief. De kern van crowdfunding is het ophalen van geld. Maar dat is maar een fractie van de kracht ervan. Crowdfunding is ook een heel interessant marketinginstrument:
Je bereikt mensen op een heel andere manier, namelijk vanuit engagement.
Mensen zijn bereid om te betalen voor deze betrokkenheid, daardoor zullen ze meer interesse tonen in wat je doet als bedrijf. Door crowdfunding te gebruiken als marketingtool geef je jouw bedrijf een enorme boost op lange termijn. Het marketinginstrument crowdfunding werkt voor alle types crowdfunding, zie twee voorbeelden.
Zo werkt het in de praktijk
Stel je wilt als vzw een culturele eettocht organiseren voor kinderen. Dankzij crowdfunding kan je een interessante samenwerking opzetten tussen lokale handelaars, bedrijven, vzw’s en stad (of gemeente).
- Crowdfunders storten een klein bedrag zodat de kinderen op culturele eettocht kunnen gaan.
- Restaurants maken promotie bij hun cliënteel en geven extra visibiliteit aan de vzw.
- De stad boost zijn lokale economie door meer exposure te geven van het idee en treedt op als katalysator.
De betrokken partijen in het crowdfundinginitiatief hebben ook hun eigen netwerk aangesproken. Deze mond-tot-mond reclame 2.0 (sharen) is onbetaalbaar. Je laat een positieve image achter. Omdat alles draait om engagement en beleving. Twee toekomstgerichte aspecten die belangrijk zijn voor de nieuwe generaties.
Mensen die crowdfunding projecten ondersteunen zijn veel meer betrokken bij jouw initiatief. Door een groter engagement krijg je van je ondersteuners ook veel meer feedback en leuke ideeën voor het ontwikkelen van je dienst, idee of product en ook voor jouw campagne. Je stimuleert veel creativiteit. Deze betrokkenheid kan je blijven stimuleren, ook al is jouw campagne afgerond.
Je projectpagina blijft gewoon online en de mogelijkheid tot communicatie blijft, zelfs als je jouw doel niet gehaald hebt.
Een voorbeeld in de financiële crowdfunding
MyMicroinvest richt zich exclusief naar start-ups, scale-ups en KMO’s en werkt met leningen of aandelen. Je kan investeren als private investeerder of bedrijf. En dat vanaf €100. Je kan er ondernemers ontdekken en steunen samen met professionele investeerders, business angels en venture capitalists.
De crowd valideert het business-idee van een bedrijf naar de consument toe, professionele investeerders analyseren de investeringsopportuniteiten, de waardering van het bedrijf en het potentieel rendement.
Dankzij crowdfunding help je als bedrijf op een heel originele manier ondernemerschap, creativiteit en goede doelen vooruit. Het is een win-win-win voor elke partij.