De metaverse trekt steeds meer de aandacht van hippe gebruikers en fancy merken. Altijd spannend om nieuwe digitale grenzen te verkennen, echter… zijn er ook échte use cases te vinden? Welke toegevoegde waarde kan een virtuele wereld brengen? In dit artikel kijk ik specifiek naar het potentieel voor merken en retailers.

De meta wat?

De metaverse is een virtuele wereld met verscheidene doelen: gaming, mekaar ontmoeten (voor werk of privé redenen), een training volgen, producten (ver)kopen (digitaal of fysiek). Waar het web 1.0 puur toegang gaf tot informatie, bieden de sociale netwerken van web 2.0 reeds de kans om met elkaar te interageren. Web 3.0, de metaverse, zou dan ‘immersieve ervaringen in 3D’ hieraan toevoegen in decentraal gemanagede virtuele werelden. Vandaag bestaan er reeds verschillende hiervan: Decentraland, Sandbox, Horizon,… Echter zijn deze (nog) niet gekoppeld aan mekaar en eigenlijk zijn ze ook niet decentraal gemanaged. Het zijn vooral de grote techbedrijven die de plak zwaaien.

De metaverse is méér dan een digitale omgeving in 3D waar we producten kunnen verkopen en kopen. Sommigen van onderstaande usecases zijn misschien relevant voor jouw bedrijf?

De basis van de metaverse gaat dus over het bieden van digitale menselijke interactie en immersieve ervaringen, het nog ontbrekende deel van het klassieke internet. Voor merken & retailers kan de metaverse worden gezien als een nieuw kanaal dat de bestaande online kanalen aanvult, gebruik makend van de voordelen van 3D technologie: persoonlijker, visueler en interatiever.

5 use cases voor merken en retailers

1. In de metaverse kan je digitale of fysieke producten (ver)kopen, een webshop in 3D dus. Dit kan interessant zijn voor bepaalde goederen die je in detail wil zien of ervaren zoals kledij, schoenen of meubels, tenminste als je geen tijd/zin hebt om je te begeven naar een fysieke winkel in de buurt. Bovendien geen wachttijden, een gemakkelijke(re) toegang tot productinformatie, eventuele begeleiding door een visuele remote sales assistent, 24/7 open én de mogelijkheid voor het bieden van een meer gepersonaliseerde klantreis. Fashion brands zoals Balenciaga & Gucci openden zo reeds hun eigen winkel in de metaverse.

Een saleservaring in 3D heeft iets extra te bieden ten opzichte van een klassieke telefonische verkoop of verkoop via video call: meer realistisch, inspirerend en een betere beleving dan een standaard e-commerce sessie op afstand.

(© Agnese Bedini)

2. De metaverse biedt je als merk de kans om aanwezig te zijn in games à la Roblox, ‘gamevertising’ dus. Het is niet alleen belangrijk present te zijn waar je klanten zijn, maar ook waar je toekomstige klanten zich bevinden. Nikeland is hier een mooi voorbeeld van. Ook Lego kondigde recentelijk een samenwerking aan met Epic Games.

3. In de metaverse kan je virtueel land kopen: via die weg ben je digitaal aanwezig op virtuele plaatsen met aanzienlijke bezoekersaantallen…weerom het verhaal van je klanten te ontmoeten waar ze zijn. Carrefour kocht zo recentelijk zijn plot in The Sandbox om er supermarkten te openen. PWC kocht een virtueel plot om er een web 3.0 consulting center uit te baten. Hotel Group CitizenM plant op zijn beurt om een virtueel hotel te kopen waar avatars kunnen ‘slapen, werken en spelen’.

4. De metaverse kan een veilige omgeving zijn voor het trainen van medewerkers of voor het voeren van een realistisch rollenspel. Als het moeilijk is om, voor welke reden dan ook, mensen team face to face in een meeting room te krijgen, waarom dan niet virtueel?

5. Idem dito voor het houden van internationale meetings binnen multinationals. Wil je CO2, reistijd en/of kosten besparen of is een fysieke meeting onmogelijk…ontmoet elkaar in een virtuele wereld. Leuker en energieker alvast dan 3 uur lang naar een ‘2D-Zoom-scherm’ te staren. Ik wacht trouwens vol ongeduld op de app waar je makkelijk je eigen lookalike 3D avatar kan creëren op basis van enkele geüploade foto’s.

Mijn persoonlijke ervaring

Recent hadden we zo met onze wereldwijde community van digitale leiders een meeting om nieuwe kansen in de metaverse te verkennen. Uiteraard was hier geen betere locatie voor dan ‘in’ onze eigen virtuele wereld. Vooraf bracht ik een paar uur door met het testen van VR in verschillende applicaties en games. Al bij al een fantastische ervaring, echter er zijn nog hordes te overwinnen:

  • Hardwarematig: als virtual reality de brede markt wil penetreren, zal de bril zelf toch nog kleiner moeten worden en meer op een sportbril lijken in plaats van die gigantische last die nu op je hoofd leunt. Aan de andere kant werkt het volgen van bewegingen, zowel voor je hele lichaam als voor armen perfect.
  • Connectiviteit: je kan de Oculus Quest 2 (een voorbeeld van een VR bril) aansluiten met een kabel om op te laden maar helaas zorgt deze kabel niet voor de noodzakelijke internetverbinding. Je bent dus 100% afhankelijk van stabiele wifi…laat dát nu net soms een probleem geven in onze thuisomgeving waar je partner en kinderen ook hun eigen megabytes opeisen.
  • Softwarematig: met de mogelijkheden die VR opent, is het gewoon iets té vanzelfsprekend om onze bestaande wereld daar te repliceren in een virtuele kopie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een virtuele winkel waar je met je winkelkar rondrijdt. VR biedt creatieve kansen om zaken anders, sneller en vooral creatiever aan te pakken.

Conclusie

Een virtuele wereld is geweldig maar als je er alleen bent wordt het na verloop van tijd een beetje saai. Interacties van mens tot mens blijven belangrijk. Echte mensen ontmoeten, zelfs in de vorm van een 3D-avatar, verbetert de ervaring aanzienlijk en maakt interactie op een nieuwe spannende en leuke manier mogelijk. Samen zijn is in VR net zo belangrijk als in het echte leven.