We zijn nog een heel eind verwijderd van de mass adoption van extended reality (XR) - wat een verzamelnaam is voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) - maar onder de grote technologiereuzen woedt de strijd om wat zij zien als ‘the next big computing platform’. De coronacrisis heeft het vuur alleen nog maar harder aangewakkerd en daarom serveer ik jullie voortaan elke maand op Bloovi een overzicht van de belangrijkste, meest opvallende gebeurtenissen en veranderingen in het XR landschap.
Snelgroeiende AR- en VR-markt
Met de komst van 5G-aangedreven smartphones en 5G-netwerken horen we opnieuw over de groeivooruitzichten voor immersieve technologieën zoals augmented en virtual reality. Volgens gegevens die recent door Statista werden gepubliceerd, wordt verwacht dat de gecombineerde AR- en VR-markten dit jaar de kaap van 18,8 miljard dollar zullen bereiken, tegenover 10,5 miljard dollar vorig jaar. Fortune Business Insights voorspelt dat de wereldwijde augmented reality-markt in 2027 maar liefst 65,2 miljard dollar zal bedragen, terwijl de wereldwijde virtual reality-markt volgens diezelfde prognoses gaat groeien tot 57,6 miljard US dollar.
Op basis van deze cijfers zouden we kunnen stellen dat de toekomst er bijzonder rooskleurig uitziet, maar het verleden heeft ons geleerd om heel rustig te blijven onder dergelijke voorspellingen. Zij die al jaren actief zijn in de XR -industrie, weten ondertussen wel beter hoe om te gaan met dergelijke prognoses. Al moet ik, en dan spreek ik uit eigen ervaring, wel vaststellen dat de voorwaartse sprong die de globale VR/AR markt maakt volgens het rapport van Statista redelijk gelijklopend is met de procentuele groei van onze business.
Men zou denken dat vooral virtual reality als overwinnaar uit deze coronacrisis zou komen, omdat dit medium mensen virtueel bij elkaar brengt op een moment waarop het niet toegelaten is om fysiek bij elkaar te zijn. Er zit inderdaad een enorme groei in B2B toepassingen en tot op heden is de VR-markt nog steeds groter dan die van AR, maar zoals hierboven reeds vermeld zullen die verhoudingen in de toekomst anders komen te liggen. Er beweegt immers ook heel veel binnen deze poot van de XR industrie.
Pokemon Go harkt de dollars nog steeds binnen
Een bekend voorbeeld van augmented reality is Pokémon Go. Niantic, het moederbedrijf van het spel, heeft een uitzonderlijk jaar achter de rug. Naar schatting werden er dit jaar al meer dan 1 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd.
De AR game heeft sinds de lancering in juli 2016 eigenlijk nooit aan populariteit ingeboet. Terwijl de omzet van 2017 met 29 procent was gedaald, namen ze sindsdien elk jaar toe en is 2020 nu al het beste jaar ooit met een stijging van 30% in de eerste 10 maanden. De lockdown zit hier natuurlijk voor iets tussen, aangezien we tijdens het voorjaar massaal onze wandelschoenen hebben aangetrokken en dit spel ideaal is om met het hele gezin te spelen.
Augmented Reality werd in het verleden heel veel als gimmick ingezet, maar we zijn nu toch op het keerpunt aan het komen. Sinds enkele jaren zien we hoe merken ‘eenvoudige’ functies zoals filters voor social media implementeren in hun marketingcampagnes. Betere telefoons maar vooral ook COVID-19 hebben de acceptatie waarschijnlijk met ongeveer 3 tot 5 jaar versneld, doordat we massaal online zijn gaan shoppen. Shopify liet onlangs weten dat ze 94% hogere conversiepercentages zien voor producten die AR / 3D gebruiken. Van een return on investment gesproken!
Shopify liet onlangs weten dat ze 94% hogere conversiepercentages zien voor producten die AR / 3D gebruiken. Van een return on investment gesproken
Het is dus belangrijk dat merken of retailers goed gaan nadenken hoe ze augmented reality kunnen inpassen in hun algemene strategie. Niet enkel voor salestoepassingen en marketingdoeleinden maar bijvoorbeeld ook voor customer support.
Zo haalde het Israëlische TechSee deze maand 30 miljoen dollar op voor zijn intelligente visuele assistentie app. Het bedrijf maakt gebruik van smartphone-gebaseerde AR en computer vision om producten te herkennen en zo externe experts in staat te stellen gebruikers door fysieke probleemoplossingen te leiden.
Roblox gaat Fortnite achterna met virtuele concerten
Tomorrowland kondigde deze maand aan dat ze ook op oudejaarsavond een virtuele editie zullen organiseren die aangepast zal worden aan alle tijdzones. Los van het feit dat het er prachtig uitziet - we verwachten ook niks minder van het beste festival ter wereld - spreken we in dit geval eerder van een digitaal festival. Het is een livestream van artiesten in een virtuele ruimte, maar het mist naar mijn gevoel de sociale interactie van een festival. Dat heb je bijvoorbeeld wel met de virtuele concerten in Fortnite, het computerspel van Epic Games, dat eerder dit jaar 12 miljoen kijkers wist samen te brengen in hun spel voor een concert van Travis Scott.
Nu is ook Roblox het pad van virtuele concerten gaan bewandelen. Roblox is een online spel en game-creatie systeem waarmee gebruikers games kunnen programmeren en games kunnen spelen die door andere gebruikers zijn gemaakt, maar bestaat al tien jaar langer. Sinds de pandemie is losgebarsten, zagen zij hun cijfers exponentieel toenemen. Het bedrijf liet weten gegroeid te zijn tot een actieve ‘user base’ van meer dan 150 miljoen, daar waar ze in februari nog aan 115 miljoen actieve gebruikers zaten en dat er tussen januari en september van dit jaar al een slordige 820 miljoen dollar werd gespendeerd door spelers op hun platform. Momenteel wordt er een beursgang voorbereid en wil het platform uitgroeien tot de YouTube van de gaming.
Die omzetstijging komt er onder andere ook door de shift die werd gemaakt naar een ‘virtual platform for socializing’ zoals ze het zelf omschrijven. Zo lanceerde ze deze zomer Roblox ‘Party Place’ waarbij het net als Fortnite onder andere virtuele concerten zal organiseren. Het eerste event vond plaats op 14 november en was een concert van Lil Nas X dat maar liefst 33 miljoen avatars op de been bracht.
Het ideale kerstgeschenk
Dat de wereld van virtuele concerten gaat exploderen, staat nu al als een paal boven water. Uiteindelijk zal de ervaring met een VR bril ons nog veel meer onderdompelen in een virtuele 360 graden concertbeleving. Maar omdat echt frictieloos live gestreamd te krijgen, is het onder andere nog wachten op de uitrol van 5G. Lang leve België, want wij zullen dus wat meer geduld moeten uitoefenen.
Los daarvan is het ook niet zo evident momenteel om een nieuwe headset te bemachtigen. De pre-orders van de recent gelanceerde Oculus Quest 2 waren vijf maal hoger dan die van zijn voorganger, waardoor de 64GB versie van de nieuwe headset van Facebook vertragingen ziet op de verzending. En dat met de feestdagen die voor de deur staan. Wie graag een exemplaar onder de kerstboom wil leggen, wacht dus best niet te lang om er eentje te bestellen.