Waarom zou je kostbare tijd investeren in een bedrijfsprofiel op Google? Heel simpel: omdat je er de aandacht mee trekt. Zeker voor kmo’s is dat een welgekomen opportuniteit. Zo’n bedrijfspagina is immers dominant in de Google Rankings, het optimaliseren van je Google company page kost hooguit een paar uur tijd en - toch ook niet onbelangrijk - het is tot op vandaag nog altijd volledig gratis. Vijf must-do-tips waarmee je meteen aan de slag kan.
Ik start deze lijst met een disclaimer: de Google Bedrijfspagina haperde flink gedurende de coronacrisis. Onder andere het verzamelen van reviews werkte niet naar behoren. Dit toont gelijk de kwetsbaarheid van investeren in een extern platform, zoals Google, LinkedIn, Facebook of Instagram. Het platform is niet van jou. Gaat er iets mis met het platform, dan heb je pech.
1. Vul alle gegevens in
Is de eerste tip gelijk een open deur intrappen? Neen, want er zijn ongelofelijk veel bedrijven die ooit zijn gestart met het invullen van hun Google Bedrijfspagina maar die dit finaal niet hebben afgemaakt, met een slechte zichtbaarheid als resultaat.
Neem de tijd om alles goed te vullen:
- de omschrijving van je bedrijf
- de foto’s van buiten en binnen
- je bedrijfslogo
- je openingstijden
- je labels / tags
- je adresgegevens
- en vergeet zeker je website niet
Dat bij sommige bedrijven een website koppeling ontbreekt, is verbazend. Hiermee laat je klanten aan hun lot over. Tip 1 is dan ook géén open deur, het is een gebod: “Ga heen en vul uw bedrijfspagina in!”
2. Kies je Google bedrijfsnaam strategisch
Stel: je bent pianostemmer. Daarnaast verkoop en verhuur je piano’s. Je heeft Kint Piano’s en bent gevestigd in Gent. Je besluit jezelf “Kint Piano’s” te noemen op je Google Bedrijfspagina. Zo heet je nou eenmaal. Goede keuze? Nee, want deze naam, zonder toevoeging, zegt niks over wat je bent en wat je doet.
Dat kan beter. Voeg inhoud toe aan je bedrijfsnaam. Je hebt dan kans op een veel betere en specifiekere vermelding in Google Maps. En het zichtbare resultaat wordt een stuk relevanter voor de gebruiker.
Wanneer we zoeken op “Pianostemmer Gent” dan toont Google het onderstaande resultaat: een behoorlijk gebruiksonvriendelijke lijst. Welke stemmer moet de gebruiker kiezen voor zijn vals klinkende piano? Kint, Quatre Mains of Meane.
Wat zou er gebeuren als we de naam van Kint Piano’s aanpassen naar:
- “Kint Piano’s - Erkend pianostemmer + Piano kopen of huren”
- “Kint Piano’s - Piano stemmen, huren of kopen - 15 jaar ervaring
Het resultaat zie je in de afbeelding hieronder. Een stuk duidelijker. In de tweede variant benoemen we bovendien een belangrijk klantvoordeel: 15 jaar ervaring. Hoeveel ervaring hebben Quatre Mains of Meane? Geen idee. Voor wie zou de klant dan kiezen, denk je?
3. Geef jezelf een korte naam
Via de Google Mijn Bedrijf kun je jouw onderneming een korte naam geven. Daarmee creëer je een gemakkelijke link naar je Google bedrijfsprofiel. Deze link kun je bijvoorbeeld toevoegen in de handtekening van jouw e-mails.
De link naar jouw bedrijf is dan https://g.page/jouwkortebedrijfsnaam/ of in het geval van mijn bedrijf Proven Context: https://g.page/provencontext
4. Investeer in Google Reviews
Voor welk bedrijf zal de klant kiezen? Voor het bedrijf met 2 Google-waarderingen en een 4,0 als gemiddelde? Of voor een bedrijf met 18 waarderingen en een 4,6 als gemiddelde?
Investeren in Google reviews is zinvol. Zeker omdat Google deze reviews prominent toont in de resultaten. Richt jouw bedrijf zich op consumenten, dan is het verzamelen van reviews relatief eenvoudig. Stuur al je klanten (of een selectie naar keuze) een e-mail met de volgende link https://g.page/jouwkortebedrijfsnaam/review. Die korte bedrijfsnaam is dus de naam die je in de vorige stap hebt gekozen.
Maar hoe zit het met verzamelen van reviews bij bedrijven? Dat is aanzienlijk lastiger! Wil je jouw zakelijke relatie om een review vragen, dan kan dat amateuristisch overkomen. Die relatie moet namelijk met zijn of haar privé-e-mailadres inloggen om de review te kunnen geven. Er is slechts een uitzondering voor bedrijven die gebruikmaken van Google Suite. Die kunnen wél vanuit hun bedrijfsaccount een review geven.
Een extra argument om te investeren in Google reviews is dat je je als bedrijf moet wapenen tegen negatieve reviews. Een discussie met een klant zou kunnen resulteren in een slechte review. Verzamel je nu nog weinig reviews, dan kan die slechte review jouw gemiddelde flink omlaag brengen.
Stel: je hebt 3 reviews staan: twee keer 5 sterren en één keer 4 sterren. Daar kom een nieuwe review bij van 1 ster. Je gemiddelde waardering zakt daarmee dan van een 4,7 naar een 3,9. Hoe meer waarderingen je hebt, hoe kleiner de invloed van die ene slechte review.
5. Post updates
Toon jezelf als een betrokken en actief bedrijf. Creëer posts waarmee je het volgende kunt toevoegen:
- TIPS: Inspireer je klant. Geef tips, biedt inspiratie of deel blogs.
- NIEUWS: Ontwikkelingen in jouw bedrijf? Een tijdelijk beleid? Informeer je klant.
- AANBIEDINGEN: Verleid je klant met een tijdelijke aanbieding
- EVENTS: Zet aankomende events op een rij.
Recente post worden, afhankelijk van de gebruiker, op een prominente plek op jouw Google Bedrijfspagina getoond. Maar let op: de posts blijven slechts enkele weken staan. Zorg dus dat je ze regelmatig updatet.
Een goed ingevuld Google bedrijfsprofiel ziet er simpelweg beter uit voor je klant, op zowel desktop als smartphone. De weergave van je bedrijfspagina krijgt in veel gevallen ook voorrang op de vermelding van je website. Ofwel: deze staat hoger in Google. Kortom, voldoende redenen om er de nodige aandacht te besteden. Succes ermee!