Boos zijn, bang zijn, je laten meeslepen in het moment? Da’s een teken van zwakte! Althans zo is het mij, en ongetwijfeld een hele hoop anderen onder jullie, aangeleerd. Daarbij heb je vast iemand in je omgeving waar je ontzettend naar opkijkt. Iemand die onverstoord doorgaat, ongeacht de situatie en zelfs in de meest stresserende omstandigheden het hoofd koel weet te houden. Koel, rationeel en vooral niet emotioneel: da’s waar al die succesvolle ondernemers van vandaag door gekenmerkt worden, toch? Je emoties onderdrukken, da’s de sleutel tot succes! Of toch niet?
Bang zijn is oké
De dag dat ik mijn eerste examen op de unief aflegde, was ik misselijk, mijn hart bonkte in mijn keel en met veel moeite sleepte ik mezelf richting aula. Ik had amper twee uur geslapen en was er rotsvast van overtuigd dat ik zou falen. Ik nam plaats voor een omgedraaide examenbundel en staarde verdwaasd naar de binnenstromende horde studenten. ‘Dit is het dan,’ dacht ik. ‘Dit is officieel de laatste keer dat ik hier binnen kom.’ En in dat uiterste moment werd ik rustig. Het maakte niet meer uit of ik al dan niet zou slagen. En ik begon te schrijven. Ironisch genoeg was het net dat in moment, zijnde de seconden waarin ik besliste mijn gevoel niet meer te onderdrukken, dat ik mezelf in staat stelde om terug helder na te denken en - jawel - te slagen.
De mens is een emotioneel beestje
Mijn punt? Of je het nu leuk vindt of niet: mensen zijn emotionele wezens. En tenzij je psychopathische neigingen hebt, zal je nu en dan dus boos, bang of ongelukkig zijn. En ja hoor, zelfs die ene persoon waar je zo naar opkijkt, heeft er soms last van. Eigenlijk ben je dus gewoon beter af door te accepteren dat ze er zijn. Wat die succesvolle ondernemers en marketeers van vandaag dan anders doen? Zij weten dat. Sterker nog: zij gebruiken die emoties in hun voordeel.
Ook je klanten schreeuwen om begrepen te worden
De Westerse consumptiemaatschappij van vandaag wordt beheerst door sociale media. Iedere keer wanneer je door je feed scrollt, zie je 7 koppels die gaan trouwen, 4 vrienden die op wereldreis vertrekken en 9 randoms die net magna cum laude zijn afgestudeerd aan de beste universiteit van België. En daar zit je dan in je luie zetel in die pluizende joggingbroek: je schuldig te voelen over het feit dat je nog steeds single bent, je die studie opgegeven hebt of dat je net een volledig pot Ben & Jerry’s naar binnen hebt gewerkt (terwijl je oh zo vastberaden was om die love handles kwijt te spelen tegen deze zomer). Feit is: je klanten zijn nét zo! De klant van vandaag wil geen flatscreen tv door z’n strot geduwd krijgen: die klant wil ook begrepen worden. In de volgende paragraaf leg ik je uit hoe je hierop kan inspelen.
7 manieren om de klant te verleiden
Je klanten in zwijm laten vallen voor je merk? Daarvoor maak je gebruik van deze 7 emoties:
Woede
Herinner je je Aylan nog? Het Syrische jongetje dat dood aanspoelde aan de Turkse kust? Waarschijnlijk wel! De bombardementen van president Assad brachten tot dan maar weinig commotie teweeg in ons Belgenlandje. Maar het tragische beeld van een onschuldige kleuter, verdronken op weg naar het veilige Europa? Dat wekte woede op! En woede? Dat zet aan tot actie. Stichting Vluchteling kreeg na publicatie van de bewuste foto maar liefst 4 keer zoveel donaties binnen. Een mooi voorbeeld waarom het integreren van negativiteit in je content ook positief kan uitdraaien.
Verdriet en ontroering
‘Rouwende orkamoeder probeert dode baby al 2 dagen aan de oppervlakte te houden.’ Wellicht een van de meest populaire posts op HLN van dit weekend. Geen moederhartje dat hiertegen bestand is…
Afkeer en jaloezie
‘Rotverwende tiener rijdt peperdure Ferrari in de gracht.’ Zit je nu al met je ogen te draaien? Dan ben je niet de enige! Dit soort content brengt namelijk onze innerlijke ‘Calimero’ in ons naar boven. Ze zorgt ervoor dat we onszelf beklagen over de dingen die we niet hebben. Dingen waar we ervoor misschien zelfs nauwelijks bij stilstonden. Een ideale manier om behoeften te creëren als je het mij vraagt!
Angst
Als er één gevoel is dat we te allen tijde willen vermijden, is het wel angst. De angst om iets belangrijk te missen (FOMO – Fear Of Missing Out), de angst om uitgesloten te worden, de angst om controle te verliezen, enzovoort. Angst is daarom misschien wel één van de belangrijkste manieren om je klanten tot actie te laten overgaan. Een goed voorbeeld hiervan is het reclamespotje van JBL voor hun draadloze koptelefoons, waarbij er ‘van alles’ misloopt door het gebruik van een headphone mét kabel.
Vertedering
Het internet wordt vandaag overspoeld door kattenfilmpjes. En daar is natuurlijk een reden voor! Van Grumpy Cat en Lil Bub tot Choupette (de wereldberoemde kat van Karl Lagerfeld): we krijgen er niet genoeg van! Sommige van deze viervoeters verdienen zelfs miljoenen euro’s met hun hartverwarmende fratsen. Vertedering zorgt voor een positieve associatie met je merk: reden te meer om deze op te nemen in je contentstrategie.
Verbazing
Verbazing is een van de krachtigste manieren om je merk top of mind te maken! En meteen ook de reden waarom die voor-en-na-spotjes zo populair zijn. Het is dan ook met deze simpele emotie dat de Hollandse Nikki in no time wereldberoemd werd. Zo postte ze een filmpje op YouTube met de titel ‘The power of make-up’ en verbaasde ze de wereld met wat je allemaal kan doen met make-up. Vandaag heeft ze bijna 11 miljoen volgers en werkt ze samen met de allergrootste cosmeticamerken.
Vreugde en liefde
Liefde en geluk: twee zaken die de meesten onder ons kost wat kost nastreven! Hoe je het ook draait of keert: mensen zullen vrijwel altijd op zoek gaan naar het positieve. En daarom zijn ook positieve emoties uiterst sterke tools om de aandacht te trekken naar je merk! Hou je daarbij niet in om het lekker persoonlijk te maken: neem eens een leuke ‘feel good’ foto met je collega’s of maak een pakkende getuigenis met een super tevreden klant. Hun lach zou wel eens aanstekelijk in je voordeel kunnen werken!
Mijn conclusie? Of je nu de beste marketeer van het land wil worden of net je eigen onderneming wil starten: een product succesvol op de markt zetten vereist emoties. Mensen blijven mensen. Een (aankoop)beslissing is dus zelden 100% rationeel. Stop dus met tobben over het feit dat je te ‘emotioneel’ bent om de job geklaard te krijgen, en vraag je af hoe je jouw empathisch vermogen in je voordeel kan gebruiken.