Doet het woord merkactivisme geen belletje rinkelen? De term slaat op de actieve betrokkenheid van merken bij sociale, politieke en/of milieukwesties, om zo positieve boodschappen over te brengen en een specifieke merkpositionering te verkrijgen. Bedrijven beginnen dit op te nemen in hun marketingstrategieën. Er zijn veel mogelijkheden om gebruik te maken van merkactivisme in voordeel van jouw bedrijf. Laten we eerst beginnen met de basisprincipes, vooraleer we bespreken hoe jij dit in jouw bedrijf kan toepassen.

Wat is merkactivisme?

Merkactivisme is een substrategie binnen de ‘humanistische marketing’. Tegenwoordig gaan bedrijven zich uitdrukken en een standpunt innemen over onderwerpen die niet direct betrekking hebben op hun diensten of producten. Ze gaan zich meer uitdrukken over wat er in de wereld gebeurt en welke directe invloed dat heeft op de realiteit en op het dagelijkse leven.

Consumenten

De consumenten, vooral de millennials, willen zich meer dan alleen een ‘klant’ voelen. Het zijn mensen met gedachten, problemen en idealen die bewust kiezen te kopen. Een merk moet de consument reflecteren en de consumenten moeten zich kunnen identificeren met het merk. Het kopen van een product draait vandaag de dag niet meer enkel en alleen om ‘het product’, maar om wat het symboliseert en het gevoel van toebehoren dat daaruit voortkomt. Het product moet een gevoel van ethische meerwaarde bieden.

Wat is de drijfveer voor merkactivisme?

De purpose revolution komt op tijdens wanhopige momenten en vormt een uitdaging om zaken om ons heen aan te pakken. De opwarming van de aarde, oceanen vol met plastic, luchtvervuiling, etc. De verandering en ernst die hieruit vloeit, zorgt voor heel wat angst voor de wereld van morgen. Veel mensen doen net daarom ook een beroep op merken om in te grijpen en een verschil te maken. Bedrijven hebben hierin een sterkere stem: wanneer ze een boodschap verspreiden heeft dat grotere impact. Daarnaast verwachten consumenten ook dat merken bijdragen aan hun welzijn en levenskwaliteit. Daardoor zijn ze ook sneller geneigd om van merk te veranderen als een ander merk meer purpose en kwaliteit aanbiedt.

Is een activistische houding aannemen wel ok?

In het verleden hebben merken zich zorgen gemaakt over het al dan niet uiten van politieke uitspraken. Vaak uit angst om hun belangrijkste doelgroepen te isoleren, of erger nog, te verliezen. Een merk wil niet altijd op te komen voor elke zaak, omdat niet iedereen het risico wil nemen verkoopcijfers te zien dalen door een polariserende houding van het bedrijf. Al kan het natuurlijk ook omgekeerd werken en resulteren in stijgende verkoopcijfers.

We kennen allemaal het verhaal van Colin Kaepernick, een Amerikaanse quarterback die tijdens het volkslied knielde als protest tegen politiegeweld en discriminatie.

Zijn actie werd gebruikt door Nike en het was een en slimme commerciële beslissing. Dankzij deze gedurfde zet van Nike, kende het bedrijf een omzetgroei van 14%. Dat blijkt uit hun meest recente financiële resultaten.

Controverse is niet noodzakelijk slecht voor merken, integendeel

Controverse is niet noodzakelijk slecht voor merken, integendeel. Wanneer het de franchise van een merk op een authentieke en duurzame manier versterkt, is dit een slimme, strategie. Nike zou Colin Kaepernick niet zo'n opvallende steun hebben geboden als ze er niet van overtuigd waren dat de meerderheid van haar klanten ook achter dat standpunt staan. En de boodschap die ze afleveren, hangt perfect samen met hun eigen visie: 'Just do it'.

Toch zijn ondernemers ervan bewust dat een merk niet iedereen kan tevreden stellen. Elke doelgroep is anders, omdat ze beperkt worden door interesses, inkomens en zowel persoonlijke als demografische factoren. De doelgroepen hebben bepaalde interesses waar sommige ondernemers meer belang aan hechten dan anderen. Een activistische houding aannemen kan zeker, zolang jouw onderneming en jouw doelgroep achter de waarden van die houding staan.

Hoe het NIET moet

Natuurlijk zijn er ook merken die er een puinhoop van maken. Gillette's recente inspanningen waren niet alleen bot, maar ze hebben ook een averechts effect gehad. Om de slogan 'the best a man can get' te ontwikkelen, lanceerden ze hun campagne rond 'the best a man can be', waarbij ze alle mannen vroegen om een einde te maken aan het tijdperk van toxic masculinity en echte rolmodellen te zijn voor de volgende generatie.

Ze waren een belangrijke stap voorbij gegaan - het vaststellen van een authentiek doel - en de concurrenten waren erin geslaagd om er snel in te springen en er hun voordeel uit te halen.

Waarom een activistisch bedrijf worden?

Merkactivisme stuurt een duidelijke boodschap over merkwaarden en -engagementen. Er zijn genoeg redenen voor een bedrijf om deze vorm van humanistische marketing over te nemen, zeker in veranderende tijden.

1. Reputatie

Een bedrijf moet weten dat de consument beoordeelt op veel meer dan een verkoper-klantrelatie. De consument moet zich kunnen identificeren met het merk. Daarnaast moet het merk bepaalde waarden meedragen. Dat geeft de consument het gevoel dat ze een merk kiezen met een purpose.

Door producten aan te schaffen van een merk dat initiatieven uitvoert ten behoeve van een maatschappelijk doel, heeft een klant het gevoel dat hij bijdraagt aan dat doel. Daarnaast krijgt hij het gevoel dat zijn aankoopbeslissing zinvol is en een verschil maakt.

2. Vertrouwen

Door de introductie van nieuwe technologieën in de wereld van vandaag, en met name in de sociale netwerken, zijn gebruikers hun mening beginnen delen en hun belangen gaan verdedigen. Daarom eisen zij nu dat bedrijven meer nadruk leggen op maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook op milieuvriendelijke, biologische en gezonde producten en diensten, die het meest in opkomst zijn.

Vergeet niet dat de consument zich heeft ontwikkeld en niet langer genoeg heeft aan de beloftes van de jaren 70, of de emoties van de jaren 80 en 90. De consument wil nu ervaringen en het gevoel dat hun beslissingen een doel hebben, én een verschil maken.

3. Identificatie, sympathie en loyaliteit

Zoals eerder aangehaald, is het belangrijk om de belangen van de hedendaagse consumenten in gedachten te houden. Ze zijn zich steeds meer bewust van het consumentisme en wat ze van bedrijven verwachten is dat ze ethisch handelen, met de nadruk op ethisch ondernemen. Er zijn namelijk gebruikers die, om zich verbonden te voelen met het merk, verlangen dat ze dezelfde sociale belangen hebben als henzelf, wat bevestigt dat er een meer emotionele relatie onstaat tussen de consument en het bedrijf. Merkactivisme heeft een positief effect op de consument, omdat het laat zien dat het een bedrijf met waarden is en het gevoelig is voor de behoeften van de maatschappij en niet alleen voor haar eigen winst.

Eén van de sleutels tot het succes van al deze voorbeelden is dat je actie op de markt moet brengen, niet het probleem. Het heeft geen zin om te zeggen dat je ergens om geeft als je niets concreets doet.

Storytelling vs. Storydoing

Storytelling is efficiënt maar het enkel daarbij laten is bij merkactivisme ondenkbaar. Er wordt verwacht van merken dat ze actie ondernemen wanneer ze voor bepaalde waarden uitkomen. Daarom is goede storytelling alleen niet meer voldoende. Het wordt meer en meer noodzakelijk om authentieke en coherente acties op poten te zetten. Aansluitend hieraan gaan we over tot storydoing-activiteiten, zoals:

  • Donaties
  • Campagnes met een sterke maatschappelijke impact
  • Lanceren van een nieuw product dat een doel ondersteunt en de verkoop stimuleert
  • Creëren van digitale media om klanten te informeren over het belang van een zaak
  • Blogs over de acties die jouw bedrijf onderneemt om een doel te ondersteunen
  • Klanten aanmoedigen om met jouw merk te delen hoe zij een doel ondersteunen
  • Lobbyen bij lokale overheden om actie te ondernemen in bepaalde zaken

Er zijn veel voordelen voor bedrijven die ervoor kiezen om merkactivisme op te nemen in hun content marketing strategieën. Sommige voordelen hebben betrekking op korte termijn, zoals een hogere omzet. Het is een nieuwe vorm van branding om je merk te onderscheiden van de concurrentie, de bekendheid van je merk te verhogen via blogs, nieuwssites, interessante influencers en ten slotte een sterke loyaliteit van de klant.

Voor elke organisatie die wil handelen, maar die dat niet alleen aankan , is een samenwerking met een expert essentieel. Door samen te werken met ervaren bureaus over specifieke onderwerpen en alles aan hen uit handen te geven, kan een bedrijf zich focussen op nieuwe acties en targeten van nieuwe doelgroepen.

Merkactivisme in contentstrategie

Merkactivisme helpt niet enkel bij het genereren van nieuwe content voor blogs en sociale media-kanalen, het zorgt er ook voor dat klanten omgevormd worden tot merkambassadeurs. Zij delen namelijk de content om de bewustwording van een zaak te vergroten of creëren zelf content die daarna gebruikt kan worden.

Ben and Jerry's is een ander populair voorbeeld van een merk dat activisme gebruikt als onderdeel van zijn contentstrategie. Hoewel hun ijs heerlijk is, is het niet de hoofdreden waarom veel klanten voor hun ijs kiezen. Ze kiezen voor Ben and Jerry’s als merk omdat het zich richt op milieuvriendelijke praktijken, waaronder lokale inkoop en beperkte conserveringsmiddelen.

Conclusie: Het is onmisbaar

Uiteindelijk leven we in tijden waar iedereen een merk kiest met een bepaald doel voor ogen. Wanneer een merk actie onderneemt, toont het aan de buitenwereld dat de boodschap die ze wensen over te brengen krachtig is. Het zijn die merken die overleven in een tijdperk van bewustzijn. Merkactivisme helpt merken zich klaar te maken voor de toekomst. Daarbij helpen merken met een sterke boodschap de toekomst beter te maken.