Het eindspel van het virus lijkt ingezet. De stap van pandemie naar een ‘virus waar we mee kunnen leven’ is nakend. Als het onding geen nieuwe verrassing uit de hoed tovert, keren we stilaan terug naar een leven zoals we het kennen voor 13 maar 2020. Daarom wordt 2022 ongetwijfeld het jaar van het evenement, maar daarom niet op de manier zoals iedereen denkt: een copy-paste van de situatie pre-corona. Ik voel aan de polsslag van de bedrijven drie trends in events die zich dit jaar nadrukkelijk zullen manifesteren. En dat is zeker geen business as usual!
Nog nooit zoveel georganiseerd
Het idee dat events organiseren al twee jaar on hold staat, klopt natuurlijk niet. Er is nog nooit zoveel georganiseerd als de afgelopen twee jaar. Denk maar aan digitale events, covid-dorpen, vaccinatiecentra, looplijnen in bedrijven, andere work-life balans, afstandsonderwijs,…
Het was voor iedereen een oefening out-of-the-box denken om tijdens deze gezondheidscrisis toch de maatschappij draaiende te houden. Het heeft er onder meer voor gezorgd dat we met de kracht van een tsunami nieuwe vormen van communicatie hebben omarmd. Nog niet zo lang geleden was een digitale vergadering bijvoorbeeld enkel een back-up voor ‘als het echt niet anders kon’. Vandaag is het dagelijkse kost. De minderwaardige beelden van webcams duiken nu ook op zelfs op in het journaal… dat was vroeger ondenkbaar.
Waar deze evolutie anders nog vele jaren zou duren, heeft corona de forcing gevoerd. We zijn allemaal vertrouwd geraakt aan een andere manier van communiceren. En die gewenning heeft ook gevolgen voor de evenementensector.
We zijn allemaal vertrouwd geraakt aan een andere manier van communiceren en die gewenning heeft ook gevolgen voor de evenementensector
Drie trends in de evenementensector
De coronacrisis heeft de eventsector voor altijd veranderd. Er wordt meer nagedacht over welke strategische doelstellingen een bedrijf wil bereiken en hoe live-communicatie daarin past. Het dogma dat een (bedrijfs)event gelijk is aan veel volk in dezelfde ruimte met uitgebreide catering, behoort tot het verleden.
In een meer diverse sector heeft de digitale component absoluut zijn blijvende meerwaarde getoond. Ik merk drie trends die onomstotelijk 2022 zullen bepalen.
1. Verdere digitale professionalisering
In de eventsector zal digitale content nog professioneler aangepakt worden. Een audiovisuele component binnen een event is niet langer spielerei, maar een voldragen manier om inhoud te ‘vertalen’. Dat zorgt ervoor dat die digitale content ook écht een verschil maakt en impact heeft voor de organisatie. Deze evolutie zal bijvoorbeeld ook te merken zijn bij de vacatures die eventbureaus uitschrijven.
2. Communicatie is organisatie
In 2022 zal verder blijken dat elk evenement een samenwerking is tussen communicatie en organisatie. Elk evenement is een ramp die je moet proberen te voorkomen. En dat doe je door te organiseren en te communiceren. In een meer digitale eventsector wordt dit nog belangrijker: het evenement is niet louter op zich de boodschap (feest om het feest), het kadert in een complete en inhoudelijke bedrijfsvisie.
3. Convenience
Willen we nog wel honderden mensen samenbrengen op een eventlocatie, laverend door het drukke verkeer, elk in de eigen wagen, kilometers ver? Heeft dat voor de meerderheid van events wel zin? En dure sprekers en dito catering,…, zitten we daar nog echt op te wachten? Ondersteunen die zaken de communicatie? Als het doel is om te feesten, dan natuurlijk wel, maar voor inhoudelijke live-communicatie is die aanpak vooral een heel dure en complexe organisatie die zelfs eerder de inhoud ondersneeuwt. Met je dansschoenen aan naar de speech van de CEO luisteren voelt voor veel mensen aan als tijdverlies.
Inhoud overdag, feest in het weekend
Het verschil tussen een event als communicatie en events om te feesten zal nog veel duidelijker worden in 2022. Inhoudelijke events zullen meer tijdens de kantooruren plaatsvinden, terwijl het personeelsfeest wel nog steeds vooral in het weekend zal gepland worden.
Hierin zal er een duidelijke keuze gemaakt worden: gaan we voor inhoud, of gaan we voor plezier? Zo komt er meer ruimte om als eventbureau inhoud op een veel kostenefficiëntere manier (en frequenter) te organiseren. Natuurlijk blijft er altijd ruimte voor een goed feestje, de riem mag er natuurlijk altijd eens af!