Als merknaamexpert spreek ik veel ondernemers die worstelen met het kiezen van hun bedrijfsnaam. De vraag die regelmatig terugkomt is: ‘Kan ik niet gewoon mijn achternaam gebruiken?' Natuurlijk kan dat, maar weet je het wel zeker? Ik zou er heel goed over nadenken. Ook al is je achternaam nog zo uniek en is er nog niemand die hem zakelijk gebruikt. Mijn eerste tip aan deze ondernemers is dan ook: kijk eens goed naar de toekomst.
We zijn opgegroeid met veel bekende achternamen die merken zijn geworden: Colruyt, Delhaize, Torfs, Philips, Heineken, McDonald’s, Heinz, Siemens en ga zo maar door. Daarom denken we vaak dat het de meest logische route is om dat bij ons eigen bedrijf ook zo te doen. Maar wat we vaak vergeten is dat dit merken zijn die lang lang geleden zijn ontstaan. Die vele jaren van succes achter zich hebben en ettelijke miljoenen (of miljarden) marketingbudget erin staken om de naam bekend te maken. Als je nog maar net begint zal je extra moeite doen om van je achternaam een succes te maken.
Jij bent niet je bedrijf
Natuurlijk, jij bent de oprichter, de aansteker, het vuur van je nieuwe bedrijf. Misschien in het begin ook het gezicht dat je klanten dagelijks zien. Maar als je ambitieus bent dan wil je groeien, zullen mensen voor je gaan werken en krijg je een team om je heen. Die gaan allemaal onder jouw naam werken. Hoe fijn is het dan om niet steeds het middelpunt te zijn met je eigen naam.
Als je je eigen naam gebruikt, zal iedereen áltijd jouw kant opkijken. Of het nou je personeel is dat met vragen zit of je klanten die jouw vakkundigheid verwachten. Je kan misschien er wel trots op zijn dat jouw naam op de gevel staat, maar het is ook een enorme verantwoordelijkheid. Om nog maar te zwijgen over je familieleden die ongewild onderdeel van jouw bedrijf worden, alleen maar omdat ze dezelfde achternaam dragen.
Invloed op de verkoop van je bedrijf
Niet voor iedereen is het een doel op zich om bij het starten van een onderneming om het bedrijf te verkopen. Maar er kan zomaar een dag komen dat je bedrijf in de etalage komt te staan. Hoe aantrekkelijk is het dan voor een koper om jouw eigen naam over te nemen? Waarschijnlijk is dat een enorme drempel, tenzij jij belooft voor altijd in dit bedrijf te blijven werken. Maar dat gebeurt in de praktijk nooit. Bedrijven die vastzitten aan een persoonlijke (achter-)naam zijn lastiger te verkopen. En dan vertrek jij na de verkoop. Hoe aantrekkelijk is het dan voor jezelf om jouw naam door anderen verder gebruikt te zien worden?
Denk aan je imago
Een verzonnen naam creëert een imago. Dat is het mooie van zelf je naam bedenken in plaats van je eigen naam gebruiken, is dat je kan worden wie je wilt zijn. Je kan bewust gaan kijken naar wat voor klanten je wilt aantrekken, wat voor stijl bij je past en zelfs wat jouw unieke visie is. Met een achternaam lukt dat allemaal niet zo makkelijk.
Een voorbeeld. Je naam roept bij buitenstaanders direct een beeld op wat een bepaalde indruk op ze maakt. Of je nou wil of niet. Wil je een goedkope ticketaanbieder zijn, dan noem je jezelf Cheaptickets. Niet Specialtickets of Expensivetickets. En wil je exclusieve reizen aanbieden, dan is een naam als Eliza Was Here veel passender. Daarin zit al een verhaal waar goedbetalende klanten gevoelig voor zijn. Als jij een goedkoop (of duur) imago wil hebben, werkt je naam daar enorm in mee.
Je achternaam zegt niets over wat je doet
Je zal altijd moeten vermelden wat je precies doet als je je achternaam gebruikt. Dus zul je extra moeite moeten doen om je potentiële klanten duidelijk te maken wat je doet. Dat kost extra tijd en aandacht en dat zijn tegenwoordig een schaarse goederen.
Ben je bijvoorbeeld een schilder, dan kun je simpelweg je achternaam gebruiken en krijg je DeStroopere Schilders, of wat voor achternaam dan ook. Maar is het echt bijzonder? Is het onderscheidend? Snappen je klanten nu ook dat ze juist jou moeten hebben omdat je de goedkoopste, de beste of misschien wel de meest gespecialiseerde schilder bent? Een bedrijfsnaam is het eerste waar je klanten mee in contact komen en kan je bedrijf maken of kraken. Hoe meer jij met je naam kan laten zien wie je bent, wie je helpt en wat jou uniek maakt, hoe makkelijker klanten bij je kunnen binnenstappen. Je neemt er enorm veel drempels mee weg. Dat gaat je met een achternaam nooit lukken.
Wat zou jouw overweging zijn om voor je eigen naam als bedrijfsnaam te kiezen? Ik lees het graag in de reacties hieronder!
Floris Hülsmann, merknaamexpert bij Namarama.nl