Wetenschappelijke studies tonen aan dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen een zwakkere motoriek en schermtijd van kinderen. Vooral bij jonge kinderen is het oppassen geblazen. Moeten ouders hun kinderen dan weghouden van tablets of hen net aanmoedigen om in de vrije tijd met technologie bezig te zijn? Als moeder van drie kinderen lig ik zelf ook wakker van dit vraagstuk, maar geloof ik dat er alternatieven bestaan.
We kennen het allemaal wel, dat dubbele gevoel als we met de jongsten op stap gaan. Enerzijds zijn we blij dat we op restaurant rustig kunnen praten en in de wagen onze aandacht op de weg kunnen houden, omdat zoon- en dochterlief op hun tablet zitten te tokkelen. Anderzijds voelen we ons schuldig en is een tabletverslaafd kind het laatste wat we willen. En we zien onze kinderen wel graag ravotten in de tuin, maar we willen er ook geen digitale analfabeten van maken. En wat met de game console? Hoeveel digitale vaardigheden houden ze daaraan over?
Verminderde motoriek van jonge kinderen
De discussie over het aantal ‘scherm-uren’ werd recent nog extra aangewakkerd, toen recente studies aantoonden dat de fijne motoriek van jonge kinderen steeds minder goed ontwikkeld is. Niet omdat onze leerkrachten fout bezig zijn. De klassieke oefeningen om de fijne motoriek te verbeteren – prenten kleuren, ‘schrijfdansen’, een potlood vasthouden, blokken stapelen, knippen met een schaar … - worden nog evenveel aangereikt als vroeger. Het verschil zit hem in de naschoolse activiteiten.
In een rapport van de Heart of England Foundation NHS England Trust, een onderdeel van de Nationale Gezondheidsdienst in het Verenigd Koninkrijk, leggen de pediaters en ergotherapeuten een rechtstreeks verband tussen de verminderde motoriek en hun gebruik van technologie. Apps op een tablet of smartphone zijn minder uitdagend voor de fijne motoriek dan het inkleuren van tekeningen of fysieke spelletjes. Daarom zijn kinderen minder dan vroeger voorbereid op schrijven en andere activiteiten die een zekere kracht van de vingerspieren vereisen.
Tablet of glijbaan? De waarheid ligt in het midden
Wanneer je met kinderen gaat eten of shoppen bij McDonalds, JBC en andere, dan geven kids, nog voor ze de speelhoek ontdekken, graag eerst de bestelling van papa en mama door op het grote touchscreen. Of ze swipen zich te pletter, gewoon omdat ze dit erg leuk vinden.
Digitaal en klassiek speelgoed kunnen elkaar perfect versterken, ten voordele van de digitale en motorische ontwikkeling bij kinderen
Waarom trekken we dan die digitale ervaring niet mee in de klassieke speelhoeken die al jaren bestaan uit een kleurtafel, ballenbad of glijbaan? Digitaal en klassiek speelgoed kunnen elkaar perfect versterken, ten voordele van de digitale en motorische ontwikkeling bij kinderen. Kijk maar naar oplossingen, zoals in de video hieronder, die de klassieke voordelen van fysiek speelgoed combineren met een digitale omgeving die de creatieve geest van een kind aanwakkert én aanzet tot ontdekken of experimenteren.
Dat is volgens mij de toekomst: hybride speelomgevingen die op een weldoordachte manier de iPad-generatie ook tot analoge activiteiten uitnodigt. De Kids Wall in de video hierboven biedt kinderen de kans om eerst analoog tekeningen in te kleuren, om die vervolgens tot leven te laten komen in een groot digitaal aquarium. Met een Kinect camera kunnen de bewegingen van het kind geregistreerd worden, waardoor hun vis ook naar hen toe zal zwemmen.
Zo stimuleer je het creatieve denken van kinderen, stimuleer je hun fijne motoriek én laat je hen kennismaken met de technologie van morgen. Voor je het weet, werken ze mee aan Finding Guppy in het Pixar van de toekomst!