© Balenciaga
Luxemodemerk Balenciaga heeft kleding ontworpen voor personages in de populaire computergame Fortnite. Het is voor de allereerste keer dat een modemerk uitpakt met zogenaamde digital fashion. Het gaat echter hand in hand met tastbare producten, want de outfit van bijvoorbeeld Shady Doggo vinden klanten ook in de Fortnite X Balenciaga-collectie die momenteel wordt gelanceerd. In Fortnite is trouwens ook een virtuele Balenciaga-winkel te vinden, waar al even virtuele outfits en zelfs wapens kunnen worden gekocht. Met dit initiatief wil Balenciaga de markt van 2,7 miljard gamers bespelen, en dan voor de oververtegenwoordigde Gen Z.
Voor Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, is dit nog maar het begin. “We verleggen de grenzen van wat het betekent om cultuur in het spel te brengen”, aldus Emily Levy, verantwoordelijke voor partnerships. “We hopen op meer interesse uit de sector van luxemode, die dit proof of concept met argusogen volgt. Wij willen die industrie inspireren en tonen wat allemaal mogelijk is.”