De Vive Flow VR-headset van HTC

We zijn nog een heel eind verwijderd van de mass adoption van extended reality (XR), wat een verzamelnaam is voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR). Maar onder de techreuzen woedt de strijd om wat zij zien als the next big computing platform. De coronacrisis heeft het vuur alleen maar aangewakkerd. Daarom serveer ik elke maand een overzicht van de belangrijkste, meest opvallende gebeurtenissen en veranderingen in het XR-landschap.

Tekens aan de wand: 60.000 om precies te zijn

Als je wil weten waar we ons bevinden met de adoptiegraad van nieuwe technologie, kijk dan naar de reuzen onder ons. Mainstream adoption van opkomende technologie vindt zijn oorsprong vaak in enterprise solutions en druppelt van daar verder door tot in onze huiskamers - de final frontier zeg maar. Voor VR is dat niet anders. Dus als Accenture 60.000 Oculus headsets aankoopt, dan gaan er bij ons belletjes rinkelen. Of gaat er misschien zelfs een beetje vuurwerk knetteren.

Virtual onboarding bij Accenture

Waarom zo’n giga-bestelling, vraag jij je af? Drie woorden: corona, remote, connections. Julie Sweet, CEO van Accenture, legt uit dat om hun enorme workforce en aankomende new hires allemaal geconnecteerd en geëngageerd te houden, ze maar al te graag de hulp van immersieve technologie inschakelt. En omdat het cool is, dat uiteraard ook.

“Why are we doing that (supplying virtual reality headsets for training new recruits)? Because the way you build connections is also through experiences, and it’s super cool” - Julie Sweet, CEO Accenture

Ook de jongens van Salesforce hebben begrepen dat de heilige drievuldigheid (corona, remote, connections) de digitale strategieën van hier tot in San Francisco domineert. Een meeting met Nick Botter is een meeting met zijn avatar, met zicht op de Golden Bridge, vanuit jouw thuiskantoor in Erps-Kwerps. Salesforce werkte samen met Glue, bouwers van gezellige digitale meeting rooms, om het juiste evenwicht tussen spel en werk te behouden. Niet onbelangrijk, want je wil geen zombies tijdens jouw maandelijkse rapportering.

Honderd graden en 189 gram voor 569 euro

HTC komt op de markt met de Vive Flow VR-headset. Met ingebouwd ventilatiesysteem - want je weet maar nooit, met global warming. Bij de lancering zullen er al honderden apps te gebruiken en te bezichtigen zijn, met een view van honderd graden.

Veel cijfers, maar er is nog weinig duidelijkheid over de toegevoegde waarde van deze hardware. Wat wel zeker is, de stap naar de huiskamer is gezet. Deze headset dient niet om zware games op te draaien. Waarvoor dan wel? Om je Netflix-and-chill te optimaliseren, zonder afleiding van de andere schermen in de huiskamer en met een bovengemiddelde geluidskwaliteit zodat je niet per ongeluk spoilers meekrijgt. (Wie is die pop? *squidgame*.)

The Meta-battle

Niet lang na het klokkengelui rond hun geweten(loosheid) wist Facebook te melden dat ze hun naam zouden veranderen. Vaarwel blauwe F en welkom oneindigheidsteken. De koepel die WhatsApp, Instagram, Facebook en consorten omvat, gaat vanaf heden door het leven met de naam Meta. Je hoort het goed.

Vorige maand schreef ik al over dé grote ontwikkeling in tech-town, namelijk The Metaverse. Als het zijn beloftes nakomt, zal dat Metaverse zo ongeveer de plaats innemen van wat we vandaag onze wereld noemen. Of beter gezegd, onze wereld wordt uitgebreid met een digitale wederhelft en omgedoopt tot Metaverse. (Als jouw hoofd knettert van het onbegrip, lees dan zeker deze blog). Als we nu 1+1 doen, dan mogen we concluderen dat Mark Zuckerberg zo ambitieus (of hoogmoedig, afhankelijk van aan wie je het vraagt), is geweest dat hij zijn bedrijf hernoemt naar ‘wereld’. Dat is durven.

Mij doet deze beslissing denken aan Google, wiens moederbedrijf Alphabet heet. Ook behoorlijk grotesk. Of het meer is dan een cosmetische ingreep, dat moet de tijd nog uitwijzen. Dat het een turbo onder de Metaverse-ontwikkelingen zet, is zeker. Want ook Microsoft kon niet achterblijven.

Meshing it up

Met minder drama dan Facebook kondigde Microsoft de lancering aan van Mesh. Dat is een nieuwe feature in hun Teams-applicatie, je weet wel, het kloppende hart van elk bedrijf sinds de pandemie. De ervaring van de voorbije twee jaar heeft Microsoft geleerd dat virtuele meetings hier zijn om te blijven en dus maken ze die zo aangenaam en life-like mogelijk.

Mesh is ontstaan “to signal we’re in the same virtual space, we’re one team, we’re one group, and help take the formality down a peg and the engagement up a peg, aldus Jeff Teper, Corporate Vice President van Microsoft.

Het klinkt misschien niet zo, maar Mesh heeft alle ingrediënten om op het Metaverse-menu te staan. Werknemers maken een avatar, organisaties bouwen virtuele omgevingen die metaverses heten, en de twee ontmoeten er elkaar. Dat maakt mij vrolijk, want op dit punt in het verhaal komen de dingen netjes samen. Want wat denk je dat Accenture gaat laten draaien op die 60.000 gloednieuwe brillen? Inderdaad, Microsoft Teams. Meshing it up together.

Een of het?

The Metaverse is vandaag nog een hypothese, een idee, een droom om alle online aanwezigheid te uniformiseren. Jouw avatar, die digitale wederhelft, is idealiter gewoon dezelfde, of die nu op Zalando gaat winkelen, in een teamvergadering zit of aan het farmen is in Minecraft. Dat is het idee. Maar zoals Willem Elsschot ons leerde: tussen droom en daad staan wetten in de weg, alsook praktische bezwaren.

Als zowel Facebook (sorry, Meta) als Microsoft hét Metaverse gaan bouwen, dan is de droom de facto mislukt. Gesloten ecosystemen staan haaks op interoperability. Je zit toch ook op hét internet en niet een internet.

De vraag van de maand is dus wie zal winnen. Geven de ervaring en de kilometers van Microsoft de doorslag, of het jeugdige geweld van Meta? Of gaat er een derde hond met het been lopen? Voor al jouw voorspellingen, één adres: Yondr.agency. Onze pronostiek loopt al.