De lockdowns waren een zegen voor webshops, die hun bestellingen en bijgevolg omzet fors de hoogte zagen ingaan. Maar daar lijkt nu, toch zeker voor ons land, een einde aan gekomen: tussen april en juni van dit jaar viel de online verkoop namelijk met vijftien procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Niet de zuivere online spelers als Zalando en Bol.com delen in de klappen, wel de traditionele spelers als Torfs en JBC die het veel meer van hun fysieke winkels moeten hebben, maar daarnaast een online luik hebben.
Reden van die terugval: aan het begin van de eerste lockdown hadden 26 CEO’s van Belgische retailers een oproep gedaan naar de consument om de grote webwinkels links te laten liggen en Belgisch te kopen. Daar werd toen even massaal gehoor aan gegeven – opmerkelijk, aangezien Belgen een kwart van hun online aankopen bij buitenlandse webshops doen – maar dat effect lijkt nu uitgewerkt. Toch zal de daling zich niet doorzetten, omdat zowat alle fysieke winkels weer open zijn en de nieuwe Europese BTW-regels aankopen in het buitenland een stuk minder aantrekkelijk maken.