Kort nieuws: de Gentse start-up BeerSelect gaat zijn jaarlijkse productiecapaciteit verviervoudigen na nieuwe kapitaalronde van 6 miljoen euro ⚡Het Brusselse branding agency Base Design opent een derde buitenlandse vestiging: dit keer in het Australische Melbourne ⚡Start-up studio eFounders waagt zich nu ook op de markt van fintech ⚡En de Belgische doelman Anthony Swolfs (23) maakt abrupt een einde aan zijn professionele voetbalcarrière om zich volledig in zijn start-up avontuur te kunnen storten.
1. Gentse BeerSelect gaat productiecapaciteit verviervoudigen na Serie A-financieringsronde
De Gentse start-up BeerSelect, in 2016 opgericht door jonge ondernemers Wout Meuleman (25), Miel Bonduelle (24) en Kasper Peeters (25), wist eind vorige jaar nieuwe kapitaalronde van 6 miljoen euro succesvol af te ronden, zo raakte deze week bekend. Met die financiële injectie wil de groepsbrouwerij, waar micro-brouwers hun bier op grotere schaal kunnen laten produceren en ook commerciële ondersteuning krijgen, zijn productiecapaciteit verviervoudigen, tot drie miljoen liter per jaar. Tot dusver brouwde BeerSelect tot dusver ruim 250 bieren voor meer dan 100 kleine, lokale brouwers.
Daarnaast zijn er plannen voor bier in blik en hard seltzers (een licht alcoholische en calorie- en suikerarme drank) en zal BeerSelect dit jaar tien extra mensen aanwerven. Een deel van het geld zal ook geïnvesteerd worden in een on-site labo om microbiologische en fysico-chemische analyses uit te voeren.
De zes miljoen euro komt er dankzij kredietverlening van Belfius Bank en Verzekeringen en een op maat uitgewerkt leasingvoorstel van Belfius Lease, met daarbovenop geld van private investeerders van het nieuwe durfkapitaalfonds Harvest, dat onder meer eigendom is van investeringsplatform Tilleghem en van Peter Van Praet van spaghettirestaurantketen Bavet. Ook de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV stapte mee in de Serie A-ronde via haar waarborgfonds Gigarant.
Eind 2018 haalde de Gentse start-up al eens 900.000 euro zaaikapitaal op voor de bouw van brouwerij. Sinds die in de herfst van 2019 openging, werden er al twee miljoen flesjes gebotteld, goed voor 700.000 liter bier.
2. Brusselse branding agency Base Design strijkt neer in Melbourne
Base Design, het van oorsprong Brusselse branding agency met klanten als Delvaux, Essentiel, Caudalie, Apple, StuBru, Bozar en het MoMa, heeft een nieuwe studio geopend in het Australische Melbourne waar -naast een aantal freelancers- vier fulltimers aan de slag zijn. Na New York (sinds 1998) en Genève (sinds 2012) is dit de derde buitenlandse vestiging voor Base.
“Er bestaat geen handleiding over hoe je een nieuwe business opstart te midden van een pandemie. Zelfs voordat COVID-19 alle plannen overhoophaalde, was het voor onze creatieve directeurs Caroline Cox en Daniel Peterson (beiden Australiërs; nvdr) al een pittige uitdaging om in hun thuisstad Melbourne een nieuw kantoor uit de grond te stampen”, vertelt Dimitri Jeurissen, één van de twee oprichters van Base. “Toen kwamen de bosbranden, en vervolgens het coronavirus. Je kan begrijpen dat we heel tevreden zijn dat onze studio in Melbourne eindelijk operationeel is.”
3. Brusselse start-upbouwer eFounders gaat nu ook voor fintech
eFounders, de befaamde Belgische start-up met kantoren in Brussel en Parijs, heeft sinds de start in 2011 welgeteld 27 SaaS-bedrijven gelanceerd. Daar zullen in de toekomst ook fintech bedrijven bijkomen, nu oprichters Thibaud Elziere en Quentin Nickmans, samen met de Franse ondernemer Camille Tyan, ook op die markt hun kans wagen. Logic Founders, zo heet de nieuwe start-up studio die door laatstgenoemde zal worden geleid, heeft zich voor de komende drie jaar als doel gesteld om een achttal fintechbedrijven definitief op de rails krijgen.
Volgens Tyan mogen we ons verwachten aan een tweede generatie van fintechbedrijven. “In de eerste golf had je start-ups die de gebruikservaring van de bankdiensten verbeterden, zonder nieuwe diensten te lanceren”, zegt hij in De Tijd. “In de volgende golf worden financiële diensten geïntegreerd in andere producten en diensten.” Hij neemt daarbij de opkomst van de ‘buy now, pay later’-optie als voorbeeld.
4. Brusselse start-up Datavillage haalt 1 miljoen euro op
Een geslaagde financieringsronde van 1 miljoen euro (een mix van eigen vermogen en subsidies) moet het Brusselse Datavillage in staat stellen om te groeien en het team uit te breiden. “Op dit moment werken we aan verschillende pilots op vlak van personal artificial intelligence en leggen we de laatste hand aan ons platform om het tegen het einde van dit jaar tot de juiste maturiteit te brengen voor de industrialisatie”, zegt Quentin Felice die samen met Frederic Lebeau de B2C2B start-up in 2019 oprichtte.
Deze aanpak laat kleinere organisaties toe samen te komen in zogenaamde gebruikersgerichte data-ecosystemen. Zij combineren hun diensten aan de consument om concurrerend te blijven ten opzichte van internetgiganten
In de afgelopen twee jaar is Datavillage uitgegroeid tot één van de belangrijkste Belgische spelers op vlak van ‘personal data’s value extraction’ door bedrijven, waarbij de privacy en de controle van de gebruikers steeds gewaarborgd is. “We doen dit door voor elke consument een digitale tweeling te creëren en deze op te slaan in een Personal Data Stores die door de consument zelf beheerd wordt”, verduidelijkt Lebeau.
De gebruikersgerichte gegevensaanpak komt ook ten goede aan bedrijven die rekenen op dit soort van data, klinkt het. “In plaats van deze zelf te moeten controleren en verwerken, kunnen organisaties gebruikmaken van de meerwaarde van persoonlijke gegevens zonder de last en het risico dat bij het beheer ervan komt kijken.”
Bovendien laat deze aanpak kleinere organisaties toe om samen te komen in zogenaamde gebruikersgerichte data-ecosystemen. “Zij combineren hun diensten aan de consument om concurrerend te blijven ten opzichte van internetgiganten”, aldus Lebeau.
Binnenkort lees je op Bloovi een uitgebreid interview met de twee oprichters van Datavillage.
5. Belgische voetballer beëindigt vroegtijdig profcarrière voor start-up avontuur
De Belgische profvoetballer Anthony Swolfs (23), die sinds 2019 tussen de palen stond bij de Nederlandse tweedeklasser FC Dordrecht en in België reservedoelman was bij KV Mechelen, AA Gent en Waasland-Beveren, verraste vriend en vijand door halverwege het seizoen zijn voetbalcarrière abrupt te beëindigen. Niet omwille van een aanslepende blessure maar om fulltime ondernemer te kunnen worden.
Samen met een goede vriend heeft Swolfs sinds afgelopen zomer een eigen start-up, The Forex Dictionary, waarmee hij mensen leert hoe ze slim kunnen investeren op de financiële markt.
“Ik kon dat niet langer combineren met mijn voetballoopbaan. Dat heb ik 8 maanden gedaan en het is onbegonnen werk”, verdedigt Swolfs zijn verrassende carrièreswitch in de Nederlandse krant AD. “Misschien was de winterstop een logischer moment geweest om te stoppen, maar ik heb Dordrecht de tijd gegeven om een opvolger te vinden. Dat heeft even geduurd.”