Een marketingstunt van een Delhaize in Brussel kwam onlangs uitgebreid in het nieuws. In een schap met bieren hing een opvallende tekst: '2 Corona's gekocht, 1 Mort Subite gratis'. Grappen maken over het dodelijke coronavirus? Moet kunnen, meent de uitbater van de desbetreffende winkel. Op het hoofdkantoor van de retailketen klinkt echter een heel ander geluid: daar keuren ze de ludieke actie die intussen (sorry voor het woord) viral ging op social media unaniem af. Hoe gaan bedrijven en merken om met het virus dat de hele wereld in de ban houdt? En welke invloed heeft corona op het gelijknamige biermerk en op de Belgische verzekeraar Corona Direct? Doe je mondkapje om en neem je desinfecterende handcrème mee, want jij en ik gaan op zoek naar de antwoorden.
Hebben consumenten nog goesting in Corona-bier?
Het Mexicaanse Corona is al jaren één van de meest gedronken biermerken op aarde. Maar met zo'n naam is het momenteel onmogelijk om niet geassocieerd te worden met het coronavirus. In de Verenigde Staten werd onderzocht of bierdrinkers een Corona zouden afslaan. Uit een poll van 5W Public Relations bleek het volgende:
- 38% van de bierdrinkende Amerikanen zou nu onder geen enkele omstandigheid Corona kopen;
- Onder degenen die zeiden dat ze meestal Corona drinken, zei slechts 4% dat ze zouden stoppen met het drinken van Corona, maar 14% zei dat ze Corona niet op een openbare locatie zouden bestellen;
- 16% van de Amerikanen die bier drinken, was in de war over de vraag of Corona-bier gerelateerd is aan het coronavirus.
Natuurlijk begrijpt ieder weldenkend mens dat er absoluut geen link is tussen het bier en het virus, zoals er evenmin een link is tussen het Amsterdamse hotel Isis en de gelijknamige terreurgroep. Bovendien moeten we beseffen dat Amerikanen geen Belgen zijn en dat een soortgelijke poll in België misschien heel andere antwoorden zou uitlokken. Daarom heb ik zelf een minipoll gehouden onder mijn collega's en het algemene sentiment luidt: 'Ja, natuurlijk is er geen link tussen Corona-bier en het coronavirus.' (Al kan dit ook gewoon betekenen dat mijn collega's bijzonder intelligente mensen zijn.)
Overigens heeft Corona tijdens de virusuitbraak een verlies geleden van $ 170 miljoen. Volgens moederbedrijf AB InBev komt dit echter niet doordat consumenten denken dat er een verband is tussen het bier en het virus, maar doordat er in China (een belangrijke mark voor het biermerk) minder mensen uitgaan. Om diezelfde reden hebben ook veel andere biermerken die populair zijn in China minder omzet gedraaid.
Corona-bier voor het lange wachten
Het Antwerpse bedrijf Vintage Ledlight kampt met leveringsproblemen van LED-lampen van Chinese fabrikanten. Als compensatie deelt Vintage Ledlight nu Corona-biertjes uit aan hun klanten. De gebroeders Van Daele, zaakvoerders van Vintage Ledlight, verklaren dat 80% van de productie in China stil ligt. “Daarom proberen we onze 150 verkooppunten in de Benelux en externe klanten tevreden te houden met een leuke extra bij elke bestelling die in back-order geplaatst zal worden”, verkondigden de heren op de regionale tv-zender ATV.
Vintage Ledlight is echter niet het enige technologiebedrijf dat de gevolgen van het virus aan den lijve ondervindt. Internetmarketeer Erik van der Veen merkte op dat Coolblue zijn affiliateprogramma's stopzette. Hij ontving van de Nederlandse online gigant een uitlegmail, die hij deelde op Twitter:
Het grote voordeel van de verminderde bedrijvigheid in China? Dat de Chinezen eindelijk weer kunnen ademen. Sinds de uitbraak van het coronavirus is het stikstofdioxidegehalte in de lucht drastisch gedaald, rapporteerde Het Laatste Nieuws.
Corona Direct: “Slechte reclame bestaat niet”
In ons eigen land lijkt geen bedrijf momenteel zo'n ongelukkige naam te hebben als Corona Direct. Deze Belgische verzekeraar heeft twee woorden in zijn naam die ongunstig zijn: 'corona' en 'direct'. Direct corona krijgen? Nee, merci.
Toch lijkt de verzekeraar niet in te zitten met de associatie die de buitenwereld legt. Bij uitbraak van het virus verklaarden ze nog doodleuk aan Gazet van Antwerpen: “Slechte reclame bestaat niet.”
Sindsdien heeft Corona Direct zich (bij mijn weten) niet meer uitgelaten over de kwestie, wat doet vermoeden dat hun omzet er niet onder lijdt. Of is het juist een indicatie van het tegenovergestelde? Corona Direct mag het maar beter zelf vertellen.
Waarom zwijgen de meeste bedrijven over corona?
Zoals we inmiddels hebben geleerd zijn er bedrijven zoals het Delhaize-filiaal en Vintage Ledlight die zichzelf bewust associëren met het coronavirus. Zij doen dit op humoristische manier, wat door sommigen wel en door anderen niet goed wordt ontvangen. Ook zijn er bedrijven die vanwege hun naam wel gedwongen zijn om uitspraken te doen over het virus. Denk dus aan biermerk Corona en verzekeraar Corona Direct.
Maar de meeste bedrijven zijn echter angstvallig stil als het gaat om het coronavirus. Dat is best opmerkelijk, aangezien zij doorgaans graag de kans aangrijpen om in te spelen op onderwerpen met nieuwswaarde. Zelfs organisaties in de reis- en gezondheidsbranches zwijgen in alle talen, ondanks het feit dat hun diensten en producten de gevolgen van het virus rechtstreeks voelen.
Owen Lee, een baas van het Britse marketingbureau FCB Inferno, gaf laatst aan The Drum zijn verklaring waarom bedrijven liever geen uitspraken doen: “Merken zijn bang om te profiteren van deze crisis. Er worden gesprekken gevoerd in veel bestuurskamers, maar ze moeten er absoluut zeker van zijn dat ze er mensen mee helpen, en niet alleen om er geld mee te verdienen, of die perceptie doen ontstaan.”
Een uitzondering is overigens cosmeticaretailer Lush, een winkel die ik vooral ken omdat de halve Meir naar hun zeepjes ruikt. Lush geeft klanten en toevallige passanten de kans om gratis hun handen te wassen in een fris zeepbad om zo verspreiding van corona tegen te gaan. In een verklaring zei Lush onlangs: “Omdat we universeel bekend staan als 'die zeepwinkel' gebruiken we vanaf vrijdag 28 februari onze etalages om de handwasrichtlijnen te promoten zoals geadviseerd door de NHS in het VK en andere volksgezondheidsorganisaties over de hele wereld.”
Mijn klanten en hun corona-ervaringen
Als marketeer in Antwerpen vraag ik regelmatig aan mijn klanten (voornamelijk kmo's) of hun business negatieve effecten van het coronavirus voelt. De eigenaar van een Antwerpse limousinechauffeursdienst vertelde dat hij inderdaad minder klanten heeft sinds corona in België is uitgebroken: “Veel grote evenementen worden afgelast, en bij dat soort gelegenheden vind ik veel van mijn klanten. Fijn is deze situatie niet, maar we zullen het wel redden.”
Een leverancier van beursstanden ervaart net hetzelfde: “De annulaties van opdrachten stromen helaas binnen. Ik wil niet zeggen dat we eraan ter onder zullen gaan, maar het is wel even op de tanden bijten.”
Slotwoord
Zoals met iedere nare situatie die een groot deel van de wereldbevolking treft, zijn de gevolgen voor sommigen heftiger dan voor anderen. Ik heb het niet alleen over bedrijven die negatieve financiële resultaten behalen, maar ook over de gezondheid van individuen. De sterfgevallen als gevolg van het coronavirus zijn te betreuren, laat daar geen twijfel over bestaan.
Maar zelf heb ik er geen probleem mee om (met mate) om ook in marketing de draak te steken met het virus. Ik ben één van die mensen die de actie van het Delhaize-filiaal bijzonder vermakelijk vindt. De dood maakt onvermijdelijk deel uit van het leven en om die loodzware gedachte dragelijker te maken, is er niets bevredigender dan Magere Hein lachend in de ogen te staren.
Zolang bedrijven geen individuele slachtoffers als ongewild middelpunt van een reclamecampagne nemen, zie ik er geen graten in om humor te combineren met drama (de oude Grieken deden het al).
Leven en dood gaan hand in hand. Wit bestaat niet zonder zwart. Proost!