Bedrijven die net starten, leven vaak in een enorm enthousiaste garagecultuur: een mix van typische zaken die ervoor zorgen dat mensen willen samenkomen in een garage om iets te ontwikkelen. De creativiteit en goesting druipt van de muren en na enkele maanden dringt een verhuis naar een groter kantoor zich op. Omdat we bij Hypernova dit soort van creatieve en innovatieve groeibedrijven helpen, merken we dat na de verhuis de garagecultuur vaak uit het oog wordt verloren. Hoe je dat herkent? Wanneer oprichters en eerste werknemers nostalgisch beginnen te praten over de good old days.
Dagelijks creativiteit stimuleren
Toch zijn er een hele hoop eenvoudige zaken die je als leidinggevende kan doen om het creatieve DNA van je team continu aan te wakkeren. We hebben het dan niet over de typische pingpongtafel, vegetarische lunch of de jaarlijkse zotte teambuilding. Wél over methodes om het 'creatieve garage-gedrag’ dagelijks te stimuleren.
1. Presenteer een duidelijk probleem
Wanneer bedrijven groeien, zijn ze -vaak terecht- steeds meer gefocust op hoe iets gebeurt. Efficiëntie wint aan belang en processen worden nauwkeurig uitgetekend en geïmplementeerd. Er gaat zoveel aandacht naar hoe iets gebeurt dat het wel lijkt alsof we niet meer weten waarom we het doen. Help je team de juiste keuzes maken door steeds opnieuw helder te praten over het probleem dat ze moeten aanpakken.
2. Betrek enkel mensen die het echt willen
Talent vinden is vast voor jou ook een grote uitdaging. Je stelt profielen en vacatures op en hoopt dat er snel enkele interessante kandidaten opduiken. Matchen de skills? Hebben ze ervaring? Aanwerven maar!
Maar er is meer nodig dan skills en ervaring om te aarden in een groeibedrijf. Je moet namelijk willen en kunnen meegroeien
Heel wat groeibedrijven werken op deze manier en dat lijkt op het eerste zicht ook heel logisch. Maar er is meer nodig dan skills en ervaring om te aarden in een groeibedrijf. Je moet namelijk willen en kunnen meegroeien. Deze intrinsieke motivatie, zowel bij de kandidaat als het bedrijf, wordt vaak onderbelicht.
Staar je niet dus niet blind op de opgebouwde skillset van kandidaten. Vraag hen ook wat ze in de toekomst op hun cv willen zien staan en hoe jouw organisatie daarbij kan helpen. Op die manier bouw je sterke en flexibele relaties uit met mensen die er vol voor willen gaan.
3. Vergeet functietitels
Zelfsturing en autonomie zijn hot topics op HR-conferenties, maar voorlopig zijn er weinig succesvolle cases. Dat komt omdat, ondanks alle dynamische cirkelstructuren, heel wat mensen en organisaties zich vastklampen aan functietitels. Verlies je niet in discussies over organisatiestructuur en hiërarchie.
Een goede start is beseffen dat je groeibedrijf de komende jaren nog veel kanten uit kan gaan. Dit zal van iedereen de nodige flexibiliteit vragen en net daarom is het goed om de functietitels regelmatig even te vergeten.
Kijk af en toe met een frisse blik naar de mogelijke taken, rollen en verantwoordelijkheden die mensen in je team kunnen opnemen. Bespreek samen met je team welke skills, ervaring en ingesteldheid er nodig zijn om stappen vooruit te zetten. Deze betrokkenheid stimuleert creativiteit en blijkt keer op keer een van de belangrijkste redenen waarom mensen bij een bedrijf blijven werken.
4. Stimuleer feedback geven en ontvangen
Een vernieuwend aanbod in de markt zetten is geen makkelijke opdracht. Het kost bloed, zweet en tranen om het juiste aanbod bij de juiste klant te krijgen. In succesvolle groeibedrijven staat de klant dan ook uiterst centraal.
Dit klantgericht denken lijkt voor ondernemers de logica zelve, maar niet alle medewerkers gaan hier even ver in mee. Je kan het ze ook niet kwalijk nemen trouwens. Het gaat er vaak erg druk aan toe in een groeibedrijf en je dagelijkse taken afgewerkt krijgen is een ferme opdracht. Je collega’s simpelweg vragen om wat meer klantgericht te zijn heeft weinig effect. Een beter plan is om regelmatig feedback momenten te voorzien tussen collega’s onderling en met klanten. Enkele momenten per jaar levert snel heel wat inzichten en tijdswinst op. En dat brengt ruimte voor creatieve invulling met zich mee. Gewoon doen dus!
5. Vier en deel belangrijke momenten
Vaak vergeten we om stil te staan bij de progressie die we maken. De waan van de dag heerst en er wordt enkel gepraat over wat fout gaat en wat moet gebeuren. Dit is niet echt bevorderlijk voor de motivatie en voldoening. Duw regelmatig op de pauzeknop en sta stil bij verwezenlijkingen. Benoem en erken het positieve en vergeet belangrijke realisaties niet te vieren. Wees blij en trots op de progressie die je aan het maken bent!
6. Wandel eens het blokje om
Vergaderzalen zijn zelden een inspirerende omgeving waar je tot rust komt. Het is er dikwijls te klein en saai ingekleed en als je pech hebt, hangt er een muffe vergadergeur. Alle ingrediënten voor een flauwe bijeenkomst. Niet getreurd, het hoeft niet zo te zijn. Een wandeling is een makkelijk en productief alternatief.
Neem een frisse neus en ga het blokje om. Het is gezond, minder formeel en stimuleert automatisch meer interactie. Lijkt al meer op ingrediënten voor een productief gesprek, niet?
7. Gooi die glazen bol weg
Over heel de wereld zijn managers diegenen die het beste weten hoe iets moet gebeuren. Ze krijgen de verantwoordelijkheid om de uitvoering van bepaalde taken nauwkeurig voor te bereiden en te controleren. Deze predict & control-aanpak werkt goed indien het erg duidelijk is wat er allemaal dient te gebeuren. Maar laat dat nu net iets zijn wat bij vele groeibedrijven ontbreekt.
Verlies dus niet te veel tijd met plannen en voorspellen. Het is puur nattevingerwerk. Gooi die glazen bol weg en ga op verkenning. Bespreek wat je leerde uit experimenten en cijfers en bouw zoveel mogelijk voortschrijdend inzicht op. Je team zal er meer aan hebben dan gelijk welke glazenbolprognose!
Deze tips lijken op het eerste zicht misschien eenvoudig, maar je zal verschieten van het effect als je ze alle zeven systematisch in praktijk brengt. Je stimuleert meer verbondenheid en voldoening voor je team, en je ontdekt nieuwe mogelijkheden waar je zelf nooit aan had gedacht. Dat is de kracht van creatief leiderschap!