Het is alweer even geleden dat we 2019 zijn ingegaan. Bij iedere jaarwisseling wijzen SEO-specialisten ons op de veranderingen waaraan het vakgebied onderhevig is. Hierdoor lijkt het alsof de spelregels voor een goede SEO ieder jaar compleet door elkaar worden geschud, maar niks is minder waar. Er zijn altijd blijvende factoren die ook anno 2019 nog steeds invloed hebben op de vindbaarheid van een website.
1. H1 en H2’s
Om het onderwerp van een pagina correct te kunnen bepalen, gebruikt Google (ook) de H1 en H2 heading tags. Het primaire zoekwoord waarop een pagina moet worden gevonden, kan worden verwerkt in de H1.
De H2’s kunnen worden toegewijd aan de ondersteunende zoekwoorden waarop de pagina moet worden gevonden. Dit kunnen ook synoniemen zijn van het primaire zoekwoord. Wanneer de H2’s goed worden ingezet, kan een pagina op meerdere zoekwoorden worden gevonden.
De H1 en H2’s moeten in deze strategie wel over éénzelfde onderwerp gaan. Het wordt een stuk lastiger om een enkele pagina omhoog te laten komen in Google op uiteenlopende onderwerpen.
2. Interne links
Interne links worden gebruikt om verschillende pagina’s op één website met elkaar te verbinden. Ze zorgen ervoor dat de bezoekers gemakkelijk door de website heen kunnen surfen. Interne links hebben echter daarnaast nog een andere gebruiker: de Googlebot.
De Googlebot gebruikt de interne links op dezelfde manier als gebruikers. De interne links zorgen ervoor dat Google bij alle pagina’s op een website kunnen. Het juist gebruiken van interne links is dus een mes dat aan twee kanten snijdt.
Wanneer je een pagina op je website hebt waar geen enkele link naartoe wijst, dan kan Google deze ook niet indexeren. Pagina’s met meer links zijn in de praktijk krachtiger in Google.
Dit is ook de reden dat de pagina’s die in het hoofdmenu van een website staan vaak het beste presteren. Ze hebben namelijk direct een interne link vanaf alle pagina’s (het hoofdmenu staat uiteraard op iedere pagina van de website) die naar deze pagina wijst.
3. SEO content
Het geschreven woord op een website of blog blijft in 2019 uiteraard enorm belangrijk. Dit is uiteindelijk het aanbod van Google richting de klant: kwalitatief hoogwaardige content en antwoorden op de gestelde vragen van de eindklant. Google waardeert content dat van de hand van experts komt en in de eerste plaats geschreven is om te informeren. Ik geef hieronder een aantal best practices die professionele content schrijvers aanhouden.
- De content op een pagina moet langer zijn dan 400 woorden. Ahrefs heeft een grootschalig onderzoek gelanceerd waaruit is gebleken dat top-3 posities vaak ingenomen worden door pagina’s met 600+ woorden.
- Het zoekwoord moet ongeveer 2-4% van het totale aantal woorden voorkomen in de tekst.
- Er moeten synoniemen van het primaire zoekwoord worden verwerkt in de tekst.
- De content dient te worden geschreven voor de gebruiker, niet voor de zoekmachines.
- Kwaliteit boven kwantiteit: wanneer gebruikers niet goed reageren op content merkt Google dit. Hiervoor zal Google al snel een negatieve waardering aan de pagina geven.
4. Mobiel
Dat mobiel sinds 2015 ieder jaar aan belang wint, is algemeen geweten. Dit is dan ook een constante factor geworden binnen de SEO. Wanneer je website niet mobile friendly is, zal deze niet zomaar voor concurrerende zoekwoorden omhoog komen. Hieronder een korte checklist om te weten of je website voldoet aan de eisen voor mobiel:
- Moet de bezoeker van de website inzoomen om bepaalde content te kunnen lezen?
- Wat is de mobiele laadtijd van de website? Deze kun je in de Tool van Google bekijken: Google Page Speed.
- Is het design van de mobiele versie responsive?
- Is de content op de mobiele versie van de website identiek als deze op de desktop versie?
5. Linkbuilding
Een andere blijvende factor is linkbuilding. Deze factor wordt al jaren door Google gebruikt om de autoriteit van een website te bepalen. Meer nog, linkbuilding wordt door veel SEO-specialisten gezien als de belangrijkste factor om hogerop in Google te komen.
Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites naar jouw website. Hierdoor laat je aan Google zien dat er over jouw bedrijf wordt geschreven of jouw content wordt als bron gebruikt. De website waar de backlink vandaan komt, moet aan een aantal eisen voldoen. Hieronder een checklist die je hiervoor kunt aanhouden:
- De website is relevant voor jouw website én de branche waarin je actief bent;
- De pagina waar de backlink op staat, is ook relevant voor je website en branche;
- De website heeft zelf een hoge autoriteit en/of een sterke SEO;
- De verkregen backlink levert daadwerkelijk relevante bezoekers op;
- De website is in dezelfde taal geschreven.
Bij linkbuilding is het belangrijk om dit zo natuurlijk mogelijk te maken. Wanneer je de eigenaar bent van een kleine bakkerij in een dorpje is het bijvoorbeeld onnatuurlijk wanneer deze binnen een week tijd 500 backlinks krijgt. Zoiets zal uiteindelijk meer schade aanrichten dan dat je er voordeel gaat uithalen.