Je kan geen dingen voorspellen. Maar er zijn dingen die je zeker niet onmiddellijk verwacht. Ik denk dat 2020 zo ongeveer kan ingeluid worden. Van de hellevuur beelden van de eindeloze bosbranden in Australië tot de sprinkhanenplaag, van de opsluiting van 4 miljard mensen door de wereldwijde pandemie tot het wereldwijd protest als gevolg van de moord op George Floyd. Het lijkt haast onmogelijk dat dit alles zich kon afspelen gedurende de eerste 202 dagen van dit jaar. Maar het lijkt nog meer onwerkelijk hoe groot de naschok hiervan zal zijn. Eén ding staat vast: In tijden van grote onzekerheid gaan mensen vooral op zoek naar vertrouwen. En dat kan net zo goed van merken en bedrijven komen. Zolang het maar authentiek is en echt aanvoelt.
Persoonlijke aspiraties
We waren het jaar gestart met Climate Strikes om de toekomst van onze planeet te beschermen, hebben ons allemaal moeten opsluiten binnen de vier muren van onze woning om de eigen en algemene gezondheid te beschermen, en kwamen dan met gebalde vuisten en gemaskerde gezichten op straat tegen het systemisch racisme.
Mensen zoeken hun eigen, persoonlijke aspiraties op, en vaak vertaalt dat zich in goed doen voor de planeet, de samenleving en hun eigen gezondheid en geluk
Als je kijkt naar onze westerse samenleving was ons idealisme al groter dan - waarschijnlijk - ooit tevoren. Onze functionele en emotionele noden zijn immers al een tijdje aardig vervuld. Er zijn meer tijd en middelen beschikbaar gekomen om in iets anders te investeren. Maslow beweerde dat mensen dan hogerop gingen zoeken in zijn pyramide van de noden: men probeert dan om de beste versie van zichzelf te worden. Mensen zoeken hun eigen, persoonlijke aspiraties op, en vaak vertaalt dat zich in goed doen voor de planeet, de samenleving en hun eigen gezondheid en geluk.
Safeness, togetherness en wellness
Niemand kon voorspellen dat we in minder dan 202 dagen allen de mogelijkheid zouden krijgen om voor deze drie aspiraties zo hard te strijden. De ganse wereld beeft nu op haar grondvesten die sowieso al wankelden: de pilaren waaraan de mensen hun eigen ‘goedheid’ reeds wilden meten of zelfs bewijzen.
Maar het lijkt nu nog moeilijker om te weten wat er verwacht kan worden. Zekerheden lijken helemaal niet meer zeker. Alles staat stil, of raast aan een onwerkelijk tempo vooruit. Dit geldt voor ons allen. Dit vormt hoe we kijken naar de wereld en alles wat onze wereld maakt; dus ook de bedrijven en merken die hier deel van uitmaken. Hoe reageer je hierop als bedrijf? Wat zijn de noden van mensen in een periode van crisis, of de daaropvolgende periode van onduidelijke chaos?
We spreken van de ‘new normal’ of de ‘next normal’, maar weten eigenlijk helemaal niet wat next - laat staan normaal - zal zijn
Je kan geen dingen voorspellen en het is moeilijk om te weten wat er verwacht zal worden. We spreken van de ‘new normal’ of de ‘next normal’, maar weten eigenlijk helemaal niet wat next - laat staan normaal - zal zijn.
Wat onze gezondheid betreft, kan je alleen vermoeden dat we opnieuw opzoek zullen gaan naar zekerheid en safeness die we al even - en nog een tijdje zullen moeten - missen. Het abrupt beperkte sociaal leven zal dan wel weer naar togetherness vragen. De rem om op onze gevarieerde agenda bracht een focus op onszelf en onze wellness. Deze drie noden zullen onmiskenbaar aanwezig zijn in de komende tijd en gaan ongetwijfeld een grote invloed hebben op de bedrijven en merken.
Verlangen naar vertrouwen
Deze 3 noden zijn nauw verbonden met het ‘wat’ van de producten, services en belevingen. Een vierde nood heeft dan weer meer te maken met ‘hoe’ bedrijven en merken hun klanten, consumenten of patiënten moeten aanspreken: met realness.
Want gedreven door de grote onzekerheid en massa’s vraagtekens waar we vandaag mee geconfronteerd worden, zoeken we namelijk allemaal vertrouwen op. Een vertrouwen die we vooral kunnen vinden in de authenticiteit van vrienden. Want we kunnen weinig voorspellen, en we weten niet wat te verwachten, maar we willen wel kunnen vertrouwen. En dit kan enkel als het echt aanvoelt.
Dus laten we mensen het vertrouwen geven dat ze werkelijk goed kunnen doen als ze voor jouw bedrijf kiezen. Laten we mensen overtuigen van hoe echt jullie het ook menen met de planeet, de samenleving alsook de gezondheid en het geluk van ons allen. Want dit is wat we allemaal verlangen. Vooral nu.