We zijn nog een heel eind verwijderd van de mass adoption van extended reality (XR), wat een verzamelnaam is voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR), maar onder de grote techreuzen woedt de strijd om wat zij zien als ‘the next big computing platform’. De coronacrisis heeft het vuur alleen nog maar harder aangewakkerd en daarom serveer ik elke maand een overzicht van de belangrijkste, meest opvallende gebeurtenissen en veranderingen in het XR landschap.
Cryptomiljonairs zetten in op virtueel land
Eind 2017 heb ik mezelf ook voor enkel honderden euro’s op de cryptomarkt gesmeten. Het was in de periode waarin de curve bijna verticaal de hoogte in schoot. In een mum van tijd was mijn 450 euro plots 1.800 euro waard en paar dagen later schoot daar nog maar 350 euro van over. De bubbel was gebarsten en ik moest mijn - weliswaar beperkt - verlies even doorslikken.
Nu, drie jaar laten, gaan die virtuele munten weer door het dak en is die initiële 450 euro, die ik al die tijd op mijn account had laten staan ondertussen bijna dubbel zoveel waard dan die eerste piek van 1.800 euro. Het blijft in mijn ogen pure speculatie, maar ik vind het enorm interessant om te volgen.
Of deze zeepbel binnenkort zal barsten, is moeilijk te voorspellen maar wat wel vaststaat, is dat de volgende hype voor niet risico-averse beleggers al op volle toeren draait. De bekende uitspraak van Mark Twain ‘Buy land, they are not making it anymore’ is bij deze dus achterhaald. Maak kennis met platformen als Somnium Space en Decentraland. Het zijn virtuele werelden waarin je stukken land kan kopen of je eigen wereld bouwen, maar ook jouw avatar kan stylen en allemaal op de blockchain.
De prijzen lopen voor sommige stukken grond ondertussen al op tot in de honderden duizenden euro’s. De verschillende platformen schieten als paddenstoelen uit de grond, dus het kan goed zijn dat je investeert in een virtuele wereld die binnen een aantal jaren zelfs niet meer bestaat, en dan spreken we nog niet over oplichterij. Investeren in virtueel land is net zo’n grote gok als wedden dat voetbalclub Waasland-Beveren binnen 10 jaar de Super League wint, maar wie had 10 jaar geleden gedacht dat een bitcoin van 50 dollar vandaag 50.000 dollar ging waard zijn. Het leven is aan de durvers zeker?
EPIC Games plant metaverse vlag in Fortnite-land
Reden waarom ik mijn twijfels heb over het succes en vooral de duurzaamheid van virtueel land hoef je niet ver te zoeken. Rec Room en Roblox zijn maar enkele voorbeelden van platformen die zich momenteel met hun social VR applicatie al tot unicorns in het XR landschap hebben mogen kronen.
En met Facebook Horizon in aantocht en Apple dat allicht ook een variant zal lanceren, maakte deze maand eindelijk ook Epic Games bekend dat ze vol inzetten op het bouwen van ‘DE’ metawereld.
Na alweer een monsterlijke kapitaalronde wisten de makers van het Unreal Engine game development platform, en de Fortnite game, één miljard dollar op te halen. Wat in de sterren stond geschreven, werd nu ook eindelijk naar buiten gebracht. Met Fortnite zitten ze al in de honderden miljoenen gebruikers en hierdoor beschikken de makers natuurlijk over heel goede papieren. Er wordt volop gewerkt aan een platform waarin gebruikers met elkaar sociaal kunnen connecteren en gamen, maar ook met e-commerce integratie en entertainment (bijvoorbeeld concerten) mogelijkheden.
Epic Games wordt op dit moment gewaardeerd op 28,7 miljard dollar maar dat bedrag zou bij een beursgang wel eens kunnen vervijfvoudigen. De ‘Oasis’ uit Spielberg’s ‘Ready Player One’ film lijkt opeens geen science fiction meer.
In het kort
- Deze maand maakte Mark Zuckerberg de kwartaalcijfers van Facebook bekend. De totale omzet voor Q1 bedroeg maar liefst met 26,1 miljard dollar waarvan er 732 miljoen USD uit non-advertising inkomsten komt. De hoofdbrok daarvan is te toe te schrijven aan de verkoop van Oculus hardware & games. Die omzet ligt in Amerika bijna vier keer hoger dan in Europa, wat duidelijk maakt dat de adoptie van virtual reality beduidend lager ligt bij ons dan aan de overkant van de oceaan. In Azië zijn de verkoopcijfers dan weer verwaarloosbaar maar dat komt omdat Oculus in bijvoorbeeld China al niet beschikbaar is.
- De Gentse VR game studio Oisoi heeft zijn app ‘Painting in VR’ gelanceerd, een schilderij-simulatiespel voor Oculus Quest. Met deze toepassing wil het bedrijf de beste schilderervaring maken die in VR mogelijk is. Je mengt je verf en kan met allerlei borstels en spuitbussen een canvas bewerken in een volledig meeslepende virtuele studio-omgeving. Painting VR werd op 5 mei jongstleden in early access uitgebracht en is beschikbaar via Oculus Quest voor €9,99. Voor wie zijn eerste stappen wil zetten in het creëren van digitale kunst, is deze applicatie een absolute aanrader!