Advieskantoor BDO verwijst de jaarlijkse welzijns- en engagementsenquêtes naar de prullenmand. Het bedrijf luistert voortaan continu hoe de 850 medewerkers zich voelen en of de initiatieven die het neemt om het werkgeluk te verbeteren ook echt effect hebben. Daarvoor doet het een beroep op het digitaal platform van de Gentse HR tech start-up Wenite.
Na het pilootproject, waarbij het bedrijf het stressniveau van zijn personeel meet (via de Mindstretch app van BioRICS, een spin-off van de KU Leuven), is dit een tweede stap om het individuele werkgeluk van elke werknemer te verbeteren.
Hoe betrokken voel je je bij de bedrijfsstrategie? Heb je voldoende afwisseling in je werk? Kan je jezelf zijn in je team? Heb je voldoende inspraak en kan je jezelf ontwikkelen? Durf je zeggen wat je nodig hebt? Heb je goed geslapen? Heb je voldoende fysieke activiteit gehad? Deze en nog veel andere vragen beantwoorden de medewerkers van BDO op regelmatige basis via hun individuele account op het platform van Wenite.
“Je kan het vergelijken met een persoonlijke en digitale wellbeing-hub in je broekzak”, verduidelijkt Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Manager bij BDO België. “Het beantwoorden van de vragen duurt maximum 1 minuut. Dat hebben we bewust gekozen om de motivatie zo hoog mogelijk te houden. Omdat we wel enkele keren per maand polsen, krijgen we een veel beter zicht op het welzijn van onze mensen dan wanneer je slechts één keer per jaar een onderzoek zou afnemen. Tegelijk verwerven onze medewerkers een beter zelfinzicht.”
Op basis van zelflerende algoritmes gaat het laagdrempelige platform van Wenite vervolgens extra vragen voorleggen en proactief oplossingen voorstellen aan de gebruiker. Dat kan gaan van het aanbieden van specifieke blogs of video’s tot een gratis follow-up bij een externe psycholoog. Iemand die bijvoorbeeld kampt met slaaptekort krijgt tips aangereikt voor een betere nachtrust. De medewerkers krijgen zowel de welzijnsinformatie als de oplossingen in hun persoonlijk dashboard waardoor hun zelfinzicht vergroot. Dit gebeurt zonder tussenkomst van BDO.
Medewerkers kunnen vervolgens op basis van een menukaart zelf hun eigen traject uitstippelen. Een traject - op basis van objectieve data - dat concreet en meetbaar is, zowel voor de werkgever als voor de medewerker. De feedback met de leidinggevende verloopt in twee richtingen, cruciaal voor een doelgericht welzijnsbeleid.
Tegelijk werkt het platform met incentives om de medewerking van de gebruikers te stimuleren. Hoe vaker ze deelnemen, hoe meer punten ze verzamelen. Die punten kunnen ze op de marktplaats van het platform omruilen voor echte producten of diensten, zoals kortingen op Moonbird, bij JustBite of bij Mealhero.