Een call-to-action is een frequent gebruikte term in de marketing en verkoop. Het verwijst naar een korte boodschap die als doel heeft om een respons of verkoop te genereren. Welke actie wil je dat de bezoekers van je site ondernemen: zich inschrijven voor de nieuwsbrief, zich abonneren, een product kopen,...? Met de call-to-actionknop of -banner tracht je de bezoeker tot de gewenste actie te stimuleren. Natuurlijk moet die call-to-action dan overtuigend genoeg zijn. Hoe zorg je ervoor dat de call-to-action werkelijk leidt tot actie? Hieronder geven we enkele tips!

1. Kort en krachtig!

Een call-to-actionknop of -banner moet opvallen. Om daarvoor te zorgen, kan je in het oog springende visuele elementen, contrasterende kleuren of ongewoonlijke vormen hanteren. Het is ook aan te raden om een grote witruimte rond je call-to-actionknop te plaatsen. Zo is het contrast tussen de achtergrond en de knop groter.

Ook kleuren hebben heel wat invloed: onderzoek heeft aangetoond dat call-to-actions in het groen, rood en oranje het best scoren. Zorg ervoor dat je kleur niet opgaat in de achtergrond. Kies ook geen te doffe kleur. Je mag gerust een opvallende kleur kiezen dat in schel contrast staat met het achtergrondkleur.

Om de call-to-actionknop nog verder te onderscheiden van de achtergrond, kan je een frame toevoegen. Het kader maakt duidelijk aan de bezoeker dat hij of zij de call-to-action kan aanklikken, en dat er niet zomaar een zin geschreven staat waar hij of zij verder niets kan mee doen.

Opvallende call-to-action op de website van Humboldt County.

2. Zorg voor een positieve foto

Voeg positieve beelden toe aan je call-to-action. Het is aangetoond dat beelden van mensen die lachen en plezier maken het aantal kliks verhogen. Zorg dat het geheel van beeld, tekst en kleuren bij elkaar past.

3. Gebruik actieve werkwoorden

Het resultaat waarop je hoopt bij een call-to-action is dat mensen actie ondernemen. Gebruik daarom actieve werkwoorden, bij voorkeur in de gebiedende wijs. Doe-werkwoorden zoals: download, join, probeer, reserveer, start, etcetera zetten aan tot klikken!

4. Richt je tot de bezoeker of potentiële koper

Richt je call-to-action tot de potentiële klikker. Wat zijn de wensen van potentiële kopers of klikkers? Zorg dat de call-to-action voordelig klinkt voor hen. Zet bijvoorbeeld een boodschap als: “Gratis testperiode” of “Download het e-book nu!”. Plaats nooit lege boodschappen zoals: “Klik hier” of “Contacteer ons”. Een bezoeker moet geloven dat het klikken op de knop hen iets waardevols zal brengen.

Een andere tip om je te richten op de bezoeker of potentiële koper is om woorden te gebruiken zoals: jij, jouw of uw. Dat maakt de call-to-action een stuk persoonlijker. Mensen houden ervan als ze persoonlijk en menselijk benaderd worden. Als ze het gevoel hebben dat ze in contact staan met een oppervlakkige machine zullen ze minder snel reageren. Ook ik, me en mijn zijn sterke scoorders. Als je bijvoorbeeld als boodschap gebruikt: “Ik wil mijn nieuwe kleren”, zullen mensen ook sneller klikken.

Call-to-action gericht op de bezoeker van treehouse.

5. Iedere call-to-action moet verwachtingen scheppen én invullen

Zoals we eerder al zeiden, is het belangrijk dat de bezoeker gelooft dat er na het klikken iets voordeligs of waardevols voor hem of haar zal komen. Maar je mag zeker geen loze beloftes maken om ze daarna niet in te vullen. Je moet een win-winsituatie creëren. Anders haken mensen toch af na het klikken.

Denk na: Wat verwacht de bezoeker na het klikken? Waar denkt hij dat hij/zij zal uitkomen? Probeer je aanbod daar zoveel mogelijk aan aan te passen.

6. Gebruik buzzwoorden

Buzzwoorden kunnen ook het aantal kliks verhogen. Natuurlijk passen ze niet in alle boodschappen, maar als je ze kan gebruiken, is het aan te raden! Woorden als: gratis, korting en koopjes kunnen erg doeltreffend zijn.

7. Creëer een gevoel van druk

Als mensen denken dat de tijd beperkt is om iets te verkrijgen, zullen ze sneller klikken en reageren. Als je bijvoorbeeld zegt: “Krijg vandaag nog 50% korting!” of “Shop nu met korting!', is het veel aanlokkelijker om te klikken door die 'vandaag' en 'nu'.

Mensen houden er niet van om iets te missen. Om een gevoel van druk te geven, kan je bijvoorbeeld benadrukken dat de tijd gelimiteerd is (alleen vandaag nog korting), dat de producten gelimiteerd zijn (de laatste stuks!) of dat de verkoop snel gaat. Booking.com doet vaak beroep op het idee van schaarsheid. Ze tonen hoe weinig kamers er nog beschikbaar zijn in een hotel en melden het (grote) aantal bezoekers op de pagina. Bijgevolg zijn bezoekers bang dat het hotel volgeboekt zal zijn en reserveren ze een kamer!

8. Mensen willen bewijzen

Zeg niet zelf hoe fantastisch de producten of diensten van je bedrijf zijn, maar laat een expert of invloedrijke persoon citeren hoe goed jouw producten of diensten zijn. Je kan bijvoorbeeld merkambassadeurs aan het woord laten en daaronder een call-to-action plaatsen. Mensen vertrouwen nu eenmaal sneller mensen die losstaan van het merk of mensen die er geen voordeel bij halen dat het product of de dienst succesvol is. Een persoon waarmee ze zich kunnen identificeren en die echt ervaring heeft met het product is geloofwaardiger dan het bedrijf zelf.

Call-to-action op Pinterest.

9. Opties

Als iemand een keuze krijgt, heeft die persoon het gevoel dat hij of zij meer controle heeft over het proces en gaat hij/zij er rapper in mee. Daarom is het een goed idee om twee call-to-actionknoppen te plaatsen waartussen de bezoeker kan kiezen. De tweede optie zorgt er bij voorkeur voor dat iemand sneller voor de eerste optie kiest.

10. Waarom niet?

Soms is er geen krachtige reden om mensen te overtuigen om te klikken, maar misschien bestaat er ook niet echt een reden om niet te reageren. W Magazine loste dat als volgt op: Ze vroegen “Waarom niet?” Waarom zou je niet klikken? In plaats van mensen altijd maar te overtuigen waarom ze wel moeten klikken.

11. Zorgen weerleggen

Een call-to-action is vaak een blijk van vertrouwen: als de bezoeker klikt, geeft hij zich over aan wat komt en moet hij er vaak op vertrouwen dat zijn gegevens veilig gebruikt zullen worden. Bezoekers moeten bijvoorbeeld een betaling doen of persoonlijke gegevens geven. Vaak zitten ze met bepaalde vragen of zorgen. Zorgen die ze weerlegd willen zien voor ze reageren. Je kan bijvoorbeeld bij de knop vermelden hoe frequent ze een e-mail in hun mailbox krijgen als ze zich inschrijven voor de lezersbrief of je kan zeggen dat iemand zich elk moment terug kan uitschrijven.

12. Positioneer je call-to-action strategisch

Een andere belangrijke factor is de positie van je call-to-action op de pagina. Je plaatst de CTA het best hoog op de pagina en in het midden van de breedte. Wees wel voorzichtig: het is niet gegarandeerd dat je succes boekt met deze methode. Het is geen absolute wetenschap.

Zorg ervoor dat je call-to-action niet enkel op je homepage verschijnt. Iedere pagina op je site zou een soort van call-to-action moeten bevatten. Niet iedere call-to-action knop moet er hetzelfde uitzien: je kan je call-to-action aanpassen per pagina.

13. Testen, testen, testen!

Nu is het jouw beurt. Test uit welke methodes, stijlen en boodschappen het best passen bij jouw doelgroep. Wees niet bang om te experimenteren met verschillende call-to-actions! Door te proberen ga je het meest bijleren.

Op naar een verdubbelde click rate!