Ja hoor, daar zijn ze al: de eindejaarsoverzichten. Het voorbije jaar is gigantisch snel voorbij gegaan - logisch dat je dit niet zag aankomen. Wat is er precies gebeurd met immersive technologie? We zetten de belangrijkste trends voor jou op een rijtje.
Trends
Als het op trends aankomt, kijken we best even naar de prestigieuze Gartner Hype Cycle trend barometer. Die deelt de evolutie van opkomende technologieën op in 5 fases, met telkens een obsceen lange naam (Innovation Trigger, Peak of Inflated Expectations, Trough of Disillusionment, Slope of Enlightenment, Plateau of Productivity).
Je kan die Gartner Hype Cycle ook vergelijken met een menselijke levenscyclus. Een technologie ziet voor het eerst het levenslicht, gaat naar school (gepaard met hoge verwachtingen van de ouders), wordt een chagrijnige tiener die vooral teleurstelt, schiet pas in zijn late twenties in actie, en komt uiteindelijk op een punt waar voldoende inzicht en ervaring ervoor zorgen dat er iets waardevol uit de bus komt.
Nog maar twee jaar geleden was VR de bepukkelde tiener die dringend deodorant nodig had. En toen kwam het keerpunt in 2018. Vandaag is VR, volgens ‘Gartner’, een ambitieuze professional, net uit de douche en klaar voor de dag. Augmented Reality (AR), het neefje van VR, blijft voorlopig nog even wiet roken en headboppen op Metallica.
Product
Op zoek naar een VR product? Dan ben je met je gat in de boter gevallen, want de productontwikkelaars hebben niet stilgezeten. Dit jaar werden er maar liefst drie noemenswaardige standalone devices uitgebracht met fikse verbeteringen op vlak van visuele kwaliteit. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je nu geen smartphone meer nodig hebt om te kijken, of dat je niet langer vast hangt aan een computer.
Heb je (een) fantastische klant(en) die je in de bloemetjes wil zetten, laat de bloemen dan maar voor wat ze zijn. Hét relatiegeschenk is dit jaar een van de volgende zaken:
- Oculus Go
- Lenovo Mirage Solo
- HTC Vive Focus
Apps
Een VR headset dompelt je helemaal onder in 360 content, maar nu kan je ze ook gebruiken voor events. Oculus lanceerde dit jaar bijvoorbeeld de Oculus Venues een app waarmee je live events kan bijwonen. Zo kan je bijvoorbeeld de LA Lakers of een andere basketbalploeg aanmoedigen vanaf de front row. Of deel het podium met je favoriete band en bekijk het concert van dichtbij. Mag het wat gemoedelijker? Deel een cinema ervaring: bekijk een film op het grote doek, terwijl de avatars van je vrienden naast jou zitten in het publiek.
Of Netflix & chill in VR. De streamingdienst blijft een van de meest populaire apps voor de Oculus headset. Het is net alsof je thuis kijkt, maar je zit lekker knus in een boshut in de bergen. Kijk naar links en je ziet een fenomenaal uitzicht over de bergen. Net boven het gezellige haardvuur hangt een grote televisie gekoppeld aan je persoonlijke Netflix account.
Enterprise Solutions
Walmart, ’s werelds grootste retailer, is een perfect voorbeeld van hoe VR zijn weg naar het grote publiek vindt. Keer op keer vinden opkomende technologieën hun weg naar mainstream adoption via het bedrijfsleven. Eerst de laptop, daarna smartphones, en nu VR. Walmart introduceerde VR voor het eerst binnen zijn HR afdeling: 375.000 werknemers kregen zo een consistente training. Handig natuurlijk om de Black Friday meute onder controle te krijgen.
Bedrijven met vestigingen overal in een land (of de wereld) houden met VR hun werknemers up-to-date. Neem bijvoorbeeld Vopak: een van de leiders wereldwijd in onafhankelijke tank storage, met meer dan 80 terminals wereldwijd. Het bedrijf deelt zijn innovaties via een VR experience die je bekijkt met een headset vanaf eender welke locatie.
Filmfestivals
Ook op de vooraanstaande filmfestivals (Tribeca, Venetië, Sundance) krijgt VR meer aandacht. Zo werd Spheres van Darren Aronofsky verkocht voor +1 miljoen dollar, de eerste deal met 7 cijfers in VR land. En Aronofsky is niet de enige regisseur uit Hollywood die experimenteert met het potentieel van immersive storytelling. Dit jaar werd voor het eerst sinds 1995 tijdens de Oscars een Academy Award voor ‘Special Achievement in film’ uitgereikt. Die ging naar de bekroonde regisseur Alejandro G. Iñárittu voor zijn VR werk Carne y Arena.
Hoe gaat het verder in 2019? Steeds meer festivals wereldwijd breiden hun aanbod uit en zorgen voor aangepaste kijkmogelijkheden. Sundance wijdt nu bijvoorbeeld een zaal aan VR. SXSW stelde dan weer een specifiek VR programma samen, maar integreerde de talks en projecten ook in de art en digital transformation programma’s.
Over het algemeen mogen we dus meer bewustwording en herkenning van het publiek verwachten. Jim Chabin, voormalig voorzitter van de Academy of Television Arts and Sciences (producer van de Emmy Awards), zegt dat elke grote filmstudio volledig achter immersive technologie staat.
2019
Steeds meer content producers testen het nieuwe medium uit - ook al zijn ze allemaal gewend traditionele formats te maken. Cinematic VR groeit daardoor stilaan uit zijn kinderschoenen. Vooral in een B2B context wordt er veel snelheid gemaakt: VR heeft de unieke kracht om impact én ROI te creëren. Sectoren als vastgoed, gezondheidszorg en onderwijs in het bijzonder zullen ongetwijfeld snel groeien in VR.
Voorspellingen gaan ervan uit dat binnen 3 jaar (in 2022) maar liefst 70% van de grote bedrijven zullen experimenteren met immersive technologieën, zowel voor apps gericht naar het bedrijfsleven als naar de consument. Een kwart van deze ideeën zal dan al in productie zijn. Conversational platformen zoals chatbots of virtuele persoonlijke assistenten zullen nog extra dimensies krijgen zoals facial recognition (handig om emoties te herkennen) en zintuiglijke toevoegingen (van geur of aanrakingen, bijvoorbeeld). Interactie wordt steeds meer emotion-savvy en immersive.
Brand Experience
Eender welke revolutionaire technologie brengt initieel een zekere verwondering met zich mee: elektriciteit, de telefoon, de auto, apps,… Tot we de technologie gewoon zijn. Erika Decker, Global Head of Brand Relevance van Uber, zei tijdens Cannes Lion 2018 daarover het volgende: “Experience is everything… It isn’t good enough to just be mobile first, because if you want to change perception you need to be experience-first instead.”
Wat kan VR dan precies dat een advertentie in een magazine, een radio jingle of influencer marketing niet kan? VR laat je emoties voelen op een manier waar traditionele marketing enkel van kan dromen. VR dompelt je doelpubliek volledig onder in je verhaal en creëert een onvergetelijke ervaring.
Logisch. De aantrekkingskracht van technologie brokkelt af mettertijd, en een matige boodschap heeft nu eenmaal niet dezelfde impact en resultaten als een ervaring die je iets doet voelen.
VR cinema & arcades
We zullen het komende jaar steeds meer VR centers zien opduiken. Europa heeft wat dat betreft een achterstand in te halen, in China bestaan er bijvoorbeeld zo’n 4 à 5,000 centers. In Azië hebben ze nood aan content van de bovenste plank voor hun VR bioscopen, terwijl we in Europa in de eerste plaats nood hebben aan vestigingen.
Hardware
Alle ogen zijn verder gericht op Facebook’s Oculus Quest. Dat is een standalone device met ‘6 Degrees of Freedom’ (6DoF): je kan niet alleen bewegen op X-, Y- of Z-axes, maar ook rondlopen en interageren. Dit nieuwe stukje hardware zou op de markt verschijnen voor $ 399 - iets om in het oog te houden dus.
Moet ik vandaag in een VR headset investeren?
Hou je van live sport, documentaires en entertainment? Dan is het antwoord absoluut ja. Wil je gewoon wat experimenteren of je (pre)travel ervaring verbeteren? Headsets staan nog niet genoeg op punt om er ten volle van te genieten. Pas op, er vallen vandaag al heel wat prachtige VR experiences te beleven. Maar ja kan het vergelijken met hoe fantastisch je eerste Nokia aanvoelde.