(Photo by The Seaweed Company)
De Nederlandse start-up The Seaweed Company, met eigen zeewierfarms in Ierland, Marokko, India en Nederland, had Colruyt Group al aan boord als investeerder, maar dat breidt zijn minderheidsbelang nu uit naar 21 procent. Het is de derde en meteen ook grootste kapitaalinjectie tot nu toe voor het bedrijf, dat ermee zal inzetten op grootschalige uitbouw van de organisatie.
De ambitie van The Seaweed Company? Zeewier als ingrediënt op de menukaart krijgen bij boeren, consumenten en bedrijven in Europa. “Onze producten en concepten hebben zich al bewezen en we zijn klaar om ons bedrijf in alle aspecten verder op te schalen en onze executiekracht verder te vergoten”, aldus CEO Joost Wouters. “Onze zeewierkennis en -expertise verbinden met de krachten van anderen, zoals met die van Colruyt Group, stelt ons in staat om grote stappen te kunnen zetten op gebied van duurzame landbouw en voedseltoepassingen.”
“We zien veel potentieel in zeewier”, vult Stefan Goethaert aan, die verantwoordelijk is voor het landbouwbeleid van Colruyt Group “Het is enorm veelzijdig en kan verwerkt worden in voeding, dierenvoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen. Als groep willen we ons steentje bijdragen om op een milieuvriendelijkere manier te verpakken en vlees te produceren.”