Op 4 november loop ik de marathon van New York ten voordele van de Cliniclowns. Om mij goed voor te bereiden, train ik 10 uur per week en zamel ik zoveel mogelijk geld in voor het goede doel dat ik hiermee wil steunen. Toegegeven, het is een traject van vallen en opstaan – soms letterlijk – maar het geeft me bovenal gigantisch veel voldoening. Ik ben ervan overtuigd dat een goed doel steunen je beter maakt als mens, en dus ook als ondernemer. Dit is waarom.
Ieder jaar stel ik voor mezelf een semi-onrealistisch doel: iets dat ik onmogelijk kan bereiken als ik er niet keihard voor werk. It keeps me alive! Vorig jaar was dat de opstart van mijn contentproductiehuis Becoming. Dit jaar staat dan weer in het teken van een fysieke en emotionele uitputtingsslag. Maar allemaal voor een hoger doel. Ik wil een marathon uitlopen, terwijl ik een lach op het gezicht tover van honderden zieke kindjes. Waarom jij ook een goed doel moet steunen? Ik leg het je graag uit:
#1 Ze hebben jou nodig
Als ondernemer bouw je mee aan de samenleving: je creëert meerwaarde, werkgelegenheid en bouwt aan je eigen toekomst en dat is op zich al fantastisch! Maar in het grotere geheel zijn er problemen genoeg – milieu, armoede, seksuele uitbuiting, racisme, noem maar op – waar je ook aan kan bijdragen. En organisaties die zich daarvoor inzetten, moeten het hebben van giften.
Ik raad je aan om na te denken welke thema’s jij belangrijk vindt, en wat je in het licht van die thema’s zelf kunt doen. Of je nu een organisatie ondersteunt bij hun werking, een goed doel financieel helpt of de nodige spullen doneert. Ze kunnen jou, je medewerkers en je netwerk altijd goed gebruiken.
#2 Het brengt je in balans
Te veel focus op carrière brengt je uit balans. Ik kan het weten. Je zit op een kruk met drie poten – werk, gezondheid en het sociale – waarbij de werkpoot steeds langer wordt. Tot de kruk plots omvalt, en je beseft dat je de balans moet herstellen.
Dit jaar bouw ik aan die twee andere poten: ik word fysiek en mentaal steeds sterker, terwijl ik een bijdrage lever aan een organisatie waarvan ik hoop dat ik ze nooit nodig heb, en waarvan ik blij ben dat ze bestaat. Het geeft me een gigantische motivatieboost, zowel privé als professioneel.
#3 Goed voor je imago
Als ondernemers worden we vaak afgeschilderd als individualistische opportunisten. Maar als mensen merken dat je ook iets wilt teruggeven aan de samenleving, verandert die perceptie. Dan krijgen we in andermans ogen ineens een menselijk gezicht. Goede doelen steunen puur en alleen om een imagoboost te krijgen, is een slecht idee (waar trouwens niemand intrapt). Maar het is een interessant neveneffect.
#4 Meer empathie
Je komt in aanraking met mensen die je anders nooit zou ontmoeten. In de eerste plaats de mensen die je helpt. Het opbouwen van een netwerk in pakweg de vierde wereld helpt je zaak misschien niet onmiddellijk vooruit, maar je krijgt wel een betere voeling met de samenleving waarin we leven. Je krijgt bovendien meer empathie, en dat is zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak een onmisbare eigenschap.
#5 Onvergetelijk
Niet alleen de marathon van New York zelf, maar ook de hele aanloop ernaartoe zal ik nooit vergeten. Een jaar lang trainen en geld inzamelen. De verbinding met anderen, de voldoening, de dankbaarheid. Of ik op 4 november huilend van geluk over de finish zal strompelen? Ongetwijfeld. Of ik er nog veel langer de vruchten van zal plukken? Absoluut. Ik kan het jou ook aanraden. Je wordt er een beter mens van, sowieso.
By the way, ik ben nog altijd op zoek naar sponsors.