Puck Schaaphok, Head of Belgium bij Pieter Pot
Pieter Pot, de Rotterdamse online supermarkt die verpakkingsvrij werkt door alleen via herbruikbare glazen weckpotten producten aan huis te leveren, heeft in een kapitaalronde 9 miljoen euro opgehaald. Die werd geleid door impactfonds Environmental Technology Fund. Daarnaast stapten ook impactinvesteerders Shift Impact, FutureFoodFund en InnovationQuarter mee in deze nieuwe kapitaalronde. Die drie laatste deden ook al eind vorig jaar hun duit in het zakje, toen Pieter Pot 2,7 miljoen euro groeikapitaal ophaalde.
Duurzaam kan mainstream worden, zolang je het maar gemakkelijk en sexy maakt
“Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20% van onze totale afvalbijdrage. We openen er gemiddeld 7 per persoon per dag. Daar moeten we vanaf”, zegt Jouri Schoemaker (31) die samen met Martijn Bijmolt (29) Pieter Pot in 2019 lanceerde. “Wij willen met onze strategie de retailmarkt door mekaar schudden. Duurzaam kan mainstream worden, zolang je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien. Dat is precies wat we willen.”
Momenteel telt de Nederlandse start-up zo’n 70.000 Nederlandse en 10.000 Vlaamse klanten, met nog eens 30.000 geïnteresseerden op de alsmaar langer wordende wachtlijst. Na haar eerste buitenlandse avontuur in België sinds eind oktober van dit jaar wil Pieter Pot nu ook verdere Europese expansie voorbereiden. Het bedrijf wil op korte termijn graag naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Naast internationale expansie mikt Pieter Pot met het verse kapitaal op de ontwikkeling van een nieuwe en vooral eigen weckpot, die lichter is en dus bij transport voor minder CO2-uitstoot kan zorgen.