Geen recept zo gesmaakt als dat van de succesvolle ondernemer die terugkijkt op zijn of haar afgelegde weg. We laten ons met plezier trakteren op persoonlijke lessons learned, sappige anekdotes en de geheimen achter het succes. Wat me telkens opvalt in deze getuigenissen is hoe snel het belang van medewerkers en bedrijfscultuur wordt benadrukt. Wanneer de interviewer doorvraagt, hoor je zelden iets over bepaalde productkeuzes, klanten of investeerders. De mensen. De cultuur. Daar draait het om.
Toen Jeroen De Wit in 2017 met Teamleader werd uitgeroepen tot het snelst groeiende technologiebedrijf was het letterlijk zijn eerste opmerking. “Ons bedrijf staat of valt met het samenbrengen en motiveren van de juiste mensen”, vertelde de CEO. Ook ex-Telenet-topman en technologie-investeerder Ducko Sickinghe liet al meermaals verstaan dat personeelskeuzes de allerbelangrijkste zijn.
Succesvolle groeibedrijven slagen erin om groeipijnen te overwinnen en zich niet te laten afremmen
Meer mensen betekent exponentieel meer complexiteit in relaties en interactie. En dat brengt groeipijnen met zich mee. Succesvolle groeibedrijven slagen erin om deze groeipijnen te overwinnen en zich niet te laten afremmen.
Belang hechten aan de ontwikkeling van teams en cultuur is één ding, maar hoe zet je dat nu juist om in de praktijk? Hoe haal je het beste in mensen naar boven? Welke ingrediënten zorgen er voor dat sommige teams uitzonderlijke resultaten bereiken? Heel wat groeibedrijven worstelen met deze abstracte en complexe materie.
De weg naar high-performing teams
Een valkuil die ik vaak zie, is dat managers enkel focussen op technische vaardigheden. Ze bepalen welke skills er nodig zijn en proberen ervaren mensen te vinden of jonge mensen verder op te leiden. Voor je het weet, ben je enkel bezig met cv’s en referenties en vergeet je te kijken naar de ingesteldheid van je collega’s. Waarom willen ze hun skills ter beschikking stellen aan je team? Waarom doen ze moeite om zich te blijven ontwikkelen? Het is deze achterliggende, vaak verborgen energie die mensen en teams voortstuwt.
High Performance is de combinatie van productiviteit en engagement. Je skills elke dag oprecht inzetten om samen iets te bereiken waar je belang aan hecht
Wat sterk presterende teams kenmerkt, gaat veel verder dan een verzameling van goed ontwikkelde vaardigheden. Even belangrijk zijn de ingesteldheid en mentaliteit. De drive of grinta zoals wielercommentator Michel Wuyts het zou zeggen. Je hardnekkig vastbijten in uitdagingen en samen groeipijnen overwinnen. High Performance is de combinatie van productiviteit en engagement. Je skills elke dag oprecht inzetten om samen iets te bereiken waar je belang aan hecht: daar maken high-performing teams het verschil.
Als ondernemer of manager is het dus belangrijk om je team niet enkel samen te stellen op basis van vaardigheden en ervaring. Denk ook na over de ingesteldheid en mentaliteit die je daaraan moet koppelen. Hieronder 8 typische eigenschappen van high-performing teams en hoe hun grinta het verschil maakt.
1. Weten wie hun klant is en wat die nodig heeft
High-performers herken je door hun oprechte interesse in de klant en hun problemen. Dit kunnen eindklanten zijn van het bedrijf, maar evengoed interne afdelingen of stakeholders waarmee wordt samengewerkt. Met een oneindige nieuwsgierigheid op zoek blijven gaan naar manieren om betrokken partijen beter te bedienen: classic high-performance gedrag.
2. Brengen hun resultaat en impact zelf in kaart
De meeste teams krijgen monitoring door mensen die aan de zijlijn staan. Per kwartaal geven die een evaluatie en inzicht in hun prestaties. Deze gesprekken zijn vaak stresserend, behalve bij high-performing teams. Die weten zelf al hoe ze gepresteerd hebben en wat ze kunnen doen om te groeien. Daar hebben ze geen evaluatiegesprek voor nodig.
3. Weten wat er van elkaar verwacht wordt
Teams die groeipijnen overwinnen, beseffen als geen ander dat je elkaar nodig hebt om sterk te presteren. Ze bespreken open en duidelijk over wat er moet gebeuren en wat er voor nodig is om dat waar te maken. Onduidelijkheid of mogelijke verwarring wordt simpelweg niet aanvaard. High-performers hebben een helder zicht op de rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden in het team.
4. Nemen snel beslissingen
Snel tot goede beslissingen komen is in veel teams een probleem, maar niet bij high-performers. Die hebben samen met hun management een omgeving ontwikkeld waarin ze het merendeel van de operationele beslissingen zelf kunnen nemen. Het geheim? Vertrouwen in twee richtingen. Het team vertrouwt de managers in het bepalen van de juiste prioriteiten en doelstellingen. En het management vertrouwt het team in de uitvoering daarvan. Waarop groeit dit vertrouwen? Niet op skills of cv’s. Wel op de ingesteldheid en mentaliteit. De grinta!
5. Breiden hun collectieve kennis steeds uit
Net zoals succesvolle topsporters gaan high-performing teams steeds op zoek naar zaken waarin ze kunnen groeien of bijleren. Stilstaan is achteruit gaan. Ze delen hun ervaringen en expertise met elkaar en zijn erg gesteld op feedback van andere mensen. Ze volgen opleidingen, laten zich coachen en leggen de lat steeds een beetje hoger.
6. Respecteren elkaars persoonlijke voorkeuren
Teams die uitzonderlijke prestaties neerzetten, kennen elkaar door en door. Ze hebben interesse in elkaars voorkeuren en respecteren die ook. Je zal high-performers niet gauw horen oordelen of klagen over het gedrag van hun medewerkers. Ze zijn zich bewust van elkaars sterktes en zwaktes en houden elkaar in evenwicht. High-performers herken je dan ook vaak aan hun groot empatisch vermogen.
7. Hebben snel toegang tot belangrijke informatie en tools
Waar staan de files van dit project? Waar vind ik de gegevens om in te loggen op die tool? Wat moet er eigenlijk juist gebeuren? Dit zijn vragen die high-performing teams zich amper nog hoeven te stellen. Ze hebben duidelijke afspraken gemaakt rond structuur en processen. High-performing teams herken je aan hun up-to-date playbooks en documentatie over de interne werking.
8. Hanteren een structureel ritme
Heel wat teams en managers lijken te denken dat je constant sterk kan en moet presteren. Dat is een illusie waar high-performers zich niet door laten vangen. De boog kan niet altijd gespannen staan en je hebt tijd nodig om sterke prestaties voor te bereiden of te verwerken. Teams die sterk presteren hanteren een structureel ritme waarin intensiteit en rust elkaar afwisselen.
Conclusie
Heel wat succesvolle ondernemers benadrukken het belang van hun medewerkers en de bedrijfscultuur. Ze leerden verder kijken dan technische vaardigheden en bewaken vooral de ingesteldheid van hun personeel. Technische vaardigheden zijn belangrijk, maar het is de onderliggende drive en grinta die teams helpen om grenzen te verleggen.