Founders Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui
Het blijft hard gaan voor Cowboy: na een (derde) kapitaalophaling van 23 miljoen euro in 2020 en de lancering in de VS in 2021, kondigt de Brusselse e-bikefabrikant nu een Series C-financieringsronde aan, goed voor 80 miljoen dollar (zo’n 70 miljoen euro). De nieuwste investering werd geleid door Exor, HCVC en Siam Capital, met investeringen van Tiger Global, Index Ventures, Eothen, Isomer Opportunities Fund, Future Positive Capital en Triple Point Capital.
Het geld zal geïnvesteerd worden in productontwerp, on-demand diensten en een digitale fietscoach. In 2022 komen er ook twee nieuwe brand stores van Cowboy: in februari in Berlijn en in Parijs in mei. Cowboy, in 2017 opgericht door Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti, blijft met andere woorden werken aan zijn ambitie om het populairste e-bikemerk ter wereld te worden door een compleet ecosysteem voor stadsfietsers te ontwikkelen. Verder wil het een leidersrol spelen in de transitie naar een koolstofvrije mobiliteit, door bijvoorbeeld ruim de helft van de fietsonderdelen en -componenten in Europa te (laten) produceren.
“Samen met de hernieuwde steun van onze investeerders zal de bijdrage van het bedrijf een snellere groei van onze onderneming en nog meer productinnovatie bevorderen”, aldus Adrien Roose, medeoprichter en CEO van Cowboy. “Dankzij deze kapitaalinjectie kunnen we nu inhouse werken aan industrieel design en technologische ontwikkeling, wat ons nog meer concurrentievoordeel zal opleveren om het populairste e-bikemerk te worden.”