De West-Vlaamse Nathalie Christiaens is al 25 jaar zaakvoerder van het rekruteringsspecialist vind! Naast een gedreven onderneemster met veel doorzettingsvermogen, is zij ook een sportieve plus-mama die houdt van reizen en graag tijd doorbrengt met haar familie. “Verder ben ik een getrainde optimist, waar ik vroeger eerder een realist was. Hoewel ik blij word van sociale contacten, heb ik af en toe nood aan reflectiemomenten. Ik krijg energie van mensen, maar heb zelf ook veel energie om te geven”, zo omschrijft ze zelf haar persoonlijkheid.
Nathalie Christiaens werkte vroeger in de financiële sector en merkte op een bepaald moment dat ze een eigen bedrijf wilde starten. Alleen wist ze nog niet precies in welke branche. Haar droom was om zelf een ploeg samen te stellen waarbij talenten ontplooid konden worden.
De uitdaging was om van nul te beginnen en mensen warm te krijgen voor een verhaal. Door toeval kreeg ze de kans om een bestaand uitzendbedrijf verder uit te bouwen. Christiaens moest snel beslissen en waagde de sprong in het onbekende. Nu ze terugblikt, is ze tevreden met haar keuze: “Het voordeel was dat ik kon starten met een eigen aanpak, wat het allemaal authentieker maakte.”
Vind! is ondertussen geëvolueerd van 1 naar 55 medewerkers. Hoewel verandering en vernieuwing gewaardeerd wordt, staat een stabiel team van competente medewerkers die hun talenten ontplooien, initiatief nemen en zich goed voelen centraal. Een duurzame groei komt vanuit de mensen zelf, als zij klaar zijn voor nieuwe stappen. De waarden van het bedrijf vormen hierbij de kern.
Kantelmoment één: inschakeling klankbord
Nathalie Christiaens vindt het cruciaal om zich te omringen met mensen die kritisch meedenken en dicht bij haar en het team staan. Zo laat ze zich coachen door Els Maes, die ze ontmoette op de schoolbanken. Prioriteiten stellen is één van de tips die ze meekreeg. Pick your battles.
Volgens Christiaens moet je als ondernemer het voorbeeld geven en desnoods eerst aan jezelf werken. Daarvoor moet je wel openstaan voor analyse en terugkoppeling. Feedback van je medewerkers is het grootste geschenk dat je kunt krijgen. Dit gaf haar inzicht over dingen waar ze zich voorheen niet van bewust was. Coaching is voor haar een blijvende investering. Ook de individuele samenwerkingsgesprekken spelen een grote rol.
Het is belangrijk dat je ook als persoon kritisch wordt bekeken
“Wat je aandacht geeft, groeit”, is nog een leuze die bij de West-Vlaamse onderneemster is blijven hangen. De missie, visie en waarden van je bedrijf moet je scherpstellen op een eenvoudige manier, zodat ze duidelijk zijn voor je medewerkers. Dit verkleint de afstand tussen de ondernemer en het team, waardoor men gemakkelijker feedback durft te geven.
Kantelmoment twee: ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’
Samen met het managementteam las Christiaens een boek van Stephen R. Covey, dat voornamelijk gaat over zelfleiderschap. Zijn strategieën zijn mettertijd geïntegreerd binnen de organisatie. Elke vind!er leest het boek en neemt deel aan workshops.
Christiaens omschrijft leiderschap aan de hand van een metafoor: “Een manager zorgt dat de ladder goed staat tegen de boom, terwijl een leider de boom kiest.”
Je hebt altijd de vrijheid om te kiezen hoe je met een bepaalde situatie omgaat
Haar leiderschap uit zich in het aandacht geven aan drijfveren, erkenning, geluk, zinvol werk en zelfstandigheid. Ze creëert betrokkenheid en maakt bruggen voor bezinking en reactie. Communicatie speelt hierbij een zeer belangrijke rol: oprecht luisteren om elkaar te begrijpen. Mentale fitheid wordt regelmatig gestimuleerd door groepsactiviteiten. “Hard werken en veel plezier maken gaat hand in hand”, zegt Christiaens al glimlachend.
Kantelmoment drie: project ‘Anders organiseren’
Nathalie Christiaens richt zich op toekomstzekerheid, thuiswerk, flexibele uren en optimale communicatie binnen het bedrijf om zo in kwaliteitsvolle loopbanen te investeren. Alles leren loslaten als ondernemer is soms nog moeilijk, maar ze beseft dat ze meer moet observeren. Op die manier kan ze meer met strategie dan met operationele zaken bezig zijn. Ze vertrouwt erop dat haar medewerkers het belang van vind! centraal zetten. “Als bekommerd ondernemer is het noodzakelijk om je misbaar te maken”, beseft Christiaens.
Momenteel is haar belangrijkste taak sollicitatiegesprekken voeren. Hierbij geeft ze enkel nog advies aan teamleiders, zij nemen de beslissingen. Bij de opstart van nieuwe medewerkers geeft ze wel nog een opleiding ‘Welkom bij vind!’.
Ook al wordt de evolutie van de uitzendsector niet altijd positief voorgesteld, toch beschouwt dit als een kans om aan te tonen hoe het wel kan. Door de digitalisering zijn er minder menselijke contacten: maar wat schaars is, is waardevol en daarop kunnen zij inzetten. Christiaens wenst nog vind!ers te ontmoeten die ondernemer willen worden en zin hebben om een nieuw team op te starten. De grote ambitie start volgens haar vanuit die mensen.
Om het gesprek af te ronden, geeft Nathalie haar collega-ondernemers nog wat goede raad mee. Ten eerste: begin bij jezelf, alleen dan kan je organisatie groeien. Ten tweede: sta open voor verandering en feedback van je medewerkers. En ten derde: wees bereid om hard te werken.