Tijdens het Kortrijkse creativiteitsfestival Wonder Creativity Festival, dat nog tot 15 november loopt, creëerde start-up Zoomers een unieke NFT (non-fungible token) voor Van Marcke, verdeler van sanitair en verwarming. Heel toepasselijk werd het een digitaal toilet – het allereerste ooit. Wie interesse heeft, kan hier zijn bod uitbrengen.
De NFT-markt bleek volgens DappRadar in de eerste helft van 2021 goed voor een omzet van 2,5 miljard dollar, waardoor veel artiesten, bedrijven en zelf overheidsinstellingen mee op de kar sprongen.
Zoomers, het creatieve collectief van Gen Z’ers voor wie NFT’s niet vreemd zijn, baseerde het werk op het beroemde kunstwerk ‘Fontain’ van Marcel Duchamp uit 1917, dat een alledaags voorwerp in een totaal andere context plaatste. “Dit was ook het idee achter dit NFT-kunstwerk”, verklaart Jotte Mallisse, co-founder en CEO van Zoomers. “Wat als we het toilet in een digitale context plaatsen? Volledig zinloos uiteraard, maar wel een uitdagende denkoefening. Was dat trouwens niet ook het idee van Duchamp?”