Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je het gesprek gaande kan houden tijdens een volgende netwerkmoment.
1. Facebook zoekt nieuwe bronnen van inkomsten
Facebook kondigde deze week heel wat nieuwtjes aan. Zo gaat het autoplaying video ads toevoegen aan Messenger. Al moet de grootste vernieuwing wel de volgende zijn: Facebook test momenteel een nieuwe functie waarbij admins van Facebookgroepen de mogelijkheid krijgen om een betalend abonnementsmodel op te zetten. De beheerders kunnen dan hun leden tussen de 5 en 30 dollar per maand vragen. In ruil krijgen ze toegang tot exclusieve content. Het lidgeld zal echter niet integraal naar de beheerders gaan - Facebook zal tot 30% van het betaalde bedrag voor zich houden.
2. Instagram lanceert video app
Niet alleen Facebook, maar ook Instagram had deze week groot nieuws. Het lanceerde IGTV, een verticale video app. Daarmee lijkt het vooral de pijlen gericht te hebben op YouTube. Je hebt er de mogelijkheid verticale video van maximum 10 minuten kunnen uploaden. Enkel bepaalde populaire accounts kunnen tot een uur aan video uploaden, al maakte Instagram zich al sterk dat die limieten op termijn zullen verdwijnen.
3. Gameverslaving erkend als ziekte
Begin deze week erkende de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gameverslaving als ziekte. In een notendop: wanneer het gamen iemands leven begint te overheersen op een problematische manier en dat langer dan 12 maanden, kan je volgens de WHO van een gameverslaving spreken. De WHO stelt wel dat enkel getrainde professionals officieel kunnen bepalen of iemand een al dan niet een gameverslaving heeft. Dankzij de erkenning zal er nu nog meer research gedaan worden naar de ziekte.
4. IBM bouwt 'debatcomputer'
We moesten al de duimen leggen tegen AI in spelletjes zoals schaken en AlphaGo (een Chinees bordspel), maar binnenkort zullen we misschien ook tijdens een debat forfait moeten geven. Technologiegigant IBM stelde namelijk de Project Debater voor, een computer die maar al te graag in discussie met je gaat. Hoe de Debater precies werkt, kan je hier zien:
5. Unilever maakt komaf met nepinfluencers
Multinational Unilever heeft schoon genoeg van zogenaamde influencers die hun volgers gewoon gekocht hebben. CMO Keith Weed liet weten niet meer te willen samenwerken met dat soort influencers. Samenwerken met mensen die niet eerlijk zijn, doet volgens hem afbreuk aan het vertrouwen in het merk. Weed meent dat zo’n 40 procent van de influencers nepvolgers heeft. "Er zijn veel geweldige influencers, maar er zijn ook een paar rotte appels”, vertelde Weed. Unilever heeft op advertentievlak heel wat macht: het is de op een na grootste adverteerder ter wereld en gaf vorig jaar nog 7,7 miljard euro uit aan marketing.