Dit jaar geen grote live manifestaties en traditionele toespraken op 1 mei. Daar steekt het covid-19 virus een stokje voor. Op de Dag van Arbeid is het duidelijk dat de arbeidsmarkt nooit meer dezelfde zal zijn. De coronacrisis heeft veel bedrijven ertoe gedwongen om in allerhaast de digitale omslag te maken. Maar dat vraagt uiteraard de nodige kennis en digitale skills bij de werknemers. Wie hier nu niet in investeert, overleeft niet.
Voor sommige organisaties was het al een enorme uitdaging om de hele workforce thuis aan het werk te zetten. Vele IT-systemen zijn zo gebouwd om makkelijk zo’n 10 tot 20% van de werknemers thuis te laten werken. Nu ging dit percentage in zeer korte tijd naar 100%. Niet alleen het belang van digitale skills trad daardoor meer op de voorgrond, ook werd de nood groter om bepaalde profielen in te zetten op afdelingen waar de werkdruk plots groter werd. Er is een hoogdringendheid ontstaan om te investeren in nieuwe skills en het omscholen van medewerkers.
133 miljoen nieuwe rollen tegen 2022
Het vinden van gekwalificeerd personeel is vandaag de belangrijkste succesfactor voor bedrijven geworden. Volgens de Europese Commissie zullen er dit jaar maar liefst 756.000 vacatures in de Europese ICT-sector niet ingevuld geraken. Dit tekort aan geschoolde ICT-profielen in Europa is slechts het begin van een enorme schaarste op de arbeidsmarkt die onder impuls van de Vierde Industriële Revolutie exponentieel zal toenemen.
Het World Economic Forum berekende dat in 2022 wereldwijd minstens 133 miljoen nieuwe rollen zullen ontstaan door de nieuwe taakverdeling tussen mens, machine en algoritmes
Door de opmars van artificiële intelligentie, robotica en andere nieuwe technologieën, veranderen jobs zo snel dat bedrijven steeds vaker nieuwe vaardigheden moeten zoeken. Het World Economic Forum berekende dat in 2022 wereldwijd minstens 133 miljoen nieuwe rollen zullen ontstaan door de nieuwe taakverdeling tussen mens, machine en algoritmes. Er zal een sterke vraag zijn naar technische vaardigheden maar ook naar skills die computers niet zomaar kunnen overnemen: creatief denken of onderhandelen.
Korte- of langetermijnbeleid?
Als ondernemer kan je voor een oplossing op korte termijn opteren: talent met de juiste skills verleiden met een hoog loon en veel extra’s. Maar hierdoor stel je het probleem alleen maar uit. De skills die je nu aantrekt, zullen op dat moment wellicht al niet meer nodig zijn. Bovendien is de bestaande pool van geschoolde werknemers niet groot genoeg om aan de vraag te blijven voldoen. Je zal dus diep én blijvend in de geldbuidel moeten tasten.
Wie op lange termijn blijvend resultaat wenst, investeert in het herscholen van het huidige personeel. Het World Economic Forum schat dat ruim de helft (54%) van de werknemers tegen 2022 aanzienlijk moet worden bijgeschoold. Frappant is ook de vaststelling dat ongeveer 37% van alle werknemers in Europa niet over fundamentele digitale vaardigheden beschikt. Dan hebben we het dus nog niet eens over de gespecialiseerde skills die bedrijven nodig hebben om nieuwe digitale technologie te implementeren.
Met een holistische aanpak leggen we de prioriteit op het ontwikkelen van skills bij het bestaande personeelsbestand. Op die manier vermijden we dat technologische vooruitgang de economische ongelijkheid nog groter zou maken door lager geschoolde medewerkers uit de arbeidsmarkt te prijzen.
Vandaag verloopt dit proces te traag, ondanks het feit dat tweederde van de HR-managers gelooft dat herscholing van hun personeel het bedrijf zal helpen. Bottlenecks blijken budgettaire tekorten, te weinig structurele tijd voor trainingen deel te nemen, en het gebrek aan geschikte technologie.
Levenslang leren dankzij technologie
Wie nu geen actie onderneemt, stevent af op een exit. Als bedrijfsleider moet je kritisch durven kijken naar de technische en ‘menselijke’ vaardigheden die noodzakelijk zijn om jouw personeel toekomstbestendig te maken.
En vervolgens snel handelen om de middelen vrij te maken waarmee je de eerste stap kunt zetten naar een nieuwe bedrijfscultuur die gestoeld is op levenslang leren. Covid-19 geeft ons hier een duwtje in de rug want een crisis is vaak een accelerator, zo leert ons de geschiedenis.
Klinkt als een onmogelijke opgave?
Geen paniek, want levenslang leren kan heel snel op de werkvloer geïntroduceerd worden – paradoxaal genoeg met de hulp van technologie. Werknemers zijn in hun privéleven immers ook voortdurend met digitale platformen bezig: van online bankieren tot het delen van foto’s en berichten op de sociale media. Ik zag in deze moeilijke periode zelfs een zeventiger bij de bakker contactloos betalen met haar smartphone! Het was haar eerste keer, zei ze met enige fierheid.
De basis is dus al aanwezig, waardoor de stap naar online leerplatformen zoals Coursera, Udacity, Udemy of Trailhead eerder klein is. Door cursussen aan te bieden over data science, machine learning en AI, help je medewerkers om digitale disruptie voor te blijven. Bovendien behouden ze op die manier de controle over hun eigen training.
Investeer ook in de eigen waarden
In een competitieve markt zijn een aantrekkelijk salarispakket en andere voordelen niet de enige factoren die bepalen of bedrijven talent kunnen aantrekken én behouden. Millennials willen bijvoorbeeld werken voor een organisatie waar ze trots op zijn. Onderzoek toont aan dat bedrijven die vooroplopen met hun waarden, die sociale impact creëren en werken aan een meer diverse en inclusieve cultuur, beter gepositioneerd zijn om de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers te verhogen en de war for talent te winnen.
Helaas is er geen onze-size-fits-all-oplossing waarmee bedrijven hun personeel toekomstbestendig kunnen maken. Maar door bijscholing, herscholing en retentie van personeel prioriteit te geven, zal je organisatie wel goed voorbereid zijn om – in en na deze coronacrisis – ook in de Vierde Industriële Revolutie stand te houden.