Reclamemaker André Duval verlaat het in 2012 opgerichte collectief Duval Union. Die beslissing lag al vast sinds 2019, maar kwam afgelopen maanden in een stroomversnelling. De opstap betekent meteen ook het einde van zijn ruim 40 jaar lange marketing- en reclamecarrière. In een nieuwe Techmag aflevering doet Duval de motivatie van zijn keuze uit de doeken, en vertelt hij waarmee hij zich in de nabije toekomst wil bezighouden.

Nieuw elan voor reclame

André Duval kennen we vooral van Duval Guillaume, het reclamebureau dat de Antwerpenaar samen oprichtte met creatieve copywriter Guillaume Vanderstighelen. Het idee achter Duval Union was om de verouderde reclamesector op een nieuw elan te brengen. Beide boegbeelden zijn bekend omwille van hun sterke visie op de advertising wereld.

We zijn vogel voor de kat van desinformatie geworden

“Reclame gaat, in tegenstelling tot wat de meesten denken, niet over mensen iets aansmeren”, vertelt Duval tijdens ons gesprek. “De kunst bestaat erin de realiteit op een luchtige en originele manier te overdrijven. Leugens werken niet langer, en dat voelen veel merken. Toch zie ik maar weinig sterke spots en advertenties die het verschil maken.”

Maar een negatieve tendens waar Duval zich veel meer aan stoort, is het interruptieve karakter van reclame. “Ik begrijp het allemaal wel - reclameblokken tijdens programma’s zijn zowat het enige inkomstenmodel van tv- en radiozenders”, verwijst hij naar traditionele reclame. “Maar online is de impact veel erger geworden. We zijn er ons amper van bewust hoe fijnmazig we worden getarget. Niet alleen met betrekking tot commerciële reclame, maar ook politieke polarisatie. We zijn vogel voor de kat van desinformatie geworden.”

Ondernemerschap in het bloed

Naar eigen zeggen blijft Duval mateloos geboeid door het ondernemerschap. De nood om impact te maken zit diep verankerd in zijn DNA. Amper twee jaar geleden stichtte de nu zestiger Stokers, een luxueuze co-workingspace die geleid wordt door zijn dochter Valérie. Hoewel Duval officieel met pensioen is, ziet hij zich de komende jaren nog raad geven aan zijn dochter enerzijds, en jonge ondernemers anderzijds.

Ik ben klaar om afscheid te nemen van de wereld, en ruimte te laten aan de generatie van jonge technologie ondernemers”, besluit hij.


Benieuwd naar meer? Beluister hieronder de volledige aflevering