2024 was een jaar vol hoogtepunten voor Wim Audenaert en zijn bedrijf AM Team. Het bedrijf groeide indrukwekkend op eigen kracht, zette grote stappen in de ontwikkeling van hun SaaS-software en mocht maar liefst drie prestigieuze prijzen in ontvangst nemen: de Belgische Industrie Water Innovatie Award, de Changemakers Award van De Tijd en de JCI Award voor Jonge Ondernemer van het Jaar in Oost-Vlaanderen voor CEO Wim Audenaert. Eerder, in 2023, werd AM-Team genomineerd als 'Breaktrough Tech Company of the Year' op de Global Water Awards. En als kers op de taart maakte AM-Team in september zijn intrede in het iconische Wintercircus in Gent.
Het succesverhaal van Wim Audenaert en zijn team is er een van passie voor duurzaamheid, technologie en innovatie. Tijd voor een boeiende babbel.
Wie is AM Team en welk probleem lossen jullie op?
“In een wereld waarin duurzaamheid en innovatie essentieel zijn, hebben we met AM Team een niche gevonden die echt impact maakt. We bouwen digitale kopieën van waterzuiveringsinstallaties, om zo water- en milieukwaliteit te verbeteren, sneller te kunnen voldoen aan nieuwe wetgeving, kosten te besparen en broeikasgasuitstoot te minimaliseren.
Als voorbeeld geef ik een vaak over het hoofd gezien probleem: de uitstoot van broeikasgassen, specifiek lachgas, tijdens het waterzuiveringsproces. Dit probleem is veel groter dan men denkt. Waterzuiveringsinstallaties wereldwijd zijn verantwoordelijk voor ongeveer 1 procent van de totale broeikasgasemissies. Lachgas, dat 300 keer krachtiger is dan CO₂, speelt hierin een sleutelrol. Zonder gerichte oplossingen blijven deze emissies vaak onopgemerkt en ongeremd.”
“Daarom hebben we een geavanceerd computermodel ontwikkeld waarmee waterzuiveringscentra precies kunnen zien waar in hun installatie lachgas wordt gevormd. Dat stelt hen in staat om gerichte verbeteringen door te voeren, waardoor de uitstoot met maar liefst 90 procent kan worden verminderd.”
“Onze technologie wordt gebruikt door steden, industriële spelers zoals Johnson & Johnson en grote waterbedrijven zoals Veolia en Suez. We zijn actief in 22 landen. In Vlaanderen werken we samen met Aquafin en de drinkwaterbedrijven en internationaal bedienen markten van Los Angeles tot Auckland. Dat internationale karakter maakt ons werk uitdagend én betekenisvol.”
Kan je toelichten hoe AM Team zo sterk is kunnen groeien?
“Sinds onze oprichting in 2017 hebben we enorm veel gezaaid. We investeerden tijd in proactieve klantbenadering en bouwden ons merk op door kwaliteit te leveren. Evangeliseren en de markt inspireren was een dagelijkse activiteit. Klanten merkten ons op, ook omdat we bijna geen directe concurrentie hebben.”
“Die inspanningen werpen nu hun vruchten af. Vandaag komt ongeveer 80 procent van onze klanten spontaan naar ons toe. Vorig jaar was dat nog 50 procent. Ze zien ons als een betrouwbare partner met een sterke reputatie.”
“Ons team bestaat uit vijftien ervaren ingenieurs. Hoewel klein, zijn we een hecht team en die dynamiek heeft ons gebracht waar we vandaag staan. Voor 2025 plannen we uitbreidingen en zoeken we zowel developers als commercieel talent om onze groei te ondersteunen.”
Wat is jullie grootste uitdaging voor 2025?
“2025 wordt een cruciaal jaar. We willen onze bedrijfsactiviteiten versterken met nieuwe businessmodellen en inkomstenstromen zoals software-as-a-service (SaaS). Ons Minimum Viable Product (MVP) testen we momenteel bij een aantal trouwe en tevreden klanten. Als die pilot succesvol is, nemen we in de tweede helft van het jaar een beslissing over grootschalige implementatie.”
“Het SaaS-model stelt ons in staat om 80 procent van de functionaliteiten te standaardiseren, terwijl er ruimte blijft voor 20 procent maatwerk. Die flexibiliteit helpt ons efficiënter te schalen. Het worden spannende maanden waarin we ontdekken hoe ons product in de praktijk presteert.”
Kijken jullie ernaar om investeerders aan boord te halen?
“Tot op heden hebben we onze groei volledig zelf kunnen financieren omdat AM-Team het daglicht zag als dienstverlendend bedrijf. We zijn financieel gezond, en door onze groei en reputatie zijn we in het vizier gekomen van tal van investeerders. Ik word bijna dagelijks gecontacteerd, maar we willen onze strategie eerst goed vormgeven.“
“Zelfgefinancierd zijn geeft ons flexibiliteit én controle over onze strategie. Ik behoud goede relaties met elk van die investeerders en doe kennis op over het investeringslandschap. Eerst willen we onze SaaS-product nog door een eerste fase loodsen. Daarna willen we best wel een versnelling hoger schakelen.”
Hoe kijk je verder naar de toekomst?
“Onze toekomstvisie draait om balans: tussen innovatie en bedrijfscontinuïteit, en tussen impact en winstgevendheid. Impactvol ondernemerschap as such is niet voldoende. We geloven sterk in een verhaal waarin impact en het commerciele luik hand in hand gaan. We opereren in een niche met weinig concurrentie, maar de vraag groeit snel. Dat geeft ons een unieke kans om onze positie te versterken en een groot deel van de internationale markt in te nemen.”
“Impact maken op een duurzame manier blijft de drijvende kracht achter alles wat we doen. Onze technologie helpt klanten efficiënter te werken en draagt tegelijkertijd substantieel bij aan klimaat- en milieudoelstellingen en zorgt er voor dat kritische waterinfrastructuur toekomstbestendig kan worden ontworpen, met oog op wateroverlast en -tekorten. Net dat motiveert ons elke dag opnieuw.”
“Met een groeiend team, een veelbelovende SaaS-strategie en internationale impact staan we klaar om 2025 te bestormen. Mijn boodschap voor andere ondernemers? Investeer in langetermijnrelaties. Bouw een sterk fundament. Succes komt niet van vandaag op morgen, maar door consistentie, focus en het blijven zoeken naar verbetering. En vooral: door een diepgeworteld geloof in je visie.”