Hoe ziet jouw inbox er tegenwoordig uit? De kans is groot dat je er heel wat mails rond solden in zal terugvinden, om de rampzalige verkopen in ons land enigszins te compenseren. Maar wat gaan we hierna nog communiceren? Tien tips opdat jouw berichten zouden overleven in de overvolle inbox van je doelpubliek.
COVID-19 en online marketing
Online marketing was misschien nog nooit zo belangrijk als vandaag. Niet geheel onverwacht beschouwen marketeers hun vakgebied als essentieel om het verschil te maken in de korte- én langetermijneffecten van alle ellende.
Er werd de laatste maanden massaal ingezet op e-commerce, bedrijven en organisaties waren langdurig gesloten, support en klantencontact gebeurde vaak remote. COVID-19 bedreigt veel organisaties in hun voortbestaan. Snel kunnen inspelen op opportuniteiten is dan ook de boodschap. Waarom? De klantervaring, het vertrouwen van je klant en de ROI van je investeringen zijn op dit moment het allerbelangrijkst.
Je klantenbinding en terugkerende aankopen zijn een zeer belangrijk onderdeel van je omzet. De concurrentie is moordend, ook in de mailbox van je klanten.
Wees je bewust van de gevoeligheden
Inhoudelijk werd e-mailcommunicatie aangepast aan de nieuwe situatie. In het begin van de crisis lag de nadruk op het informatieve. Servicegerichte mails over openingstijden, steeds lettend op de toon van de berichtgeving. Nu zie je steeds meer commerciële berichten om verkopen te boosten en verwachte omzetverliezen enigszins goed te maken.
Toch is tone of voice nog steeds belangrijk. Enerzijds heb je een pak mensen die nog bang zijn om nog een fysieke winkel in te stappen, of vinden dat in dit zogeheten ‘nieuwe normaal’ helemaal niet gezellig. Anderzijds zie je de coronamoeheid steeds meer toenemen.
Algemeen valt er wel een lijn te trekken. Mensen snakken naar verbinding, zekerheid en beleving. Je kan niet enkel beleving in je fysieke winkel creëren. Dat moet je ook gewoon doen in je communicatie.
Je bent misschien niet zo interessant als je denkt
E-mail blijkt in deze tijd dan ook een extra effectief kanaal. Bijna de helft van alle organisaties zagen de open- en klikratio’s van hun e-mails stijgen.
De inbox van je ontvanger lijkt daarbij op een goedgevulde corona triagepost. Jij moet maken dat je in die massa nog opvalt. In enkele seconden wordt bepaald of jij de moeite bent om te openen of onherroepelijk in de prullenmand belandt. Onderwerpregel is daarbij criterium nummer één.
E-mail blijkt in deze tijd een extra effectief kanaal. Bijna de helft van alle organisaties zagen de open- en klikratio’s van hun e-mails stijgen
Daarnaast moet je je ontvangers trainen dat jouw communicatie iets is om naar uit te kijken. En dat hoeft niet enkel via kortingen. Waardevolle content werkt even goed, zo niet beter. Dat vereist diepgaand begrip van wat je klant wil weten. Enkel zo kan je afstand nemen van je concurrenten.
Groter is daarbij niet altijd beter
Voordeel dat je als kmo dan hebt ten opzichte van grote concurrenten: doordat je klein bent, ben je nog lekker wendbaar. Het is mooi om te zien dat startende ondernemers die pas een fysiek verkooppunt openden en bijna neergeslagen werden door rigide overheidsmaatregelen en weinig passage in winkelstraten er toch in slagen om kleinschalige webshops op te starten en aan ontzettend menselijke marketing te doen. Daar win je een trouw doelpubliek mee.
Specifiek voor e-mail zie je daarnaast tal van multinationals die nog naarstig rondmailen met een template van 5 jaar oud en ellenlange copy. Al die grote budgetten en toeters en bellen, en dan toch een lelijke of slechte mail sturen.
De consument van vandaag heeft daar geen boodschap meer aan. Ik val even in herhaling: wees wendbaar, the time is now. “Ik heb niets te vertellen”, gaat nu echt niet meer op.
10 tips om te overleven in de inbox
- Geef je onderwerp het meeste aandacht. Stop met cryptische boodschappen, ain't nobody got time for that. Vang je lezer, wek interesse, wees lekker duidelijk en to the point.
- Het feit dat jij je zaak heropent gaat niet automatisch mensen terug naar je winkel trekken: communiceer over voorzorgsmaatregelen en openingsuren, bied je contactloos betalen aan, waarvoor kunnen ze bij jou terecht? Communiceer ook over (online) service: zijn levertijden aangepast, hoe combineer je tegenwoordig online en offline activiteiten.
- Ken je doelgroep en stel de juiste segmenten samen. Stuur niet dezelfde content naar iedereen, tenzij het ook echt algemeen relevant is.
Het gedragspatroon van je doelgroep kan omwille van financiële moeilijkheden veranderd zijn. Zo zijn ze misschien overgestapt op minder dure opties (producten, merken, diensten, aanvullende aankopen, enz.) en hebben ze hun winkelactiviteit verminderd. - Koop nooit mailinglijsten. Die mensen hebben daar niet om gevraagd.
- Ga voor minimalistische mails: 1 tot 3 topics per mail is meer dan genoeg. Zo krijgt je content ook voldoende aandacht. Niemand leest een nieuwsbrief met 10 topics. Schroef dan liever je frequentie wat op. En vergeet geen activerende call to action.
- Herbekijk je template: is dat vlot leesbaar op meerdere schermen en komt de inhoud voldoende tot zijn recht? Denk weinig tekst, een groter lettertype, veel witruimte en aantrekkelijke beelden
- Geef ook online beleving mee. Informeer me over mijn bestelling, geef me tips over hoe ik je product het best gebruik of waarom een andere dienst iets voor mij is.
- Je kan producten ook promoten zonder korting. Bijvoorbeeld: “10x comfortabele bovenkleding voor je zoom calls”.
- Heb je een reactivatieproces opgezet? Bekijk even of dat nog klopt. Je klanten zouden om andere redenen inactief kunnen zijn dan desinteresse. Ga voor een voorzichtige aanpak. Toch niet geïnteresseerd: laat inactieve contacten dan ook je afleverbaarheid niet verzieken.
- Onderzoek hoe je met marketing automation processen kan vergemakkelijken, je klanten van betere info kan voorzien, of betere service kan bieden.