Authentiek leiderschap. Dat beschouwen ondernemers als hun grootste uitdaging in 2022, zo blijkt een bevraging van ondernemerscommunity Rubicon. Uit de bevraging kwamen nog vier andere ondernemersuitdagingen naar boven. Stefaan Bonte, co-founder van Rubicon, licht toe.
Anders dan bij klassieke ondernemersorganisaties ligt de focus bij Rubicon niet op zakelijk advies, maar eerder op de levensstijl en de mentale en emotionele uitdagingen van ondernemers. We willen ervoor zorgen dat onze leden over 30 jaar nog altijd met evenveel passie en energie ondernemen. Niet alleen omdat ondernemen hen financieel succes brengt, maar vooral omdat ondernemerschap een levensstijl is die je vrijheid geeft, en je toelaat om persoonlijk te groeien en je stempel op de wereld daarbuiten te drukken.
Tijdens de eerste klankbordsessies van dit jaar, waarin ondernemers met elkaar in gesprek gaan over hun grootste uitdaging, vroegen we onze 170 leden naar hun doelen voor 2022. Die bevraging leverde de volgende top 5 op van de uitdagingen die ondernemers vandaag het sterkst bezighouden.
1. Authentiek leiderschap
Authentiek leiderschap is met voorsprong uitdaging nummer één voor ondernemers. We zien bij ondernemers enorm veel drive, passie en gedurfde, innovatieve ideeën. Maar dat maakt van een ondernemer nog niet meteen een goede communicator of leider. Uit onze rondvraag blijkt dat ondernemers zich daar sterk van bewust zijn en actief op zoek willen gaan naar manieren om hun leidersschapsskills bij te schaven.
Authentiek leiderschap begint met je eigen visie helder te krijgen en te communiceren naar anderen. Een authentiek leider durft zichzelf kwetsbaar op te stellen, en neemt tijd om echt en empathisch te luisteren naar anderen. Er is duidelijk ook een zachte kant aan ondernemen en een team leiden, waar veel te weinig over gesproken wordt. Vaak overheerst nog het klassiek beeld van de strenge en onbereikbare leider, een beeld waarin vele ondernemers zich niet in herkennen.
2. Zelfbewustzijn – stay true to yourself
Als ondernemer komt er zoveel op je af dat het moeilijk is om je bewust te blijven van waar je mee bezig bent. Bijna alle ondernemers verliezen zich op bepaalde momenten in dagelijkse beslommeringen. Je werkt door op automatische piloot en vergeet af en toe eens uit te zoomen.
We merken dat ondernemers af en toe op de pauzeknop moeten drukken om zichzelf weer te oriënteren op hun waarden, hun visie, hun passie, waar ze hun tijd in steken,... Jezelf er geregeld opnieuw aan herinneren waarom je ondernemer bent geworden en een eigen bedrijf uit de grond hebt gestampt: dat is zelfbewustzijn.
3. Work-life balans
Lange en onregelmatige uren, druk en stress, te weinig tijd voor vrienden en familie, een gejaagd leven: het gebrek aan een evenwichtige work-life balans is een aanslag op de fysieke en mentale gezondheid van ondernemers. Te vaak denken we dat harder werken de oplossing voor elk probleem is. Echter zien we keer op keer dat vertragen, tijd te maken voor reflectie, aandacht besteden aan een gezond slaap- en eetpatroon en voldoende bewegen ons vaak heel verder helpt.
4. Authentiek verkopen
Hoe leg je uit dat jouw oplossing het leven van (potentiële) klanten beter maakt? Hoe breng je jouw visie en ideeën over aan investeerders om kapitaal op te halen? Hoe voer je prijs- of contractonderhandelingen? Een groot deel van ondernemerschap gaat over ‘jezelf verkopen’, maar net dat aspect blijkt voor veel ondernemers een pijnpunt. We associëren verkopen nog te vaak met de gladde auto-of stofzuiger verkoper, een beeld waarin velen zich niet (willen) herkennen. Ondernemers kunnen een andere mindset aannemen: verkopen hoeft helemaal niet pushy of ongewenst te zijn, je kan het ook op een authentieke manier doen die past bij wie jij bent.
5. Persoonlijke én maatschappelijke zingeving
Ondernemers barsten van de creativiteit en de ideeën, maar ze krijgen die ideeën niet altijd vertaald in een duidelijke visie. Ze slagen er soms moeilijk in om uit te leggen welke impact hun ideeën hebben op het leven van mensen of op de samenleving. Daardoor voelen ze zich vaak onbegrepen, soms ook door zichzelf.
Zingeving wordt sterk gevormd door de sociale context waarin ondernemers ondernemen. Met onze community creëren we een omgeving die ondernemers steunt, maar hen ook uitdaagt door op het juiste moment de juiste (kritische) vragen te stellen. In zo’n context wordt het veel gemakkelijker om je echte, authentieke visie te ontdekken.