“Het idee rond de sales sprint is ontstaan toen ik bedrijven vroeg naar hun verkoopverhaal. In de meeste gevallen bleek dat veel te generiek, het matchte totaal niet met de doelgroep die ze willen bereiken”, vertelt sales-expert Michael Humblet. Hoe je zo'n sales sprint in verschillende stappen doorloopt, legt hij uit in aflevering 4 van deze minireeks die hij in samenwerking met Bloovi maakte.
Zo maak je een knallende start
Een sales sprint is een concept om op 6 weken tijd een nieuwe markt te testen en zelfs tot een eerste verkoop te komen. Om een goede start te maken bij een sales sprint, is het noodzakelijk dat je weet aan wie je wilt verkopen. Definieer je droomklant en zoek wat hun mogelijk probleem is.
Eens je dat weet, kan je doelgericht ‘bait’ uithangen om je klant binnen te halen. Je droomklanten zullen namelijk op een bepaald punt hun probleem willen oplossen en opzoekingen gaan doen. Op dat moment wil jij als eerste verschijnen met de oplossing. Daarom ga je heel veel aas produceren in de vorm van relevante content: denk aan white papers, mini guides, e-books, enzovoort.
Personalisatie is de sleutel tot succes
“Door je klanten persoonlijk te benaderen kun je het verschil maken”, benadrukt Michael Humblet. “Wanneer je in een e-mail een video ziet verschijnen met jouw naam erin, moet je maar eens proberen om niet te klikken.”
Definieer je klanten zo specifiek mogelijk zodat je een groep krijgt van 50 tot 100 personen. Deze groep ga je dan zo persoonlijk mogelijk benaderen. Pas wanneer dat werkt, kan je de groep uitbreiden naar 100 tot 1000 personen door het proces te automatiseren. Daarna kan je opnieuw uitbreiden door te schalen en te investeren om tot wel 10 000 personen te bereiken.
Een extra voordeel is dat de meeste online tools gratis zijn tot 100 mensen, waardoor je kan testen of iets werkt alvorens je de investering maakt.
De vorige afleveringen gemist? Die kan je allemaal hier bekijken.