De Tweede Wereldoorlog bracht een grote industriële revolutie met zich mee. Massaproductie werd plots de norm en mensen moesten massaal in fabrieken gaan werken. Vandaag kunnen we ons afvragen of de aanhoudende coronacrisis misschien wel de start is van een nieuwe revolutie: de duurzame revolutie.
COVID-19 is een strijd tegen de natuurkrachten, en het heeft gigantische impact op de sociaal-economische factoren van onze maatschappij. Mensen hadden vroeger jaren nodig om nieuwe evoluties in onze technologieën op gang te brengen, en het duurde nog langer voordat de consument deze onder de knie kreeg. Maar plots kan de consument zich deze innovatieve technologieën in sneltempo eigen maken. Wat de effectieve gevolgen en resultaten hiervan zijn, zullen we echter ten vroegste binnen enkele jaren of zelfs decennia te weten komen.
Duurzaam ondernemen
We hebben meer dan ooit nood aan sociaal ondernemerschap en innovatie. Het coronavirus heeft nogmaals bewezen dat duurzaamheid de enige weg vooruit is. Sociaal ondernemerschap is niet enkel winst genereren, het gaat veel verder dan dat. Het biedt sociale meerwaarde en langetermijnoplossingen planeet en maatschappij ten goede komen en zorgt voor positieve veranderingen.
Een belangrijke stap is het produceren of aanbieden van duurzame producten en diensten, zoals duurzame sneakers. Kijk maar naar Rens, het allereerste koffie-sneaker bedrijf in de wereld dat veganistische sneakers verkoopt, gemaakt uit koffiedik en gerecycleerd plastiek.
Maar duurzaam ondernemen stopt hier niet. Duurzaamheid kan zelfs worden doorgetrokken tot de bedrijfscultuur. Zo heeft het Antwerps digitaal communicatiebureau Marbles zijn klassieke bedrijfshiërarchie doorbroken door het aanwervingsproces te decentraliseren. Werknemers beslissen zelf wie aangenomen wordt, en wie ontslagen wordt. Daarbovenop hebben werknemers ‘oneindig’ veel vakantiedagen om zo het risico op burn-outs tot een absoluut minimum te beperken. Zolang de werknemers hun job goed uitvoeren, mogen zij zoveel verlofdagen opnemen als ze zelf willen.
Duurzaam consumeren
Duurzaam ondernemen is het gevolg van de evolutie in consumentengedrag. Klanten zijn vandaag de dag extreem nieuwsgierig en eisen meer transparantie van bedrijven en merken. Voor marketeers is het zowel een opportuniteit als een uitdaging om daarop in te spelen. Door het ontdekken van de Unfair Advantage van jouw bedrijf kun je hier de bovenhand nemen. Met de focus van een cheeta kan je de uitdaging van het nieuwe consumentengedrag omzetten in een opportuniteit voor jouw business. Burger King is daar een goed voorbeeld van.
Duurzaam ondernemen is het gevolg van de evolutie in consumentengedrag
De Amerikaanse hamburgerketen heeft op een goede manier aangetoond hoe je transparantie op een verfrissende en innovatieve manier naar voor kan brengen. Denk eens aan reclame van fastfoodketens. Wat zie je? Enkel kraakverse producten die harmonieus samenkomen en zo één perfecte hamburger vormen.
Burger King wilde het anders aanpakken. Met hun disruptieve campagne hebben ze aangetoond dat je niet de status quo moet volgen. De fastfoodketen toonde zijn iconische Whopper zonder artificiële elementen. Ze lieten deze voor meer dan 30 dagen staan en nam hiervan dagelijks een foto. Deze beelden deelden ze met de wereld. Het zorgde natuurlijk voor onsmakelijke beelden, maar het toonde wel de versheid van hun onbewerkte ingrediënten.
Naast de transparantie van ingrediënten, zorgen de nieuwe en innovatieve technologieën ook voor een verandering in hoe we naar onze vleesconsumptie kijken. Beyond Meat en Impossible Foods, twee Amerikaanse start-ups uit Silicon Valley breken het stereotype beeld van een smaakloze veggieburger. Hun innovatieve technologieën zorgen ervoor dat hun vleesloze burgers enerzijds dezelfde voedingswaarde hebben als een gewone burger en anderzijds ook de zintuigelijke ervaringen zoals de geur, kleur en smaak behouden blijven. Deze burgers zijn niet alleen gezonder, maar laten ook een beduidend minder grote ecologische voetafdruk achter. Hun innovatieve ideeën en ambities zijn een meerwaarde voor zowel de consument als voor de natuur.
Duurzaam leven
Onze maatschappij en bij uitbreiding de ganse wereld kan niet voortdoen zoals ze vandaag bezig is. Door de coronacrisis gaan we steeds meer kijken naar onszelf, de manier waarop we leven en hoe we onze planeet behandelen. Daarom zullen de innovatieve en duurzame technologieën in de toekomst enkel fors toenemen. Niet alleen omdat dit voordelen met zich meebrengt voor een merk en zijn klanten, maar ook gewoon uit pure noodzaak.
Aangezien bedrijven steeds meer de kaart van duurzaamheid trekken en dit als extra troef uitspelen, zal dit verhaal in ieder marketingplan een steeds belangrijkere rol krijgen
Als marketeer is het essentieel om dit ook mee te nemen in je strategisch plan. De wereld verandert in een overweldigend snel tempo. Steeds minstens één stap vooruitdenken om tot innoverende ideeën te komen, zal in de toekomst geen overbodige luxe maar een must zijn. De consument wil ook geïnformeerd worden, op een eerlijke en transparante manier. Authenticiteit is daarbij cruciaal. En aangezien bedrijven steeds meer de kaart van duurzaamheid trekken en dit ook als extra troef uitspelen, zal dit verhaal in ieder marketingplan een steeds belangrijkere rol krijgen.
De pandemie geeft duurzaamheid een boost. Innovatieve technologieën worden op een sneltempo aangeleerd door consumenten en hun veranderend gedrag vraagt om meer transparantie. Twijfel er niet aan dat duurzaamheid de nieuwe norm wordt, en niet zomaar een leuk extraatje. Zonder duurzaamheid ga je niet overleven, het is de enige weg vooruit!