De voorbije vier dagen vond in Antwerpen de eerste editie van SuperNova plaats. AI, Blockchain, Internet of things en andere technologieën passeerden er veelvuldig de revue. De vraag die vaak terugkomt, is hoe ingrijpend al deze nieuwe technologieën ons dagelijks leven, en zeker ook de de arbeidsmarkt zullen veranderen. Al te vaak worden technologie, innovatie en digitalisering afgeschilderd als een aanstormend gevaar waarvan we de impact maar moeilijk kunnen inschatten. Wat we echter wel al weten, is dat het ons een ongelofelijk potentieel aan mogelijkheden zal bieden om iedereen (werknemer, student, ondernemer,…) te ondersteunen bij het detecteren en maximaal benutten van alle opties op de arbeidsmarkt. De vraag is hoe? Zeg HR en edtech vaarwel en verwelkom learntech.
Aanpasbaarheid op de arbeidsmarkt
Er gaat geen week voorbij of er duiken doemscenario’s op over de impact van digitalisering en robotisering op bestaande jobs. Dat gaat van het verdwijnen van alle functies tot het impacteren van een resem jobs in de maakindustrie. Waar iedereen het over eens is, is dat heel veel sectoren in meer of mindere hiervan de gevolgen zullen voelen. Dat is niet noodzakelijk een negatieve boodschap maar moet vooral worden gezien als een ultieme wake-upcall. Want er zullen nieuwe jobs gecreëerd worden waarvan we momenteel het bestaan nog niet kennen en bijgevolg zullen er nieuwe competenties nodig zijn om al die vacatures ingevuld te krijgen.
Het pleidooi voor levenslang leren is al meermaals gemaakt, en het hoeft nog weinig betoog dat aanpasbaarheid op de arbeidsmarkt van en voor iedereen essentieel zal zijn. Die aanpasbaarheid kan extra ondersteund en gefaciliteerd worden door het inzetten van technologie. We maken daarbij steeds netjes een onderscheid tussen enerzijds edtech en anderzijds HR tech, alhoewel applicaties en ideeën voor levenslang leren perfect verzoenbaar zijn. Vandaar een warme oproep om niet langer te spreken van edtech of HR tech maar over learntech.
Toepassingen van learntech
Voor iedere lerende (of het nu een werknemer, student of ondernemer is) kan technologie vooreerst ingezet worden als leermethode. Denk hierbij aan VR als instrument om competenties gesimuleerd aan te leren. Het kan zowel om beroepsgerichte competenties gaan, bijvoorbeeld hoe omgaan met gevaarlijk materiaal, als om generieke competenties, zoals klantvriendelijkheid.
Een ander voorbeeld is het gebruik van allerhande wearables waarbij als het ware een realtime mentor bij de lerende staat. Aan de hand van een Google Glass kunnen bijvoorbeeld instructies gegeven worden aan een operator. Een andere mogelijkheid zijn de MOOCs (Massive Open Online Course, genre Coursera, Udacity, Future learn; nvdr) waar je gratis toegang krijgt tot de beste cursussen wereldwijd.
Naast het gebruik als leermethode kan technologie eveneens ingezet worden in de ganse omkadering van de loopbaan. Waarom zou iedereen niet via AI leeropportuniteiten kunnen krijgen of een indicatie krijgen wanneer het nodig is om nieuwe competenties te verwerven.
Een andere mogelijkheid bestaat uit een matching tool met een aanbod van leertrajecten en werkgevers op maat. Waarom blockchain-technologie niet gebruiken om alle certificaten of diploma’s bij te houden in een individueel portfolio?
Aan mogelijkheden dus geen gebrek. Vandaar een warme oproep aan alle tech fans die rondliepen op SuperNova en nu naarstig aan de slag gaan met al die technologie: ga voluit voor learntech.