Dat anno 2018 bijna elke sector onderhevig is aan disruptie, behoeft geen verdere uitleg. Met het nieuwe boekingsplatform MisterFly lijkt ook de reissector niet te kunnen ontsnappen. Hoe deze Franse start-up de concurrentie aangaat met Booking.com en wat haar plannen precies zijn? Bloovi sprak met medeoprichter Nicolas Brumelot, die samen met Carlos Da Silva ruim tweeënhalf jaar geleden MisterFly uit de grond stampte.
Nood aan betere dienstverlening
Brumelot en Da Silva zijn geen onbekenden in de Franse reissector. Het duo vormden samen het brein achter onder andere Go Voyages en eDreams. “We speelden al langer met het idee om een nieuwe speler in de toeristische sector te lanceren”, bekent Nicolas Brumelot. “Maar we zaten allebei met een niet-concurrentiebeding waardoor we lang op hete kolen bleven zitten. Ik kon maar niet vatten dat er nog geen enkele multichannel-speler in de branche was die zowel in een B2B- als een B2C-context een optimale dienstverlening kon bieden. Dat was een gigantische kans.”
Voor onze B2B-website voorzien we voor agentschappen de mogelijkheid om zélf hun marges te kiezen. Zo hoort het ook
Vanuit die visie kwam MisterFly, dat in september 2018 drie kaarsjes mag uitblazen, op de proppen met een boekingstool die vliegtickets, overnachtingen, hotels en vakantiepakketten aanbiedt. Zoeken, vergelijken en boeken: Brumelot vertelt enthousiast dat het allemaal mogelijk is met MisterFly. “En omdat we ook gigantisch hard inzetten op het B2B-luik, hebben we voor reisagentschappen een apart platform op touw gezet”, glundert hij. “Zij kunnen een beroep doen op aangepaste functies op maat, en hebben ook de mogelijkheid om vergelijkingen te doen. Daarmee verschillen we van andere spelers zoals Booking.com. Bovendien stellen we alle tarieven voor zonder marges, omdat we vinden dat de reisagentschappen die zélf mogen kiezen.”
Transparantie geen vloek, maar opportuniteit
Maar waar MisterFly echt mee wil uitpakken, is volgens Brumelot haar prijstransparantie. “In tegenstelling tot dergelijke websites tonen we vanaf het begin de eindprijs”, bevestigt de ondernemer. “Bij ons hoeft de klant dus niet te vrezen voor extra kosten die bij andere partijen bovenop de prijs komen. Doordat we een mooie naam hebben opgebouwd in de sector, slagen we er bovendien in om de meest voordelige deals met onze vlieg- en hotelpartners te boeken. Kortom: zowel partners als eindklanten genieten bij ons een ‘what you see is what you get’ ervaring.”
Die filosofie heeft MisterFly een aanbod opgeleverd van ongeveer 2,5 miljoen vluchtroutes en een half miljoen hotels. Of die transparantie het dan niet moeilijk maakt om een mooie marge te nemen op de verkochte producten en diensten? “Wij zien 100% transparantie ook 100% als een opportuniteit”, legt Nicolas Brumelot uit. “De marge ligt inderdaad uitzonderlijk laag, waardoor we het verkoopvolume echt moeten opschalen. Maar dat gaat bijna vanzelf voor bedrijven die er prat op gaan om niet te liegen tegen hun klanten en duidelijk te communiceren over wat ze mogen verwachten.”
Als start-up onderschat je vaak hoe lang het duurt om je IT-infrastructuur op punt te krijgen
In theorie klinkt dat natuurlijk mooi, maar Brumelot weet ook te vertellen dat het bedrijf - ondanks de bevallige reputatie van de oprichters - al voor enkele uitdagingen kwam te staan. “Als start-up onderschat je vaak hoe lang het duurt om je IT-intrastructuur op punt te krijgen”, meent hij. “Met als gevolg dat we eigenlijk veel te laat aan onze go-to-market zijn begonnen. En naar ons gevoel hadden we sowieso al sneller kunnen zijn, maar we moesten ons aan het concurrentiebeding houden. Ja, ook dat typeert ondernemers: achteraf gezien kan het altijd sneller gaan met je bedrijf.”
Grootse ambities, ook in België
Toch voelt het bedrijf vandaag al aan dat het het met haar visie zeer ver zal schoppen, waarvoor de eerste stappen al werden gezet. “Met een mix van customer experience, technologie én aanbod is onze ambitie om het boekingsplatform bij uitstek te worden in de Benelux”, vertelt Brumelot. “Naast onze Franse thuismarkt hebben we in november vorig jaar onze pijlen gericht op Spanje, en sinds januari zijn we actief in België en Luxemburg. Omdat het altijd een sprong in het onbekende is om een nieuwe markt te betreden, lijkt het ons slim om er - zoals ik eerder al aangaf - ook fysiek aanwezig te zijn. Daarnaast proberen we onze commerciële aanwezigheid te boosten door partnerships te sluiten met gevestigde waarden. Door die dingen staan we zeer dicht bij onze eindklanten en kunnen we ook de tijd nemen om hen beter te leren kennen. Wie als bedrijf bekend wil staan voor haar uitmuntende customer service, moet uiteraard zeer goed weten wie die klanten precies zijn.”
Anderzijds is het duo realistisch genoeg om in te zien dat haar bedrijfsgroei in België mogelijk trager kan gaan dan in andere landen. “Het meertalige karakter van dit land kan serieus in ons nadeel spelen”, beseft Brumelot. “Niet alleen moeten we op alle relevante websites en naar onze partners toe vertegenwoordigd zijn in Frans, Nederlands en Engels, ook moeten we de taal van onze klant spreken. Bovendien is België een echte duopolie, waarbij TUI en Thomas Cook een dominante positie vervullen voor pakketaanbiedingen. Toch denk ik dat ons model - een multichannel benadering - disruptief en transparant genoeg is om ook in deze markt snel voet aan de grond te krijgen.”
Vandaag de dag is geen enkel bedrijf nog toekomstbestendig. Wat vandaag een verstandige richting is voor je onderneming, is misschien morgen al voorbijgestreefd
Als we Nicolas Brumelot mogen geloven, hoeft de verovering van nieuwe landen ook niet te makkelijk te zijn. “Dat houdt je als bedrijf scherp”, klinkt het bij de medeoprichter van MisterFly. “Vandaag de dag is geen enkel bedrijf nog toekomstbestendig. Wat vandaag een verstandige richting is voor je onderneming, is misschien morgen al voorbijgestreefd. Zeker in onze sector is dat het geval, waar het sowieso al geen vanzelfsprekendheid is om met een complex model door te breken.”