Het team van Arteel group
De crisis maakte radicaal komaf met de normale manier van werken, wat grote gevolgen had voor de werknemers en hun mentale welzijn – zeker vanaf de tweede lockdown, toen mensen fysiek en mentaal echt moe begonnen te worden. Bedrijven zagen dat in en kregen steeds meer aandacht voor de waardering van hun medewerkers. Door hen bijvoorbeeld te belonen met een geschenkmand, of een persoonlijk filmpje op te nemen.
Hierdoor willen ze ook het gevoel van verbondenheid stimuleren: uit een recent onderzoek van het bureau Protime bleek namelijk dat bijna een derde van de thuiswerkers zegt zich minder betrokken te voelen bij zijn organisatie. De sector van incentives vaart er in elk geval wel bij: zo zag het Leuvense HR-bedrijf Arteel Group, gespecialiseerd in incentives en waarderingsprogramma’s voor bedrijven, zijn omzet met 68% stijgen, tot negen miljoen euro.
“Wanneer de verbondenheid tussen collega’s en de betrokkenheid met de werkgever afnemen, zullen we na corona een hoger personeelsverloop zien”, aldus co-CEO Nathalie Arteel. “Maar ook daarna, wanneer de hybride werkvorm met een mix van thuiswerk en kantoorwerk meer ingang zal vinden, zal deze verbondenheid onder druk komen te staan. We verwachten dan ook dat de vraag naar onze erkennings- en waarderingsprogramma’s de komende jaren nog sterker zal toenemen.”
Maar 100 procent altruïstisch is die toegenomen aandacht van werkgevers ook niet, aangezien er een hevige war on talent woedt en bedrijven aantrekkelijk willen blijven als werkgever. Zeker wanneer uit datzelfde onderzoek van Protime bleek dat vier op de tien werknemers aangaf andere oorden te willen opzoeken zodra de coronacrisis voorbij is.