Bijna 90 procent van de zakelijke smartphonemarkt wordt ingenomen door Apple en Samsung. Dat blijkt uit een marktanalyse van databasemarketingspecialist Computer Profile, waarbij meer dan 2700 Belgische bedrijven met meer dan vijftig medewerkers zijn ondervraagd.
Apple en Samsung blijven de zakelijke smartphonemarkt domineren. In 2016 namen Apple en Samsung respectievelijk 36,5% en 30,4% van de markt in. Bekijken we hun aandeel in 2018, dan behalen ze 38,8% en 38,4%, wat een totaal marktaandeel is van 87,6 %. Van de andere spelers in de markt is Huawei het enige smartphonemerk dat zijn aandeel echt zag stijgen. Met een groei van 3,2% in 2016 naar 5,4% in 2018 lijkt het erop dat ze voet aan de grond krijgen in België.
De overige zakelijke smartphonemerken vergaat het minder goed in 2018. HTC (0,3%) en BlackBerry (0,5%) lijken te verdwijnen. Tot vorig jaar had Microsoft alle smartphone-activiteiten overgenomen van Nokia. Dit jaar is Nokia een zelfstandig label en opgenomen in de analyse als afzonderlijke fabrikant. Maar ook hier zijn de cijfers weinig bemoedigend met een aandeel van 2,3% voor Nokia en 1,3% voor Microsoft.
Android en iOS overheersen
De opkomst en teloorgang van de besturingssystemen van zakelijke smartphones hangt samen met deze van de verschillende fabrikanten. Zo worden Symbian, BlackBerry en Windows 10 weggeblazen door Apple iOS (43%) en Google Android (52%). Uit de analyse lijkt ook dat het aandeel Windows-gebruikers uit 2017 overgelopen is naar Google Android.
Het beheer van alle mobiele apparaten die binnen een bedrijf of organisatie in omloop zijn, ofwel Mobile Device Management, kent een langzame groei onder het totale ondervraagde Belgische bedrijven. Het gebruik steeg van 5% in 2016 naar 10% in 2018. Het grootste aandeel wordt behaald in de grote commerciële bedrijven. 21% van de multinationals en 15% van de Belgische ationale bedrijven gebruiken MDM-software. De sterkste stijging (+7%) werd genoteerd bij onze nationale ondernemingen (bedrijven met 250 tot 2.500 medewerkers).