De afgelopen maanden hebben we allemaal kunnen vaststellen dat dat het leveren van informatie en diensten via digitale weg van cruciaal belang was om alles draaiende te houden. Veel bedrijven hebben in zeer korte tijd technologie centraal moeten plaatsen. Apps werden zo snel mogelijk ontwikkeld en opgeleverd aan gebruikers, zowel klanten als werknemers. Organisaties met digitalisering als kernwaarde in hun filosofie konden in deze moeilijke periode het snelst schakelen. Er was en is een absoluut vertrouwen in het gebruik van technologie om de zakelijke noden te ondersteunen. Maar is het alleen de technologie die daarvoor de eer kan opstrijken? Of is de invloed van individuen die deze veranderingen aansturen en de leiding nemen even groot?
Voordelen van technologisch leiderschap
Volgens een recent onderzoek van VMware gelooft 71 procent van de bedrijfsleiders in EMEA dat 'technologisch geïnformeerd' leiderschap het bedrijfssucces bepaalt. Succes vereist dus dat je in staat bent om doordacht en snel te handelen en te reageren.
Kortom, het vraagt om leiders die bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen, die instinctief weten hoe innovatie hun organisaties zal helpen om zich aan te passen aan alle marktomstandigheden en veerkrachtig te blijven.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat een meerderheid van de respondenten uit het onderzoek van mening is dat de positie van CEO en andere leidinggevende functies moet worden ingevuld door mensen met een technologische achtergrond of carrière, zoals in de app- of softwareontwikkeling.
De helft (50%) van de bedrijfsleiders wijst bij het identificeren van specifieke voordelen hiervan op een verbeterde efficiëntie in de hele organisatie. Zo’n 42% erkent dat de bedrijfsresultaten zijn gestegen en 40% ziet een toename in het innovatiepotentieel. Tech insiders die in de Raad van Bestuur zetelen, zijn dan ook een pluspunt om een collectieve verantwoordelijkheid voor digitale investeringen op te bouwen, om technologie te implementeren en uiteindelijk innovatief te zijn.
Netflix, Amazon, Deliveroo zijn maar enkele voorbeelden van bedrijven die bekend staan om hun innovatie, omdat ze één voor één leiders hebben met een technologische achtergrond en ondernemingsgeest.
Veerkracht als standaard
Corona was een wakeupcall voor veel bedrijven. Alle kasstromen, behalve die van de digitale platformen, vielen van de ene op de andere dag weg. Voor sommigen was het al te veel om alle trafiek door slechts één deel verkoopkanaal te leiden. Om de impact te begrijpen, moet je gewoon maar kijken naar het aantal retailers en bezorgdiensten die wachtlijsten en wachtrijsystemen moesten implementeren. Anderen daarentegen zijn in staat geweest om snel te reageren. Hun gemeenschappelijke noemer: een grotere digitale volwassenheid.
Gebruikers zullen snel overschakelen naar andere aanbieders als hun eerste keuze niet de verwachte ervaring oplevert. Ze gaan ook weg als de service niet continu beschikbaar is
Het vermogen om de volgende generatie applicaties te bouwen, te beheren en te beveiligen is van cruciaal belang om de storm te boven te komen. Zo gelooft 80% van de appontwikkelaars en technologische leiders in onze regio dat zonder succesvolle modernisering van applicaties, organisaties niet in staat zullen zijn om een best-in-class klantervaring te leveren.
Gebruikers zullen snel overschakelen naar andere aanbieders als hun eerste keuze niet de verwachte ervaring oplevert. Ze gaan ook weg als de service niet continu beschikbaar is. Deze behoefte aan veerkracht is ook afhankelijk van de kracht van deze nieuwe generatie apps: 37% van de respondenten stipt het belang van apps aan voor een betrouwbare uptime.
Extra uitdaging
CEO’s met technologie in hun DNA zullen dit allemaal wel begrijpen. Maar ze zullen ook weten dat het moderniseren van apps extra uitdagingen meebrengt. Omdat deze diensten snel ervaringen moeten opleveren en tegelijkertijd voortdurend innovatief moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de boekingsdiensten van luchtvaartmaatschappijen die continu moeten omgaan met data uit meerdere bronnen en deze analyseren om een aanbod te brengen dat de best mogelijke klantervaring oplevert.
CEO’s met technologie in hun DNA zullen dit allemaal begrijpen. Maar ze zullen ook weten dat het moderniseren van apps extra uitdagingen meebrengt
Dit vereist flexibiliteit, wendbaarheid en schaalbaarheid, terwijl je tegelijkertijd op vlak van veiligheid geen enkele steek mag laten vallen. Het betekent dat je in staat moet zijn om omgevingen zoals public en private cloud, of zelfs on-premise, te gebruiken die het best voldoen aan de behoeften van de apps zelf. Dit kan extra complexiteit met zich meebrengen. Het antwoord is een digitale basis die een gemeenschappelijk platform kan zijn voor de snelle productie van apps, allemaal met een consistent beheer en een consistente werking.
Technologie voedt de bedrijfsflexibiliteit
Als bedrijven willen blijven opereren, moeten ze snel en besluitvaardig beslissingen nemen, veerkracht opbouwen en innovatie stimuleren. Dat vereist twee duidelijke elementen: leiderschap met technologie in het DNA en een digitale basis die het tempo van het leveren van nieuwe apps en diensten kan helpen versnellen.
Eigenlijk is het heel eenvoudig: technologie is de onderscheidende factor tussen organisaties die zullen floreren en organisaties die niet zullen overleven. Dat betekent dat er leiders met de relevante vaardigheden, expertise en perspectief in de bestuurskamer aanwezig moeten zijn.
En met de juiste digitale tools en infrastructuur ter ondersteuning, kunnen organisaties zowel klanten als medewerkers aantrekken, betrekken en behouden, en het concurrentievermogen vandaag en in de toekomst optimaliseren.