Nederlanders Paul Pennarts en Aart Joppe brengen met Quodari - dat vorige week officieel in België gelanceerd werd - een sociaal netwerk op de markt dat privacyvriendelijkheid vooropstelt. Het platform is bovendien advertentievrij en hoopt op termijn zijn inkomsten uit abonnementen te halen.
De reden om de start-up te ontwikkelen was het privacyschandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Vandaag werken twaalf mensen bij Quodari. Sinds de lancering in februari maken al 3.000 mensen gebruik van het forum.
“Je hebt sceptische, pragmatische en onbezorgde internetters”, aldus CEO Paul Pennaerts. “Wij richten ons voornamelijk op de eerste twee groepen, die bereid zijn te betalen voor een privacyvriendelijk sociaal netwerk.”
Je hebt sceptische, pragmatische en onbezorgde internetters. Wij richten ons voornamelijk op de eerste twee groepen
Over vier jaar wil het bedrijf anderhalf miljoen gebruikers in Europa hebben. Om te kunnen groeien, is de start-up nu volop op zoek naar business angels aangezien het voor durfkapitaal in deze fase nog te vroeg is.
Quodari laat gebruikers ook toe documenten veilig te bewaren, zonder dat die gedeeld kunnen worden. Zoals verzekerings- of garantiebewijzen, wenslijstjes, to-do’s en planningen. Op die manier profileert Quodari zich als een combinatie van Facebook en Dropbox. Nog dit: likes geven kan op Quodari niet, aangezien de oprichters vinden dat dit alleen maar tot verslaving leidt.