Het behoeft geen verdere toelichting dat deze tijden aanvoelen als één groot sociaal experiment. Hoe gaan de meest gelauwerde ondernemers daarmee om, zowel op economisch als psychologisch vlak? In een nieuwe Techmag aflevering spreek ik met Guy Kawasaki, durfkapitalist uit Silicon Valley, chief evangelist bij Canva. Kawasaki sloeg ooit het aanbod af om de eerste CEO van Yahoo te worden, was één van de oorspronkelijke werknemers van Apple Computer en in 1984 verantwoordelijk voor de marketing van de Apple Macintosh. “Ja, ik mis Steve Jobs omdat een wereld zonder zijn aanwezigheid een pak minder interessant is. Wellicht is hij God nu aan het vertellen hoe hij Universum 2.0 moet creëren.”
Elk groot bedrijf was ooit klein
Kawasaki is een man heeft een nuchtere kijk op de wereld, die er tegelijk niet voor terugdeinst om zijn ongezouten mening te geven. “Het is opvallend hoe de coronacrisis de kleine spelers nog kleiner heeft gemaakt, en de grote jongens nog machtiger”, verkondigt hij. “Dat is typisch voor een ongeziene crisis met een omvang zoals deze.”
Het is opvallend hoe de coronacrisis de kleine spelers nog kleiner heeft gemaakt, en de grote jongens nog machtiger. Dat is typisch voor een ongeziene crisis met een omvang zoals deze
“Je kan daar over klagen, maar tegelijk moet je je ervan bewust zijn dat jij als fervent gebruiker van hun diensten daar ook mee verantwoordelijk voor bent. Zeker als je daarnaast nog eens klaagt dat grote technologiereuzen jouw gegevens gebruiken voor commerciële doeleinden. Dat is nu eenmaal hun businessmodel, deal with it.”
Maar er is ook goed nieuws: elk groot bedrijf was ooit klein. En ook Apple, het bedrijf waar Kawasaki maar liefst twee keer naar terugkeerde, heeft woelige tijden gekend. Tijdens ons gesprek komen dan ook verschillende tips naar boven om deze gezondheidscrisis door te komen. “Geloof mij, ondernemerschap is veel donkerder dan de rooskleurige praat die je in de media leest”, lacht hij. “Maar wat je vooral moet onthouden: dit gekke tijdperk is geen sprint of marathon. Het is een decathlon, want je hebt meerdere skills nodig om de eindmeet te halen.”
De inschikkelijke consument
Kawasaki gelooft dus niet dat elk klein bedrijfje ten dode is opgeschreven. Integendeel, in tegenstelling tot wat veel andere experts beweren, was marketing nog nooit zo gemakkelijk. “Mensen zijn inschikkelijker geworden”, vindt hij. “Bestel ik thuis mijn boodschappen online, dan kies ik doorgaans hetzelfde merk pindakaas. Maar krijg ik een ander merk toegestuurd, dan ga ik daar niet om zeuren.”
We zitten zijn sneller tevreden dan vroeger. Dat komt doordat ieder van ons heeft beseft dat de meest vanzelfsprekende dingen toch niet zo vanzelfsprekend zijn
“We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en zijn sneller tevreden dan vroeger. Dat komt doordat ieder van ons heeft beseft dat de meest vanzelfsprekende dingen toch niet zo vanzelfsprekend zijn.”
Of klanten en gebruikers in de toekomst meer dankbaarheid aan de dag zullen leggen? “Dat weet ik niet zozeer, maar ik weet wel dat je meer appreciatie zult krijgen als je je inzet voor goede doelen”, vervolgt Kawasaki. “Meer nog, de kans is groot dat je doelgroep bereid zal zijn om daar mee(r) voor te betalen.”
Je kan hieronder de volledige aflevering ook beluisteren als podcast.