In deze hoogtechnologische tijden bereiken de digitale marketingtrends een eerste niveau van maturiteit. Marketing heeft een stadium van ongekende verandering bereikt. Het is hoogstwaarschijnlijk de enige discipline die het afgelopen jaar meer is veranderd dan in de afgelopen 5 decennia. Het resultaat is een meer en meer gefragmenteerd landschap, dat alsmaar gespecialiseerder is en waar de concurrentie steeds intensiever wordt. En dit is nog maar het begin…

Fragmentatie op de marketingmarkt

Waar in veel sectoren vandaag sprake is van consolidatie, blijkt uit onze eigen MarketingBarometer en tal van andere studies dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt. Bedrijven doen niet langer een beroep op één groot agentschap, maar verkiezen om samen te werken met meerdere gespecialiseerde spelers. Ze verdelen hun budget en zetten in op verschillende marketinggerelateerde projecten, gaande van SEO tot evenementen en PR.

Het gevolg is dat er erg gespecialiseerde agencies ontstaan die mobiel, agile en innovatief zijn om een zo eenvoudig en interessant mogelijke expertise te leveren. Waar er voorheen social media bureaus in de breedte waren, zie je nu bijvoorbeeld ook agentschappen die gespecialiseerd zijn in specifieke niches als Facebook-advertenties, de creatie van chatbots, gaming of 3D.

Daarbij is het de bedoeling consumenten niet langer te overladen, maar hen voortaan gepersonaliseerd en gericht te benaderen. Gepersonaliseerde inhoud is niet nieuw, maar we zien nu dat het dankzij data analytics, AI en machine learning steeds makkelijker wordt om een doelgroep nog preciezer te targeten.

Differentiatie van marketingprojecten

Zo zien we dus dat bedrijfsleiders en marketingmanagers steeds meer inzetten op een grotere verscheidenheid aan verschillende marketinggerelateerde projecten om hun bedrijf, product of diensten in de schijnwerpers te zetten.

De projecten met de grootste budgetten nemen namelijk niet zozeer af in aantal, maar boeten wel in qua budget. Dan spreken we vooral over de traditionele domeinen als advertenties, SEO, e-mailing en grafisch design. Nieuwere expertises zoals mobiele applicaties (in health en retail) en sociale media (B2C: food, clothing, non-profit, restaurants) zetten zich helemaal door en laten een sterke groeien optekenen.

Met video, gaming, 3D en data analytics zien we daarnaast nieuwe en snel aan belang winnende expertises opduiken. Verder stijgt ook de vraag naar artificiële intelligentie, chatbots en virtual reality, en zien we het aantal projecten rond online advertenties, sociale media, branding en websites toenemen.

In hun streven naar differentiatie proberen de merken op die manier mensen te bereiken tijdens elke stap van hun customer journey.

Trends 2020

AI, VR en chatbots zijn geen nieuwe buzzwords, maar meer en meer zien we vandaag dat ze op het terrein nu echt aan belang winnen en voor reële projecten zorgen. We verwachten dan ook dat deze trends zich zullen doorzetten in 2020, parallel met een verdere ontwikkeling van de influencer marketing via sociale media, mobiele applicaties en video (voor de toelichting van producten of diensten, interviews, demo’s, events,...).

Millennials & Gen Z

Dat ook generaties verschillen, is geen understatement. Het zijn de jonge lichtingen van consumenten zoals de millennials en Gen Z, die altijd en overal online zijn, geen tv meer kijken en verschillende Instagram-accounts hebben, die mee deze verandering drijven.

Ze zijn gewend aan gepersonaliseerde profielen à la Netflix en Spotify, bellen en e-mailen niet meer maar zijn wel instant bereikbaar via WhatsApp en Messenger. Het is een nieuwe wending die meteen het potentieel van de chatbots in de verf zet. Ze zijn een perfect voorbeeld van deze opvallende verandering.

Chatbots

De technologie is vandaag via chatbots, gebaseerd op artificiële intelligentie om menselijke gesprekken na te bootsen, in veel gevallen in staat om mensen oplossingen aan te bieden, en voor veel merken zelfs de klantenservice over te nemen. Het mag daarom geen verrassing zijn dat chatbots intussen hun maturiteit hebben bereikt, de projecten vandaag helemaal realiteit worden en het aantal opdrachten in 2020 exponentieel zal groeien.

In dit internettijdperk, waarin consumenten zelf ook influencers zijn, vormen chatbots een bijzondere troef, en een trend die zich in 2020 verder zal doorzetten

De analisten van Gartner voorspellen zelfs dat tegen 2022 tot 70% van de bedienden dagelijks in contact zou komen met gespreksplatformen. Dat is een logische evolutie: niet alleen is het een efficiënte manier om massacommunicatie te verzorgen, de technologie draait ook dag en nacht, en laat zo toe de klantentevredenheid verder te verhogen,…. In dit internettijdperk, waarin consumenten zelf ook influencers zijn, vormen chatbots een bijzondere troef, en een trend die zich in 2020 verder zal doorzetten.

Conclusie

Als er al een vijftal jaren geleden gesproken werd over AI, chatbots en andere buzzwords, stuwden deze in 2019 echt de verandering van de digitale marketingtrends. Ze veranderen de hele marketingwereld – en we staan nu nog maar aan het begin van die nieuwe marketingrevolutie.

Bedrijfsleiders en marketingmanagers zetten steeds meer in op de differentiatie van verschillende marketinggerelateerde projecten om hun merken te profileren, wat aangeeft dat deze eerder ingezette fragmentatie van de markt in 2020 verder realiteit zal worden. Mensen zullen niet langer overspoeld worden, maar gepersonaliseerde boodschappen ontvangen via verschillende precies gekozen kanalen, op basis van hun persoonlijke interesses, gericht onttrokken aan big data.

2020 en de daaropvolgende jaren beloven dan ook bijzonder boeiende tijden te worden voor elke CEO, marketeer of communicatieverantwoordelijke… en uiteraard ook voor elke consument.